اخبـــــار


تصادف؛ دومین عامل مرگ و میر در کشور

وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اهمیت حفظ سلامت گفت: یکی از عواملی که سلامت مردم را به مخاطره می‌اندازد، حوادث ترافیکی است که دومین عامل مرگ و میر در کشورمان محسوب می‌شود. در این زمینه نیز در درجه اول خود فرد و بعد عوامل مختلف همچون جاده‌ها و... مؤثر هستند.
به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی، بیان کرد: در مقوله سلامت و تأمین سلامتی، همه بخش‌های کشور دخیل هستند و اولین حلقه این زنجیره، مربوط به خود فرد و خودمراقبتی است. بنابراین، افراد باید در وهله اول بدانند که چه اقداماتی برای سلامتی‌شان مفید بوده و کدام عادات و رفتارها می‌تواند به سلامتی‌شان لطمه وارد کند؛ این مراقبت هم باید از دوران کودکی تا دوران سالمندی ادامه داشته و فرد در طول زندگی سبک زندگی‌اش را مطابق با شرایط سنی‌اش تنظیم کند.
وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: در هفته سلامت که از 17 اردیبهشت ماه آغاز شده و به مدت یک هفته ادامه دارد، شعار هر روز هفته، به یکی از بخش‌های مربوط به سلامتی اختصاص داده شده است.
وی تأکید کرد: خوشبختانه دکتر رئیسی، رئیس جمهور کشورمان توجه بسیار زیادی به مقوله سلامت دارد و در سفرهای استانی، یکی از نکاتی که مورد ارزیابی قرار می‌دهد، وضعیت سلامت مردم و چگونگی بهبود عوامل مختلف مربوط به سلامتی مردم همچون وضعیت مراکز درمانی و بهداشتی، سلامت آب، محیط، هوا و... است و امیدواریم با بهبود شرایط، سلامت که حق مسلم و طبیعی مردم است، در تمام کشور به صورت عادلانه توزیع شود.

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان خبر داد
توقف کاهش نرخ رشد جمعیت

سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار کاهش نرخ رشد جمعیت متوقف شد و این امید را زنده کرد که رشد جمعیت ایران به سمت صفر و منفی شدن نرود.
«حسام‌الدین علامه»، سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان، افزود: اکنون میانگین سنی جمعیت ۳۳ سال است که بهترین سن باروری است. پیش‌بینی می‌شد در سال ۱۴۳۰ رشد جمعیت متوقف شده و بعد از آن منفی شود اما با این روند با گذشت ۱۰ سال ممکن است رشد جمعیت دیگر متوقف نشود.
وی اضافه کرد: قبلاً پیش‌بینی شده که در سال ۱۴۲۰ نرخ افراد ۶۵ سال و بالاتر و زیر ۱۵ سال ما با هم برابر شود یعنی تا سال ۱۴۲۵ همچنان جمعیت افراد زیر ۱۵ سال ما بیشتر از جمیعت ۶۵ سال و بالاتر است.
سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان با یادآوری پیش‌بینی توقف نرخ رشد جمعیت ایران در سال ۱۴۳۰ گفت: نرخ رشد جمعیت ایران حاصل مابه التفاوت تعداد موالید منهای تعداد افراد فوت شده در یک سال تقسیم بر جمعیت سال قبل است. علامه افزود: بالاترین نرخ جمعیت ایران در سال ۱۳۶۵ در حدود ۳.۶ درصد بود. نرخ جمعیت در طول ۳۵ سال گذشته همواره روند کاهشی داشت تا اینکه به عدد هفت دهم درصد رسید اما سال گذشته این نرخ با نرخ سال قبل خود برابری می‌کند.
سرپرست دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: طبق پیش‌بینی‌های قبلی تا سال ۱۴۲۵، جمعیت بین ۱۵ تا ۶۵ سال کشور بیشتر از دوسوم جمعیت است اما ممکن است پنجره جمعیتی چند سال زودتر از این زمان بسته شود. علامه خاطرنشان کرد: احتمال بسته شدن پنجره جمعیتی به دو دلیل اتفاق می‌افتد؛ نخست به علت افزایش سن امید به زندگی و بیشتر شدن جمعیت سالمندان، دوم هم این است که اگر سیاست‌های تشویقی جمعیت اثر کند، موالید در سال‌های آینده ۱۵ سال طول می‌کشد که وارد سن کار شوند. بنابراین ممکن است پنجره جمعیتی زودتر بسته شود اما در عوض اگر سیاست‌های جمعیتی موفق عمل کند، بعد از دوره ۱۵ ساله جمعیت مولد بالا می‌ماند.
وی یادآور شد: پنجره جمعیتی در سال ۱۳۸۵ باز بود. اهمیت نیروی مولد ایران در سود جمعیتی در اقتصاد طلایی و نیروی کار است. یعنی در سال ۱۳۸۵ بیشتر از دوسوم جمعیت، مولد و نیروی کار بودند. به گفته وی، در حال حاضر جمعیت کل کشور برابر ۸۴ میلیون و ۹۷۳ هزار نفر است.

عدم افزایش پرداختی بیماران در ۳ دهک اول درآمدی در بخش دولتی

معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت کشور جزئیات محورها و سیاست‌های تعرفه‌گذاری خدمات تشخیصی و درمانی در سال ۱۴۰۱ را تشریح کرد و گفت: جهت حفاظت مالی از مردم و در راستای قانون بودجه سال ۱۴۰۱، فرانشیز بیماران در سه دهک اول درآمدی نسبت به سال ۱۴۰۰ در بخش دولتی هیچ افزایشی ندارد و در مواردی نیز پرداختی کاهش یافته است.
مهندس سعید معنوی درباره جهت‌گیری و سیاست‌های محوری تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۱، به ایسنا گفت: سیاست‌های تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در سه بخش اعمال شده است که شامل بخش‌های تعرفه‌گذاری، فرانشیز و کاهش پرداخت از جیب مردم و حق بیمه بوده است.
معاون دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت کشور با بیان اینکه بحث استقرار کامل نسخه الکترونیک نیز از مباحث مورد توجه در تعرفه‌گذاری امسال بوده است، گفت: در راستای استقرار چرخه کامل نسخه الکترونیک در کشور، در مواردی که شرایط نسخه‌نویسی الکترونیکی فراهم است، رشد تعرفه ویزیت برای پزشکان به ویژه در بخش خصوصی به گونه‌ای تعیین خواهد شد که بیشترین انگیزه برای نسخه‌نویسی الکترونیکی فراهم شود. البته تعرفه‌های تعیین شده به هیچ وجه منجر به افزایش پرداخت از جیب مردم نخواهد شد و سهم مربوطه را سازمان های بیمه‌گر پرداخت می‌کنند. به این معنا که تعرفه‌های تشویقی را بیمه پوشش می‌دهد و مردم هزینه‌ای بابت آن پرداخت نمی‌کنند. باید توجه کرد که پس از اتمام مهلت قانونی در زمینه استفاده از نسخه کاغذی، پزشکان مجاز به دریافت هزینه ویزیت از مردم برای نسخ کاغذی نخواهند بود.
وی با بیان اینکه دومین سیاست مورد توجه در تعیین تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی توجه به بحث فرانشیز و کاهش پرداخت از جیب مردم است، گفت: عدم افزایش پرداخت از جیب مردم برای دهک‌های یک تا سه درآمدی براساس اطلاعات پایگاه بانک ایرانیان یکی از موارد لحاظ شده در تعیین تعرفه‌های پزشکی امسال است و جهت حفاظت مالی از مردم و در راستای قانون بودجه سال ۱۴۰۱، فرانشیز بیماران در سه دهک اول درآمدی نسبت به سال ۱۴۰۰ در بخش دولتی هیچ افزایشی ندارد و در مواردی پرداختی کاهش یافته است؛ به طوری که بیماران در این دهک‌ها برای خدمات بستری به جای ۱۰ درصد، ۵ درصد و برای خدمات سرپایی به جای ۳۰ درصد، ۲۰ درصد پرداخت خواهند کرد.
وی حق بیمه را یکی دیگر از سیاست‌های مورد توجه در تعیین تعرفه‌های تشخیصی و درمانی در سال ۱۴۰۱ عنوان و اظهار کرد: رایگان شدن حق بیمه در دهک‌های یک تا سه درآمدی  و کاهش حق بیمه دهک های چهار تا هشت درآمدی مورد توجه بود و بر این اساس دهک‌های اول تا سوم درآمدی به صورت رایگان توسط سازمان بیمه سلامت ایران تحت پوشش قرار خواهند گرفت. حق بیمه دهک چهارم تا هشتم نیز به طور قابل ملاحظه کاهش یافته است تا از این طریق کلیه مردم ایران تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7895/22/611116/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها