سفرای جدید شش کشور استوارنامه خود را تقدیم رئیس جمهور کردند

ایران با یکجانبه‌گرایی و جنگ مخالف است


گروه سیاسی/ روز گذشته طی مراسم جداگانه‌ای، سفرای جدید شش کشور استونی، نپال، مونته نگرو، بروندی، لتونی و ارمنستان استوارنامه‌های خود را تقدیم آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان کردند.  رئیس جمهور در این دیدارها، ضمن اشاره به سابقه روابط و تبادلات فرهنگی و اقتصادی میان ایران و کشورهای متبوع این سفرا، بر ارتقای همکاری در سطوح مختلف تأکید کرد.
از این میان سفرای چهار کشور، سفیر آکریدته محسوب می‌شوند. منظور از سفیر آکردیته، سفیری است که علاوه بر کشور محل مأموریت خود، کارهای کشور خود در کشور ثالث را دنبال می‌کند. از این‌رو می‌توان گفت تهران، مرکز استقرار اصلی این سفرا است و آنان مأموریت‌های مربوط به کشور خود در یک یا دو کشور دیگر در منطقه را نیز دنبال می‌کنند.
احیای کمیسیون مشترک ایران و استونی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در مراسم دریافت استوارنامه خانم «آنلی کوک» سفیر آکردیته جمهوری استونی، با بیان اینکه ایران و استونی ظرفیت‌های متنوعی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه دارند، تصریح کرد: کمیسیون مشترک اقتصادی باید احیا و توسعه همکاری‌های اقتصادی را پیگیری کند. رئیس جمهور با اشاره به سابقه تاریخی روابط دوستانه دو کشور گفت: ایران و استونی ظرفیت‌های همکاری متنوعی در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و تجاری دارند که باید برای به فعلیت رسیدن این ظرفیت‌ها بویژه کریدور شمال – جنوب تلاش کرد. وی افزود: تقویت مناسبات دوجانبه ایران و استونی بستری برای ارتقای همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی دو کشور خواهد بود. «آنلی کوک» سفیر آکردیته جمهوری استونی نیز در این دیدار با اشاره به فرارسیدن سی‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور اظهارکرد: استونی علاقه‌مند است روابط خود با جمهوری اسلامی ایران را در زمینه‌های مختلف گسترش دهد.
تهاجم فرهنگی غرب به کشورهای غیرغربی
رئیس جمهور در دیدار «تاپیاس آدیکاری» سفیر آکردیته جمهوری فدرال نپال نیز پیشینه غنی فرهنگی و تمدنی ایران و نپال را زمینه مناسبی برای گسترش تعاملات دو کشور توصیف و تصریح کرد: دو کشور می‌توانند ارتباطات و تعاملات خود را با تکیه بر پیشینه غنی فرهنگی و تمدنی خود در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و بویژه فرهنگی گسترش دهند. رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و نپال همواره روابط خوب و دوستانه‌ای داشته‌اند، افزود: امروز قدرت‌های سلطه‌طلب غربی تمرکز تهاجم فرهنگی خود را بر داشته‌های فرهنگی غنی کشورهای غیرغربی قرار داده‌اند و لذا ضرورت دارد برای صیانت از فرهنگ و تمدن خود از جمله در زمینه حقوق بشر، بیش از پیش تلاش کنیم. سفیر آکردیته جمهوری فدرال دموکراتیک نپال نیز با ابراز علاقه‌مندی کشورش برای ارتقای هر چه بیشتر روابط و تعاملات با جمهوری اسلامی ایران اظهارکرد: دو کشور از اشتراکات و نزدیکی‌های فرهنگی زیادی برخوردارند به طوری که در زبان نپالی صدها واژه و کلمه فارسی وجود دارد و باید از این زمینه‌های مناسب فرهنگی برای توسعه روابط در عرصه‌های مختلف استفاده کنیم.
جنگ مطلوب نیست
رئیس جمهور در مراسم دریافت استوارنامه «پریشا کاسترا توویچ» سفیر آکردیته مونته نگرو با اشاره به سوابق روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران با مونته نگرو تصریح کرد: دو کشور ظرفیت‌های خوبی برای ارتقای سطح روابط دوجانبه دارند. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ایران همواره با کشورهای منطقه بالکان و از جمله مونته نگرو روابطی دوستانه و رو به گسترش داشته است، گفت: دو کشور ظرفیت‌های خوبی برای گسترش تعاملات و ارتقای سطح روابط در زمینه‌های مختلف دارند. رئیس جمهور سابقه جنگ در منطقه بالکان را تجربه‌ای تلخ برای این منطقه و جهان توصیف کرد و افزود: جنگ به هیچ وجه رویداد مطلوبی نیست و همواره سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از صلح، ثبات و پیشرفت و مخالفت با جنگ بوده است. «پریشا کاسترا توویچ» سفیر آکردیته مونته نگرو نیز در این مراسم با اشاره به سوابق دوستانه و رو به گسترش روابط دو کشور اظهار داشت: در دوره مأموریت خود تلاش خواهم کرد ساز و کارهای توسعه روابط دوجانبه تقویت شود تا دو کشور بتوانند تعاملات و مناسبات خود در زمینه‌های مورد علاقه را گسترش دهند.
روابط عادلانه اساس سیاست خارجی ایران  
رئیس جمهور در دیدار «ژرار بیکه باکو» سفیر آکردیته جمهوری بوروندی با بیان اینکه اساس سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط عادلانه با کشورهای مختلف است و بر این اساس تلاش می‌کنیم ظرفیت‌های موجود در راستای تأمین منافع متقابل به فعلیت برسند، اظهار کرد: روابط با کشورهای مختلف را برای تأمین منافع متقابل دنبال می‌کنیم و این جزو محورهای اصلی دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است، در حالی که کشورهای غربی صراحتاً اعلام می‌کنند که در روابط با دیگر کشورها صرفاً به دنبال منافع یکطرفه خودشان هستند. سفیر آکردیته جمهوری بوروندی نیز گفت: جمهوری بوروندی علاقه‌مند است روابط خود با ایران را به بالاترین سطح ممکن برساند و با تلاش مضاعف عقب‌ماندگی‌های ناشی از همه‌گیری کرونا در دو سال گذشته را نیز جبران کند.
آمادگی ارمنستان برای توسعه روابط به سطح راهبردی
رئیس جمهور در مراسم دریافت استوارنامه «آرسن اواکیان» سفیر جدید جمهوری ارمنستان، با بیان اینکه ایران و ارمنستان همواره از روابطی دوستانه بر پایه حسن‌همجواری و همسایگی برخوردار بوده‌اند، گفت: ظرفیت‌های متنوعی برای ارتقای سطح روابط دوستانه و دیرینه تهران و ایروان وجود دارد. آیت‌الله رئیسی با اشاره به سیاست ثابت جمهوری اسلامی ایران در مخالفت با هرگونه تجاوزگری افزود: آنچه امروز ایران را در میان کشورهای دیگر دنیا شاخص کرده، موضع اصولی ما در برابر تجاوزگری‌های امریکا و کشورهای سلطه‌طلب بوده است.
وی تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره حامی حق حاکمیت ملی و احترام به تمامیت ارضی کشورها بوده و هست. «آرسن اواکیان» سفیر جدید جمهوری ارمنستان نیز در این مراسم با بیان اینکه مقامات کشورش برای گسترش همه‌جانبه روابط با ایران عزم راسخ دارند، گفت: ارمنستان آماده است تا سطح روابط دو کشور به سطح روابط راهبردی ارتقا پیدا کند.
مخالفت ایران با یکجانبه‌گرایی در جهان
آیت‌الله رئیسی در مراسم دریافت استوارنامه «پتریس وایواراس» سفیر آکردیته جمهوری لتونی نیز با بیان اینکه مزیت جغرافیایی ایران می‌تواند تجارت بین مناطق آسیایی و اروپایی را پررونق و کم هزینه کند، اظهار کرد: امروز در عرصه بین‌المللی با مشکلات جدی و ظلم و تعدی به کشورهایی نظیر افغانستان و فلسطین مواجه هستیم، حضور امریکا و ناتو در افغانستان جز خرابی و کشتار دستاورد دیگری نداشت و نه برای افغانستان نه برای منطقه امنیت‌ساز نبود. رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با هر اقدامی که جهان را به سوی یکجانبه‌گرایی و جنگ سوق دهد مخالف است، تصریح کرد: جنگ و درگیری در اوکراین نباید مانع از توجه کافی به موضوع افغانستان و مشکلات مردم این کشور و جمعیت بزرگ آوارگان افغانستانی شود.
«پتریس وایواراس» نیز با اشاره به سپری شدن یکصد سال از آغاز روابط دیپلماتیک کشورش با ایران گفت: علاقه‌مندیم روابط با جمهوری اسلامی ایران را برپایه درک و دوستی متقابل در راستای تأمین منافع دو کشور گسترش دهیم.

بــــرش

تلاش دولت برای مهار قاچاق گندم
نان گران نمی‌شود

روز گذشته همچنین ستاد اقتصادی دولت به ریاست رئیس جمهور برگزار شد و در آن راهکارهای پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی برای جلوگیری از قاچاق گندم به کشورهای همسایه و ضرورت بهینه‌سازی مصرف نان در کشور، در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه پیشنهادی از وزارت امور اقتصادی و دارایی مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن قیمت گندم و نان برای مصرف کننده هیچ تغییری نمی‌کند. بر اساس تصمیم اعضای ستاد، مقرر شد با توجه به اهتمام دولت بر کنترل قیمت نان و جلوگیری از افزایش بهای آن، جوانب گوناگون این طرح از سوی دستگاه‌های مسئول بررسی و نتیجه برای تصمیم‌گیری به جلسات آینده ستاد ارائه شود. در این جلسه همچنین مسأله خروج ارز به شکل سرمایه از کشور مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد دستگاه‌های متولی موضوع، سیاست‌های پیشگیرانه لازم را در این زمینه طراحی و ارائه کنند.  سومین دستور کار جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی، ارائه گزارش دبیرخانه ستاد در مورد وضعیت قیمت کالاها بویژه اقلام خوراکی و آشامیدنی بود که رئیس جمهور دستور داد دلایل افزایش قیمت برخی از این اقلام در فروردین ماه بررسی و گزارش دقیق آن از سوی دبیرخانه ستاد ارائه شود. دستگاه‌های اجرایی متولی نیز موظف شدند، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از افزایش بدون منطق قیمت اقلام خوراکی به کار گیرند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7895/2/611117/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها