گفت‌وگوی متفاوت «ایران» با محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ملقب به آقای خاص

جز اولی، سکوی دیگری را قبول ندارم


محمدمحمدی سدهی/ مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی آسیا هفته گذشته در مغولستان برگزار شد و تیم ملی ایران با 4طلا، یک نقره و 2 برنز بر سکوی دومی قاره ایستاد. تیمی که در 3 دوره گذشته قهرمان شده بود و در این دوره با نزول یک پله‌ای بر سکوی دومی ایستاد. البته تیم تحت هدایت محمد بنا، جوان شده و پوست‌اندازی داشته؛ در واقع امید به این تیم جوان زیاد است تا در مسابقات مهم پیش رو فاتح سکوی بالاتری باشد. به همین بهانه خبرنگار«ایران» با محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی که ملقب به آقای خاص ورزش ایران است، گفت‌و‌گویی انجام داد؛ مصاحبه‌ای که با توجه به علاقه زیاد محمد بنا به فوتبال، صرفاً رنگ و بوی کشتی ندارد و او درباره وضعیت تیم ملی فوتبال و رویداد بزرگی به نام جام جهانی هم صحبت کرد.
آقای بنا! از کشتی شروع کنیم. مسابقات قهرمانی آسیا چطور بود؟
تلاش ما در مسابقات قهرمانی آسیا این بود که به نفرات جوان میدان بدهیم که همین کار را هم انجام دادیم. کسانی بودند که برای اولین بار در مسابقات آسیایی کنار ما بودند. نفرات جوانی همچون محمدرضا مختاری که موفق شد به مدال طلا دست یابد، یا ایمان محمدی که در دور دوم کشتی‌گیر ژاپنی و دارنده مدال برنز جهان را شکست داد و به مدال برنز دست یافت. تمام بچه‌ها عملکرد خوبی داشتند و اینها جزو کشتی‌گیران آینده‌دار به حساب می‌آیند و قطعاً در مسابقات پیش‌رو آبدیده‌تر خواهند شد.
تیم ما در 3 دوره گذشته قهرمان آسیا شد، چه شد که در این دوره یک سکو پایین‌تر آمد؟
پیش از حضور در این مسابقات دلمان می‌خواست برای چهارمین بار قهرمان شویم اما نشد. در دور اولی که قهرمان شدیم مسابقات در چین برگزار شد و تیم ما فوق‌العاده بود. بقیه سال‌ها هم تلاش کردیم که به نفرات دیگر هم فرصت بدهیم که این هدف مان به نتیجه رسید و دو دوره بعدی هم بر سکوی اولی ایستادیم اما امسال این اتفاق تکرار نشد. قول داده بودیم کسانی را که در جام تختی بر سکوی قهرمانی ایستادند به مغولستان اعزام کنیم و طبق فرایندی که در نظر داشتیم به وعده‌مان عمل کردیم. در 67 کیلوگرم شاهین بداغی را داشتیم که حریفان سختی داشت و مقابل قهرمان جهان از کره جنوبی قرار گرفت که البته در عین شایستگی شکست خورد. کشتی‌گیرانی مثل او باید بیشتر با حریفان این چنینی مبارزه کنند تا به نتیجه برسند. بچه‌ها کشتی‌های سختی داشتند و 4، 5 تیم مدعی برای قهرمانی در آسیا از تمام داشته‌های‌شان استفاده کرده بودند. ما سعی کردیم با این نفرات جوان بهترین نتایج را بگیریم که البته این‌طور نشد.
پس از نتیجه‌ای که کسب شد راضی نیستید؟
از نتایج کسب شده ناراحت بودم و حضور بر سکوی نایب قهرمانی برای من قابل قبول نبود. جز سکوی اولی، سکوی دیگری را قبول ندارم. البته همه بچه‌ها سعی‌شان را کردند و ان‌شاءالله در مسابقات بعدی نتیجه خواهند گرفت.
شما علاقه زیادی به فوتبال دارید و پیگیر آن هم هستید. می‌خواهیم نظر شما را درباره قرعه تیم ملی در جام جهانی قطر بدانیم!
تیم ملی ما خیلی خوب و با اقتدار به جام جهانی قطر صعود کرد و این اتفاق بسیار خوبی است. تیم ما در آسیا رقیب ندارد و عملکردمان در قاره خودمان خوب است اما جام جهانی مسابقات متفاوتی است و به هیچ وجه با آسیا قابل قیاس نیست که بخواهیم از الان در مورد صعود صحبت کنیم. برای تیم ملی فوتبال کشورم آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم نتیجه آبرومندانه‌ای در قطر کسب کند و باعث خوشحالی مردم شود. برخی معتقدند که تیم ما در گروه آسانی قرار دارد در حالی که به نظر من این گونه نیست. گروه مان با سطح فوتبالی که ما داریم گروه بسیار سختی است.
بنابراین از نظر شما صحبت از صعود، چندان منطقی نیست؟
تیم ملی امریکا با تیمی که در سال 1998 با آن بازی کردیم و 2-1 بردیم، تفاوت زیادی دارد. این تیم، تیم سخت‌تری است. باید قبول کنیم که فوتبال ما پیشرفت آنچنانی نداشته و نباید در جام جهانی به دنبال معجزه باشیم. به نظرم معجزه‌ای در جام جهانی برای تیم ملی فوتبال ما حاصل نمی‌شود.
اما ما بازیکنان خوبی در اروپا داریم که می‌توانند به تیم ملی کمک کنند و باعث شوند اتفاق تاریخی رقم بخورد...
این موضوع دلیل نمی‌شود که فکر کنیم تیم ما در جام جهانی نتیجه می‌گیرد. حضور ستاره‌های فوتبال ایران در اروپا به دلیل پیشرفت مان نیست و این به دلیل استعدادهای ذاتی بازیکنان‌مان است. از نظر من اگر تیم‌های ایرانی به همین فوتبالیست‌ها پول‌های خوبی می‌دادند، اکثر اینها در فوتبال ایران بازی می‌کردند و باعث پیشرفت سطح فوتبال باشگاهی مان می‌شدند. ما برای پیشرفت نیاز به این داریم که باشگاه‌های‌مان پیشرفت کنند و این یک اصل است که در اروپا رعایت می‌شود. چرا تیم‌های ملی انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و... پیشرفت کرده‌اند؟ دلیل آن داشتن لیگ منظم و حرفه‌ای است. موضوعی که در کشور ما مغفول مانده و حالا انتظار داریم که تیم ملی ما در جام جهانی معجزه کند.
شما اعتقاد دارید که از تیم ملی حمایت نمی‌شود؟
از تیم ملی حمایت می‌شود اما این حمایت‌ها از نظر من و خیلی‌های دیگر کافی نیست. البته نباید این حمایت‌ها تنها مختص فوتبال باشد و مسئولان باید از رشته‌ای چون کشتی هم حمایت کنند. متأسفانه مسئولان بیشتر اعتبارات مالی را به فوتبال اختصاص می‌دهند. درهر حال امیدوارم حمایت‌های مالی که وعده آن داده شده، به ثمر بنشیند و تیم ملی بتواند در جام جهانی قطر نتایج خوبی کسب کند. در حال حاضر شرایط فدراسیون فوتبال خوب نیست و با سرپرست اداره می‌شود، وقتی مدیریت فدراسیون این گونه است چگونه می‌توان از تیم ملی فوتبال انتظار تاریخ‌سازی داشت؟

برش
آقای بنا! برخی معتقدند که بهتر است اسکوچیچ سرمربی تیم ملی تغییر کند، شما هم چنین نظری دارید؟

اسکوچیچ در سخت‌ترین شرایط تیم را به جام جهانی رساند و نباید این را فراموش کنیم. باید از اسکوچیچ حمایت شود تا تیم ملی بتواند نتیجه آبرومندانه‌ای در قطر کسب کند. یکی از موضوعاتی که باعث می‌شود تیم ملی بتواند در جام جهانی نتیجه بگیرد برگزاری بازی‌های تدارکاتی مفید است که باید این اتفاق بیفتد. فعلاً که خبری از برگزاری بازی‌های دوستانه برای تیم ملی نیست و بیشتر در اخبار می‌بینیم که تیم ملی با فلان تیم بازی دارد اما چند روز بعد تکذیب می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7895/1/611123/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها