اخبـــار


افزایش ظرفیت پهنای باند داخلی برای طرح اصلاح یارانه‌ها

سخنگوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از همکاری این وزارتخانه در طرح اصلاح یارانه‌ها و تشکیل کارگروه ویژه پشتیبانی و عملیاتی خبر داد و گفت: ظرفیت پهنای باند برای IP‌های سازمان‌های متولی افزایش یافت. مهدی سالم در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به ظرفیت‌های همکاری وزارت ارتباطات در طرح «بازتوزیع عادلانه و مردمی‌سازی نظام پرداخت یارانه‌ها» گفت: وزارت ارتباطات آماده کمک‌رسانی فنی به دستگاه‌های مجری و مرتبط با این طرح است. وی افزود:هم اکنون ظرفیت پهنای باند اینترنت داخلی برای IP‌های مدنظر سازمان‌های مجری طرح اصلاح نظام یارانه‌ها، تا دو برابر افزایش یافته است. سالم درباره مسئولیت‌های فنی وزارت ارتباطات در اجرای مطلوب‌تر این طرح نیز گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آماده کمک به زیرساخت‌های فنی مورد نیاز وزارتخانه‌های رفاه، کشاورزی و اقتصاد است. سخنگوی وزارت ارتباطات با بیان اینکه کارگروه ویژه‌ای برای اقدامات تبیینی و نیز اقدامات حوزه‌های پشتیبانی و عملیاتی مرتبط با این طرح در وزارت ارتباطات تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا هم اکنون سازمان فناوری اطلاعات ایران در حال تقویت مرکز ملی تبادل اطلاعات (GSB) است و در حوزه ارسال پیامک‌های ستاد هدفمندی برای خانوارها نیز تیم وزارت ارتباطات مطابق با وظایف محوله خود، مشغول کار است.

 موانع همکاری با شرکت‌های FCP  رفع می‌شود

یکی از بحث‌های توسعه اینترنت ثابت، استفاده از فیبرنوری و سیم مسی است که عمده این دو بخش در دست شرکت مخابرات ایران است و بیشتر اپراتورهای ارتباطات ثابت (FCP) همیشه بر این موضوع تأکید کرده‌اند که این دو زیرساخت در انحصار این شرکت است و اجازه استفاده از این امکانات را به شرکت‌های خصوصی نمی‌دهد. البته شرکت مخابرات ایران این موضوع را قبول ندارد، زیرا داوود زارعیان معاون تجاری و خدمات مشتریان شرکت مخابرات در جدیدترین اظهارنظر خود گفت که این شرکت همیشه به‌دنبال همکاری با بخش خصوصی بوده است ولی تعرفه‌گذاری نامناسب در سال‌های گذشته باعث شده با اینکه این شرکت انگیزه‌ای برای همکاری نداشته باشد با این حال سعی کرده است با شرکت‌ها همکاری کند و تا امروز بیش از 3 میلیون پورت ADSL‌ از سوی شرکت‌های FCP و روی سیم مسی مخابرات واگذار شده است. زارعیان با بیان اینکه این شرکت قرارداد بیت‌استریم که 4سال روی زمین مانده بود را فعال کرده است، افزود: در حال حاضر هم با 8 شرکت servco این قرارداد امضا شده و 2شرکت هم به تازگی اعلام آمادگی کرده‌اند. حتی در زمینه‌هایی غیر از ADSL هم آماده‌ایم که با شرکت‌های فعال در این حوزه اعم از تولیدکنندگان، FCP‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری کنیم. وی در ادامه گفت: ما در تلاشیم موانع همکاری مشترک را از بین ببریم. شاید یکی از موانع، عدم توافق بر سر مشارکت به‌صورت برد-برد بوده و همیشه یک شرکت می‌خواسته که دست بالاتر را داشته باشد، اما ما این موانع را برمی‌داریم و با مقررات‌زدایی که در این زمینه است، زمینه همکاری را فراهم می‌کنیم.

فروش موبایل در جهان کاهش می‌یابد

SMIC بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین پیش‌بینی می‌کند که به‌دلیل ناآرامی‌ها در اوکراین و همچنین قرنطینه ناشی از شیوع کووید19، میزان فروش موبایل در سال‌جاری میلادی حداقل ۲۰۰میلیون دستگاه کاهش یابد. به گزارش مهر، «ژائو‌های جون»، مدیر ارشد اجرایی این شرکت دراین باره گفت: تقاضا مانند یک صخره سقوط کرده، زیرا فروش محصولات در روسیه و اوکراین به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر قرنطینه چین به‌دلیل شیوع کووید۱۹ بدان معنا است که شرکت‌های مختلف برای تحویل محصول با چالش روبه‌رو شده‌اند یا فروشگاه‌های خود را تعطیل کرده‌اند. وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تقاضای موبایل در سال‌جاری حداقل حدود ۲۰۰میلیون دستگاه کاهش یابد و بخش اعظم این میزان کاهش مربوط به تولیدکنندگان چینی موبایل است. بنابراین سفارش‌های بسیاری لغو خواهد شد.

قوانین امنیت سایبری اتحادیه اروپا سختگیرانه‌تر شد

دولت‌ها و قانونگذاران اروپایی به منظور اعمال قوانین امنیت سایبری سختگیرانه‌تر برای شرکت‌های بزرگ حوزه انرژی، حمل و نقل، امور مالی، تهیه کنندگان سرویس‌های دیجیتال و غیره توافق کردند. به گزارش ایسنا، نگرانی‌ها درباره حملات سایبری اخیراً بیش از پیش افزایش یافته است. کمیسیون اتحادیه اروپا دو سال قبل این قوانین درباره امنیت سایبری شبکه و سیستم‌های اطلاعاتی را پیشنهاد کرد که به نام «دستورالعملNIS2» نام گرفت. قوانین جدید تمام واسطه‌ها و شرکت‌های بزرگ در بخش‌های حیاتی از جمله انرژی، حمل ونقل، بانکداری، زیرساخت بازار مالی، بهداشت، واکسن و تجهیزات پزشکی، آب آشامیدنی، آب دور ریز، زیرساخت دیجیتال، سازمان‌های عمومی و فضایی را در بر می‌گیرد. همچنین تمام واسطه‌ها و شرکت‌های بزرگ در بخش سرویس‌های پستی، مدیریت پسماند، محصولات شیمیایی، تولید موادغذایی، دستگاه‌های پزشکی، رایانه و الکترونیک، تجهیزات ماشینی، وسایل نقلیه موتوری و تهیه‌کنندگان دیجیتال مانند بازارهای آنلاین، موتور جست‌و‌جوهای آنلاین و پلتفرم شبکه‌های اجتماعی، مشمول این قوانین می‌شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7907/12/612809/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها