ایران در ایران


تأمین آب شرب 52 درصد جمعیت خوزستان  با «تکمیل طرح غدیر»

اهواز - رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ گفت: تکمیل طرح آبرسانی غدیر، آب شرب چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت شهری و روستایی معادل ۵۲ درصد از جمعیت استان خوزستان تا افق سال ۱۴۲۵ را تأمین خواهد کرد. «فراز رابعی» افزود: زمان اجرای این طرح در برآوردهای اولیه ۳۰ ماهه بوده اما پیرو سفر رئیس جمهور و تأکید وزیر نیرو مبنی بر استفاده از حداکثر ظرفیت فنی و تخصصی و با بازنگری طرح، فشرده‌سازی و اجرای عملیات موازی زمان اجرای این پروژه به ۹ ماه کاهش یافته است. وی ادامه‌ داد: با اتمام این مرحله از طرح غدیر و اتصال به رودخانه دز، آب با کیفیت بهتر از قبل تأمین خواهد شد. رئیس حوضه آبریز کارون بزرگ با اشاره به تعیین جبهه‌های کاری طرح میان مدت آبرسانی غدیر، خاطرنشان‌ کرد: این طرح در سه جبهه عملیاتی شامل احداث ایستگاه پمپاژ 2w شبکه آبیاری دز و ساخت خطوط انتقال از ایستگاه پمپاژ مذکور تا ایستگاه پمپاژ «ام الدبس»، توسعه ایستگاه پمپاژ‌ام الدبس و احداث ایستگاه پمپاژ «شهید چمران» در حال اجرا است و تاکنون ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
رابعی گفت: با توجه به خشکسالی گسترده در حوضه رودخانه کرخه و وقوع تنش آبی در این رودخانه در تابستان پیش رو، پیش‌بینی لازم برای تکمیل و اتصال شهرها و روستاهای پایین دست کرخه به طرح غدیر انجام شده است. وی بیان ‌داشت: اکنون اغلب روستاهای مسیر این رودخانه به خط انتقال آبرسانی غدیر متصل شده و عملیات اجرایی روستاهای باقی‌مانده با انجام هماهنگی لازم با شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان، در حال انجام است.

زاینده‌رود ۲۶ اردیبهشت بسته می‌شود

اصفهان - عضو هیأت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه کشت غله شرق اصفهان تا ۱۵ خردادماه به ثمر برسد، گفت: جریان زاینده‌رود بعد از تحویل حقابه کشاورزان در نوبت چهارم، ۲۶ اردیبهشت‌ماه بسته می‌شود. به گزارش ایسنا ، حسین وحیدا درباره تداوم جریان زاینده‌رود برای کشاورزان شرق اصفهان، اظهار کرد: با توجه به اینکه برای نوبت چهارم، دریچه‌های سد زاینده‌رود شانزدهم اردیبهشت‌ماه باز شده، جریان آب زاینده‌رود تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت. وی افزود: البته آب به مدت ۱۰ روز در کانال‌های آبیاری کشاورزان نیست و محدودیت‌هایی وجود دارد. وی با بیان اینکه کشت‌های صورت گرفته در شرق اصفهان مرغوب نیست، گفت: بخشی از اراضی شرق اصفهان چرای دام و بخشی دیگر دچار تنش شد، اما امیدواریم در نوبت پنجم تحویل حقابه کشت‌ها به ثمر برسد.
عضو هیأت مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان تأکید کرد: وضعیت کشت‌ها مورد انتظار نیست و به هر جهت باید همین میزان را به ثمر رساند. وی گفت :   نسبت به دوره سوم، وضعیت تحویل حقابه کشاورزان بهتر و برداشت‌ها در بخش‌های مختلف کنترل شده است.
وحیدا درباره آخرین دوره تحویل حقابه کشاورزان شرق اصفهان، گفت: بعد از ۲۶ اردیبهشت‌ماه زاینده‌رود در وقفه‌ای هفت‌روزه بسته می‌شود و بعد از آن از سوم خردادماه تحویل حقابه ده روزه کشاورزان در نوبت پنجم انجام می‌شود و امیدواریم تا ۱۵ خردادماه کشت غله به نتیجه برسد.

کالاهای اساسی به وفور در بازار یزد وجود دارد

یزد - استاندار یزد با اشاره به بسیج ظرفیت‌های نظارتی استان جهت تشدید نظارت بر بازارگفت: همه کالا‌ها به وفور در بازار وجود دارد. مصرف سرانه روزانه مردم استان در حوزه مرغ گرم بین50تا70 تن است اما روزانه 90 تن در بازار توزیع می‌شود همچنین میزان نیاز روزانه استان به روغن 30تن است اما روزانه 40تن روغن در بازار توزیع می‌شود.
مهران فاطمی همچنین دلیل افزایش تقاضای کالاها در بازار را تفاوت قیمت‌های گذشته و جدید و خرید بیش از حد نیاز توسط برخی از مردم دانست.
استاندار یزد در بخش دیگری از سخنانش از کشف 144تن روغن و 122تن ماکارونی، قند، شکر و آرد توسط مأموران اطلاعاتی، تعزیراتی و قضایی استان خبرداد و افزود: بخشی از این اقلام که دارای نرخ قبلی بودند بین دهک‌های پایین و مددجویان تحت پوشش توزیع و بخشی از آن روانه بازار شد. وی با بیان اینکه اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها الزام عقلایی، قانونی و دارای منطق اقتصادی است، گفت: اجرای این طرح، تصمیم صرفاً دولت نیست بلکه سران حاکمیت و اقتصاددانان اجرای این طرح را یک ضرورت می‌دانند. دکتر فاطمی ادامه داد: تمام منابع لازم برای پرداخت یارانه ماه‌های اردیبهشت و خرداد برای 9دهک جامعه دیده شده که به حساب این افراد واریز شده یا پس از بررسی به حساب واجدین شرایط واریز می‌شود.

تولید زردآلو در ابرکوه ۵۰ درصد کاهش یافت

یزد - سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: تولید زردآلو در این شهرستان از ۳۵ هزار تن به ۱۸ هزار تن رسیده که سرمازدگی و وقوع طوفان در اواخر اسفند پارسال و فروردین امسال علت کاهش حدود ۵۰ درصدی آن بوده است.
به گزارش ایرنا، علی‌محمد هوشمند با اشاره به آغاز فصل برداشت محصول زردآلو از سطح ۲ هزار و۲۰۰ هکتار از باغ‌های این شهرستان افزود: این شهرستان قطب تولید زردآلوی کشور محسوب می‌شود. وی بیان کرد: بیشترین میزان تولید محصول زردآلو در این شهرستان مربوط به دهستان فراغه و مزارع علوی در بخش مرکزی است.
این مسئول جهاد کشاورزی ابرکوه خاطرنشان کرد: امسال ۱۸ هزار تن زردآلو به ارزش حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در این شهرستان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
مسئول جهاد کشاورزی دهستان فراغه هم گفت: باتوجه به شرایط آب و هوایی این منطقه بیش از ۸۰درصد تولید محصول زردآلو در منطقه فراغه با متوسط تولید ۱۵ تا ۱۸ تن در هکتار است. اسدالله دهقان با بیان اینکه دو سالی است این منطقه با سرمای زودرس و طوفان روبه‌رو شده، افزود: به‌دلیل سرمازدگی و وزش طوفان شدید میزان تولید زردآلو بین هشت تا ۱۰ تن در هکتار کاهش یافته است. این مسئول بخش کشاورزی دهستان فراغه تصریح کرد: به‌دلیل پیش‌رس بودن و طعم مناسب محصول زرد آلو، حدود هزار تن آن به کشورهای روسیه و حوزه خلیج فارس صادر و بقیه آن در بازارهای داخلی استان یزد و استان‌های اصفهان، فارس، تهران و خراسان رضوی عرضه می‌شود.
وی انواع محصول زردآلوی ابرکوه را تخم گردی، فلکه‌ای، خیاری، زرقانی، خانی و کتابی عنوان کرد و ادامه داد: ۶۰ درصد زردآلوی استان یزد در ابرکوه تولید می‌شود. مسئول جهاد کشاورزی فراغه خاطرنشان کرد: تأسیس صنایع تبدیلی و فرآوری محصول زردآلو از ضرورت‌های این بخش است و جهاد کشاورزی با پرداخت تسهیلات از سرمایه‌گذاران در این زمینه حمایت می‌کند. ۱۵ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی شهرستان ابرکوه زیر کشت محصولات زراعی و باغی است که بیش از ۱۰هزار هکتار آن باغ‌های میوه است و در این زمینه اشتغال ۴۰ درصد مردم این شهرستان در حوزه کشاورزی، دامداری و دامپروری را فراهم کرده است.

طوفان شن شرق استان کرمان را تعطیل کرد

کرمان - طوفان شدید شن و افزایش گرد و غبار که سه برابر حد مجاز و خطرناک گزارش شده است از صبح دیروز مناطق وسیعی از شرق استان کرمان را در برگرفت و شهرستان‌های فهرج و نرماشیر را تعطیل کرد. به گزارش ایرنا، سرپرست فرمانداری فهرج گفت: به علت طوفان شدید شن و افزایش گرد و غبار همه ادارات و مدارس در شهرستان دیروز تعطیل شدند.
حسین سعیدنیا بیان کرد:طوفان شن از صبح شنبه شروع شد و افزایش گرد وغبار باعث کاهش شعاع دید در محورهای مواصلاتی این شهرستان شده است. وی افزود: محور فهرج - زاهدان نیز به علت وزش طوفان شدید شن و کاهش شعاع دید مسدود شده است.
سرپرست فرمانداری فهرج ادامه داد: محدودیت کاری برای بخش خصوصی، بانک‌ها، صداوسیما و مراکزی که از قبل وقت رسیدگی به امور شهروندان داده‌اند نظیر مراجع قضایی و دستگاه‌های خدماتی برعهده بالاترین مقام مربوطه است. رئیس ستاد بحران شهرستان فهرج تأکید کرد: این طوفان ناشی از بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بیش از سه برابر حد مجاز است.
وی خاطرنشان کرد: شهرستان فهرج در حاشیه کویر لوت در معرض طوفان‌های شدید شن و ریزگردها قراردارد و هرازچندگاهی گرد وغبار تنفس ساکنان این منطقه را با مشکل روبه‌رو می‌کند. فرماندار نرماشیر نیز گفت:با توجه به نظر کارشناس محیط‌ زیست و مرکز بهداشت، ادارات و مدارس این شهرستان نیز تعطیل شد.
حمید طبسی‌نژاد بیان کرد: این تعطیلی شامل ادارات امنیتی، نظامی و خدمات رسان نمی‌شود. به گفته وی با وجود طوفان شن تاکنون هیچ کدام از محورهای ارتباطی شهرستان مسدود نشده است و قطعی برق نیز نداشته‌ایم.
شاخص کیفی هوای شهرستان فهرج، ریگان و نرماشیر دیروز ۵۰۰ و در حالت خطرناک قرارداشت. در این وضعیت افراد باید از فعالیت‌های خارج از منزل خودداری کنند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7907/16/612822/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها