وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه سومین رویداد ملی «فهما»:

به مساجد نگاه ویژه‌ای داریم


گروه فرهنگی: در اختتامیه سومین رویداد ملی فهما و همایش معرفی پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران، کلانشهر مشهد به مدت یکسال به‌عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد کشور معرفی شد. محمد مهدی اسماعیلی، طی سفر به مشهد و حضور در این مراسم به نقش بسزای شبکه گسترده و اصیل فرهنگی مساجد، هیأت‌ها، تکایا و امامزاده‌ها در حرکت‌های بزرگ تاریخ معاصر ایران اشاره کرد. او در بخشی از صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که «پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، امام راحل رادیو، تلویزیون و روزنامه برای بیان نظرات خود در اختیار نداشت ولی با سازمانی که در شبکه مساجد و تکایا وجود داشت بیانیه‌ها، پیام و نوارهای صوتی او به‌سرعت تکثیر و اطلاع‌رسانی می‌شد. در برهه‌ای توجه به کانون مساجد کمرنگ شد و سعی شد تا از ظرفیت سایر بخش‌های دیگر استفاده شود ولی به هیچ عنوان جایگاه مساجد را پیدا نکرد.»
 اسماعیلی افزود: در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر از رئیس سازمان سینمایی خواسته شد تا برخی از فیلم‌های نمایش داده شده در این جشنواره به وسیله سینماهای سیار در مناطق محروم و کم برخوردار نمایش داده شود. او با اشاره به اینکه مساجد مهم‌ترین پایگاه شکل‌گیری، تداوم، تثبیت و رسیدن به جامعه مهدوی است، افزود: امام راحل مساجد را سنگر می‌دانستند که باید حفظ شود و بر همین اساس در این دولت سعی شده تا به مساجد توجه ویژه‌ای شود. وزیر ارشاد به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در موضوع جهاد تبیین نیز اشاره و بیان کرد: ایشان این امر را جهاد نامیدند و امروز به‌عنوان یک فریضه به آن نگریسته می‌شود، زیرا اکنون با جبهه رسانه‌ای عبری، عربی و صهیونیستی رو به رو هستیم که به‌دنبال معرفی ناکارآمدی دولت دینی و نظام اسلامی برای رفع مشکلات جامعه است و بر همین اساس طرح ناراضی ساختن مردم را دنبال می‌کنند. او با اشاره به اینکه در زمان انتخابات از دکتر رئیسی خواسته می‌شد تا در جایگاه نظارتی بماند و به حوزه اجرا وارد نشود، گفت: ایشان معتقد بود که باید با سرمنشأ فساد مبارزه شود و بسیاری از پرونده‌های قضایی در آن دوره به موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی که باعث تبعیض، فساد و فاصله طبقاتی شده بود، ارتباط داشت. اسماعیلی تصریح کرد: نتیجه بررسی همه مراکز اقتصادی نشان دهنده این بود که در آن روش یارانه به دست مردم نمی‌رسید و اکنون رقم ریالی یارانه دولت، به خود مردم منتقل می‌شود تا آنها با تشخیص خود امکان هزینه‌کردن داشته باشند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تبیین حرکت جدید دولت در تخصیص عادلانه یارانه‌ها گفت: در دو هفته اخیر مسئولیت حوزه اطلاع‌رسانی مردمی‌سازی یارانه‌ها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داشته است.
 
باید با همدلی به مسیر ادامه دهیم
محمدمهدی اسماعیلی، در سومین گردهمایی سالانه خانواده بزرگ هیأت زوارالزهرا که با عنوان «بهشت زیر بیرق‌ها» در فرهنگسرای بهمن برگزار شد، شرکت کرد و طی سخنانی گفت: گردهمایی‌های اینچنینی که حضار آن همگی امیدوار و انقلابی هستند تمامی ویژگی‌های اجتماع مؤمنانه را در خود جای می‌دهد و برپایی اجتماعات از این دست برای همدلی بیشتر اقشار مختلف جامعه ضروری خواهد بود. به‌طور یقین حرکت انقلاب اسلامی در افقی که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برای تعالی این انقلاب ترسیم کرده‌اند به برپایی اینچنین اجتماعاتی با مختصات انقلابی نیاز خواهد داشت. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در عین حال ابراز امیدواری کرد تا بتوان از طریق اینگونه تجمعات به بخشی از آرمان‌های بزرگ انقلاب اسلامی در حوزه‌های آموزشی و تربیتی جامه عمل پوشانده شود، چراکه انقلاب اسلامی یک نظام آرمانی محسوب می‌شود که نقطه آغازش بهمن سال ۱۳۵۷ است و نقطه تکاملی اش رسیدن به تمدن نوین اسلامی و جامعه آرمانی مهدوی است که برای رسیدن به این اهداف متعالی باید با همدلی به مسیر ادامه دهیم. هر دو دهه اخیر شاهد شکل‌گیری چنین مراسم پرفضیلتی در جامعه هستیم که عمدتاً متولی این مراسم، جریاناتی از دل اندیشمندان انقلابی است که هدفشان تعالی جامعه دینی است و در نقاط مختلف کشور، فضای جدیدی را برای فعالیت‌های انقلابی در حوزه‌های مختلف فراهم کرده‌اند.

بــــرش
امکانات مناسب نمایشگاه کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره نمایشگاه کتاب که در مصلای تهران درحال برگزاری است، گفت: پس از دو سال که کرونا مانع برگزاری نماشگاه بین‌المللی کتاب تهران شده بود، سی وسومین دوره نمایشگاه با حضور چشمگیر ناشران داخلی و بیش از ۳۲ کشور خارجی در حال برگزاری است. درباره نمایشگاه کتاب و امکانی که برای تمام کشور در نظر گرفته شده گفت: خرید کتاب از نمایشگاه، رایگان در دورترین مناطق تحویل داده می‌شود. بیش از ۹۰ هزار متر برای این نمایشگاه اختصاص یافته و امکانات بسیار خوبی برای آن پیش‌بینی شده است. در کنار نمایشگاه کتاب، جشنواره فرهنگی همراه با سخنرانی‌ها و نشست‌ها هم برگزار می‌شود. همزمان با نمایشگاه کتاب، نمایشگاه مجازی هم در حاشیه آن درحال برگزاری است که مردم با مراجعه به سایت
 ketab.ir می‌توانند مانند مخاطب حضوری در فضای نمایشگاه سیر کنند و کتاب‌های خود را بخرند. برای آنانی که در شهرستان‌های دوردست امکان حضور در نمایشگاه را ندارند از اینجا به‌طور ویژه یارانه در نظر گرفته شد و کتاب‌های خریداری شده رایگان مقابل در خانه به آنان حتی در روستاها و دورترین مناطق تحویل داده می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7907/27/612874/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها