محمد مؤمنی، عضو هیأت مدیره باشگاه استقلال در گفت‌وگو با «ایران»:

فرهاد مجیدی شاگرد خلف ناصر حجازی است


نتوانستند به کادر فنی استقلال بازیکن قالب کنند/ اهداف بعدی، تکرار قهرمانی لیگ و موفقیت در آسیا است

حامد جیرودی/ قهرمانی زودهنگام استقلال در لیگ برتر فوتبال، فصل جدیدی را در این رقابت‌ها باز کرده است. چرا که بعد از 5 قهرمانی سرخپوشان پایتخت در لیگ برتر، آبی‌پوشان پایتخت قهرمان جدید فوتبال ایران نام گرفته‌اند. موفقیتی که در اولین فصل حضور مدیران فعلی استقلال حاصل شده است. محمد مؤمنی عضو هیأت مدیره استقلال در گفت‌وگو با خبرنگار «ایران» درباره قهرمانی نوبرانه آبی‌ها که بعد از 9 سال به دست آمد، گفت: «ما گپ بزرگی در طول سال‌های گذشته داشتیم که این گپ را با همکاری مدیریت باشگاه و هماهنگ شدن با اهداف‌مان برطرف کردیم. ما برنامه های مان را در راستای اینکه تیم آرامش داشته باشد، ترسیم و اجرا کردیم که در آن هر کسی وظیفه خودش را انجام می‌‌داد و تداخلی در موضوعات رسمی باشگاه به وجود نمی‌آورد. ما کاملاً به وظایف‌مان آشنا بودیم و حاشیه‌ای از طرف هیچ کدام‌مان به تیم وارد نشد و مدیریت باشگاه هم کارش را می‌‌کرد. کادر فنی هم در زمان مشخص نتایج خوبی را گرفت و در کل ما لازم و ملزوم هم شده بودیم. ما به صورت یک کار پلکانی این کار را انجام دادیم و توانستیم به این مهم دست پیدا کنیم و این نوید روزهای خوبی را در آینده می‌‌دهد.»
استقلال در حالی به این موفقیت رسید که در گذشته مشکلاتی هم داشت. آیا هیأت مدیره این باشگاه پیش‌بینی می‌‌کرد که آبی‌ها بتوانند به قهرمانی برسند. مؤمنی به این سؤال پاسخ داد: «ما می‌‌دانستیم کار بسیار سختی در پیش داریم ولی آقای مصطفی آجورلو به دلیل اینکه مدیریت کلان انجام داده بود و من هم آشنایی کار را با او داشتم و پذیرفتم کنارش باشم. من می‌‌دانستم مدیریت و نفوذ آجورلو می‌‌تواند به استقلال کمک کند و دست به دست هم دادیم تا بی حاشیه و با اقتدار کار خودمان را انجام دهیم و اشتباه هم نکردم که کنار ایشان بودم.»
مؤمنی که خودش بازیکن و مهاجم استقلال در دهه 70 بوده است، درباره عملکرد فنی فرهاد مجیدی چنین نظر داد: «عملکرد مجیدی و کادرفنی ما که بسیار قابل تحسین بوده است. شاید برخی‌ها هم موافق این قضیه نباشند ولی هر مربی دارای یک تز است و رفتارها و تاکتیک‌هایی را انجام می‌‌دهد که منوط به نتیجه گرفتن تیمش شود. در این بین شاید عده‌ای هم از مجیدی انتقاد کنند ولی از نظر ما در هیأت مدیره نتایج او بسیار قابل دفاع است. او توانست هواداران‌مان را خوشحال کند و برای ما مهم است که بعد از چند سال با این وحدت رویه به قهرمانی رسیده‌ایم.»
او درباره اینکه آیا شده بود خودش یا پرویز مظلومی به عنوان اعضای فنی هیأت مدیره به مجیدی مشاوره بدهند، پاسخ داد: «ما در خیلی از زمینه‌ها مشاوره فنی دادیم و به آقای آجورلو منتقل کردیم. اما هر حرفی زمان خودش را دارد. ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که مثلاً در 10 روز تحول تاکتیکی ایجاد شود. الان تیم فرهاد به یک تیم پخته تبدیل شده که به قهرمانی رسیده و باید این پتانسیل قهرمانی را به یک پله بالاتر تبدیل کنیم. حالا این پله بالاتر می‌‌تواند تکرار قهرمانی در فصل آینده باشد، می‌‌تواند موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا باشد یا در تورنمنت‌های دیگر رخ دهد که ایده‌های مجیدی در آن اجرا شود. به نظر من، مجیدی یک مربی جوان، اهل ریسک، شجاعت و مطالعه است که توانسته در مقابل مربیانی که حرف‌هایی برای گفتن داشته‌اند، نتیجه بگیرد.»
او که به همراه مجیدی، شاگرد زنده‌یاد ناصر حجازی در استقلال بازی کرده و خصوصیات هر 2 نفر را هم می‌شناسد، درباره اینکه فرهاد تا چه حد از لحاظ اخلاقی به حجازی شباهت دارد، چنین واکنشی داشت: «مجیدی از نظر من شاگرد خلف حجازی است. یعنی از لحاظ اخلاقی همانند ناصرخان است و فرقی ندارد. تمام رفتارهایش شبیه حجازی است. فرهاد کاریزمای قابل قبولی دارد و هواداران طرفدارش هستند. دانش فنی و بیان خوبی دارد. در مقابل خیلی از ناملایمات ایستادگی می‌‌کند. به سادگی تن به هر کاری نمی‌دهد و تا قانع نشود، آن را قبول نمی‌کند. اینها شاخصه‌های رفتاری انسان‌های بزرگ‌منش است. ضمن اینکه به بزرگ‌ترها و افرادی که با آنها کار می‌‌کند، احترام می‌‌گذارد. او حرفش را می‌‌زند و از حق و حقوق دیگران هم دفاع می‌‌کند. شاید کمتر مربی این طور باشد. فرهاد یک آدم خاکی است که با همه مسالمت‌آمیز برخورد می‌‌کند و غره نمی‌شود.»
مؤمنی درباره بازیکنان استقلال و خارجی‌های تأثیرگذارش هم گفت: «همه بازیکنان ما خوب بودند و نمی‌توان یکی را از دیگری جدا کرد. برای همین تیم استقلال به قهرمانی رسید. درباره خارجی‌ها هم به هر حال مجیدی و کادرش مثل بهزاد غلامپور در تیم ملی و استقلال بازی کرده‌اند. مربی بدنسازمان، بهزاد نوشادی در سطوح مختلف کار کرده و توان علمی بالایی دارد. پس زیره به کرمان بردن نبوده و کسی نتوانسته به آنها بازیکن غالب کند. شاید برخی به رودی ژستد ایراد بگیرند ولی همین بازیکن گلی در دربی زد که زمینه‌ساز قهرمانی ما شد و آن گلش به اندازه تمام دریافتی که داشته اهمیت داشته است. سرمربی ما توان این را داشته که کی و کجا از بازیکنانش بهره بگیرد و این خیلی مهم است. عزیزبک آمانوف، کوین یامگا و رافائل سیلوا هم بازیکنان بسیار خوبی بودند که بسیار به ما کمک کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7910/20/613270/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها