اخبار انرژی


گسترش همکاری تهران – باکو در بخش انرژی

وزرای نفت و نیرو با معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان دیدار و بر توسعه همکاری‌ها تأکید کردند. جمهوری آذربایجان و ایران کشورهای دوست و همسایه هستند که همکاری موفقیت‌آمیزی در همه حوزه‌ها بویژه انرژی دارند. اما این همکاری‌ها همچنان ظرفیت توسعه دارد. برای مثال می‌توان شبکه برق ایران را از مسیر آذربایجان به روسیه متصل کرد.
در این راستا، جواد اوجی روز پنج‌شنبه، ۲۹ اردیبهشت‌ماه، با شاهین مصطفی‌یف، معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان دیدار و در خصوص زمینه‌های گسترش همکاری‌های حوزه انرژی گفت‌وگو کرد. یکی از این ظرفیت‌ها توسعه حجم سوآپ گاز ترکمنستان از خاک ایران به جمهوری آذربایجان است.
علاوه بر این، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز در دیدار با معاون نخست‌وزیر آذربایجان، بر پیگیری توافقات قبلی و گسترش روابط دو کشور تأکید کرد. در این دیدار طرفین ضمن ابراز علاقه به گسترش بیش از پیش روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف، ظرفیت‌های همکاری‌ها را بسیار مناسب دانسته و در خصوص رفع موانع موجود پیشرفت مشترک برق‌آبی تبادل نظر کردند.
دو طرف همچنین با اشاره به پروژه سنکرون‌سازی شبکه‌های برق ایران‌، روسیه و آذربایجان، خواستار رفع موانع و اجرای پروژه مذکور شدند.
طرفین در ادامه با بررسی پروژه‌های مختلف بویژه پروژه‌های سدهای خداآفرین و قیز قلعه‌سی، راه‌های گسترش تجارت انرژی الکتریکی فی مابین را بررسی کردند.

توسعه همکاری‌های ایران و سوریه در حوزه برق و تجدیدپذیرها

مدیرعامل ساتکاب (شرکت سهامی مادرتخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق) با حضور در کنفرانس سرمایه‌گذاری برق و انرژی‌های تجدیدشونده در کشور سوریه، طی مذاکراتی با مقامات بلندپایه این کشور، بر توسعه همکاری‌های طرفین در حوزه انرژی تأکید کرد.
به گزارش وزارت نیرو، همچنین «غسان الزامل» «وزیر برق سوریه» در دیدار با «مجتبی اکبری» «رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساتکاب»، ضمن خوشامدگویی و ابراز علاقه نسبت به تعمیق روابط دوستانه با ایران به‌عنوان کشور دوم خود گفت: کمبود انرژی بویژه «برق» در سوریه شرایط مناسبی را برای حضور شرکت‌های دولتی و خصوصی ایرانی جهت رفع نیازهای موجود در این زمینه فراهم کرده و سوریه نیز از این امر استقبال می‌کند.
وی ضمن اشاره به حضور برخی از شرکت‌های ایرانی در سوریه و اقدام به بازسازی نیروگاه‌ها از سوی آنها اظهار کرد: نیازِ سوریه به انرژی‌های بادی و خورشیدی و توانمندی ایران در این عرصه‌ها، بستر مناسبی ایجاد کرده تا کمبود سوخت کشور از این طریق رفع شود.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساتکاب در دیدار با معاون وزیر برق سوریه که همزمان با برگزاری «کنفرانس سرمایه‌گذاری برق و انرژی‌های تجدیدشونده» در کشور سوریه برگزار شد، ضمن تأکید بر اینکه هیچ مانعی بر سرراه فعالیت شرکت‌های ایرانی در این کشور وجود ندارد، تصریح کرد: سوریه آمادگی کامل برای حضور شرکت‌های ایرانی در اجرای پروژه‌های مختلف را داراست و همچنین علاقه‌مند به واگذاری مکانی در سوریه جهت راه‌اندازی خط مونتاژ تجهیزات و کالاهای برق ایرانی در سوریه نیز بوده تا با سرعت و سهولت بیشتری امکانِ استفاده از کالا و تجهیزات حوزه برق ایرانی فراهم شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7912/14/613498/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها