بارش‌های خرداد ماه کمتر از نرمال خواهد بود

خداحافظ اردیبهشت پرباران!


زهره افشار
خبرنگار
امروز در حالی آخرین روز اردیبهشت نسبتاً پربارش را سپری می‌کنیم که پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد در هفته نخست خرداد ماه جاری نیز استان‌های واقع در شمال غرب کشور باز هم بارش‌هایی بیش از نرمال را پیش رو دارند.
«صادق ضیاییان»، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» هر چند از بارش‌های بیش از نرمال در هفته نخست خرداد ماه در استان‌های واقع در شمال غرب کشور خبر داد، اما خاطرنشان کرد: در خرداد ماه در مجموع بارش‌ها کمتر از نرمال خواهد بود.به گفته وی، بارش‌های بهاری که از روز گذشته(شنبه) نیمه شمالی کشور شامل استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی را دربر گرفته بود امروز نیز ادامه دارد و انتظار می‌رود امروز این بارش‌ها در خراسان رضوی به حدی برسد که موجب شکل گرفتن روان آب و سیلاب‌های موقتی شود.وی افزود: همچنین انتظار می‌رود در اواسط هفته شاهد تشکیل کانون‌های گردوغبار در بسیاری از استان‌ها باشیم.
ضیاییان گفت: از امروز نخستین روز خرداد ماه شاهد افزایش تدریجی دما در کل کشور خواهیم بود.
بارش‌های اردیبهشت بالاتر از نرمال بوددر همین حال «احد وظیفه»، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: هر چند در اردیبهشت ماه 1401 میزان بارش در کل کشور در مجموع نسبت به 30 سال گذشته بیش از نرمال بود اما این بارش‌های بالاتر از نرمال بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، شمال ایلام، کردستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد رخ داد.
وی با تأکید بر اینکه بارش‌ها در سواحل شمالی و شمال غرب حدود 20 درصد بالاتر از نرمال بوده است، تصریح کرد: این در حالی است که ما با کم بارشی قابل تأملی در برخی استان‌ها مواجه هستیم.بررسی میزان بارش در استان‌های مختلف نشان می‌دهد در حالی که ما از آغاز سال زراعی جاری (اول مهر 1400) تاکنون درکل کشور نسبت به بلندمدت 27 درصد کاهش بارندگی داریم اما با کاهش معنادار بارش‌ها در برخی استان‌ها مواجه هستیم.
میزان بارش در استان ایلام با وجود بارش‌های مناسب در شمال این استان نسبت به بلندمدت با کاهش 60 درصدی، خوزستان و کرمانشاه با کاهش 50 درصدی، لرستان و همدان با کاهش 37 درصدی و تهران با کاهش 35 درصدی روبه‌رو بوده است.
البته با توجه به اینکه ما در دومین سال خشکسالی متوالی هستیم خشکسالی سال گذشته در طبیعت باقی مانده بوده و ما تأثیر آن را امسال در کاهش روان آبها، آورد آب رودخانه‌ها و کاهش آب پشت مخازن سدها می‌بینیم.وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 50 درصد مخازن سدهای کشور خالی ست.
وظیفه افزود: مردم و مسئولان به هیچ وجه نباید تصور کنند که بارش‌های مناسب اردیبهشت توانسته کم بارشی‌ها را جبران کند و ما کماکان با کمبود شدید منابع آبی مواجه هستیم.
در حال حاضر سد کرخه به‌عنوان بزرگ‌ترین سد خاکی کشور ماه‌ها است از مدار تولید برق خارج شده و ما حتی در آبرسانی به هورالعظیم با مشکل روبه‌رو شده‌ایم و آب مورد نیاز برای کشاورزی در اراضی پایین دست این سد را نداریم.
وی گفت: تنها حدود 8 تا 10 درصد منابع آبی ما به آب شرب اختصاص دارد و هر چند مردم هم باید صرفه‌جویی را در سرلوحه زندگی‌شان قرار دهند اما واقعیت این است که این وظیفه خطیر بر عهده بخش کشاورزی در وهله اول و سپس بخش صنعت است.
رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی همچنین در خصوص شرایط دمایی در اردیبهشت ماه توضیح داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین دما در اردیبهشت ماه 1.5 درجه بالاتر از میانگین بلندمدت بوده و انتظار ما این است که این روند در خردادماه نیز ادامه داشته باشد.وی تأکید کرد: البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که میانگین دما در جهان نیز یک درجه نسبت به 100 سال گذشته بالاتر رفته و به نظر می‌رسد میانگین گرمایش جهانی در خاورمیانه حدود نیم درجه بالاتر از میانگین جهانی باشد.

بــــرش

 4فوتی و 36 مجروح در سیل کلات و قوچان

مشهد - مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی گفت: در پی ورود سامانه بارشی و وقوع سیل  در شامگاه پنجشنبه هفته گذشته (28 اردیبهشت) در خراسان رضوی، یک خودروی پراید با 5 سرنشین غرق شد و 36 نفر نیز مصدوم شدند. این سیل ناگهانی در منطقه شهرستان کلات و قوچان رخ داد و افزن برتلفات جانی و مصدومیت چندین نفر، منجر به تخریب جاده‌ها و خانه‌های مسکونی و آبگرفتگی شد.   عملیات امداد و نجات  به افراد گرفتار در مناطق ییلاقی و کوهستانی برخی مناطق شمال خراسان رضوی انجام شد.به گزارش  روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، محسن نجات اظهار داشت: طبق اطلاعات دریافتی این حوادث در مناطق ییلاقی شامل آبشار‌های آبگرم، قره‌سو و ارتکند کلات و دره شمخال قوچان رخ داد.وی از حضور 14 نفر در شش تیم عملیاتی خبر داد و اظهار کرد: براساس اطلاعات دریافتی تاکنون 36 نفر مصدوم  شده‌اند و دستگاه‌های مختلف امدادی از جمله جمعیت هلال احمر، نیروی انتظامی و اورژانس، با توجه به آماده‌باش کامل در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند.مدیرکل مدیریت بحران خراسان رضوی ادامه داد: در پی وقوع سیل در شهرستان‌های کلات و قوچان، بر اساس آمارهای اولیه متأسفانه یک خودروی پراید با پنج سرنشین در سیلاب منطقه سررود ارتکند غرق شد که فقط پدر خانواده جان سالم به در برد و مادر خانواده به همراه دو فرزند خود غرق شدند و یک فرزند دیگر این خانواده هنوز مفقود است.وی بیان کرد: با توجه به وقوع سیل برخی روستاهای استان شامل، اورتکن، باغ کن، ژرف و برده دچار انسداد راه شدند و نیروهای راهداری در حال بازگشایی مسیر هستند. همچنین تیم واکنش سریع آب و فاضلاب خراسان رضوی نیز در حال پیگیری برای وصل آب به روستاهای قلعه نو، سررود، چرم کهنه و چرم نو هستند.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7912/16/613529/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها