در مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب‌های «مبارزه به روایت مجتبی شاکری» و «روایت ناتمام» عنوان شد

حکایت خاطرات شهید زنده


مریم شهبازی
خبرنگار
جشن امضای «روایت ناتمام» دربردارنده خاطرات سردار شهید مدافع حرم  سید حمید تقوی‌فر و همچنین مراسم رونمایی از کتاب «مبارزه به روایت مجتبی شاکری»، جانباز دفاع مقدس و از اهالی فرهنگ، برنامه‌های انتشارات «مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران» در نهمین روز برپایی سی‌وسومین دوره نمایشگاه کتاب تهران بودند که با حضور جمعی از اهالی کتاب و دوستداران یار مهربان برگزار شدند.
نسل آینده را از آنچه بر این آب و خاک گذشته آگاه کنیم
«روایت ناتمام» عنوان کتابی است که پنجشنبه جشن امضای آن با حضور «پروین مرادی» راوی کتاب و جمعی از علاقه‌مندان برگزار شد. این کتاب دربردارنده خاطرات سردار شهید مدافع حرم «سید حمید تقوی‌فر از دوران مقدس» و همچنین روایت همسر وی از سی و پنج سال همراهی و زندگی با شهید تقوی‌فر است. مرادی درباره اهمیت انتشار چنین کتاب‌هایی به «ایران» گفت: «تلاش برای تألیف و کمک به انتشار چنین کتاب‌هایی رسالت بزرگی بر عهده جانبازان جنگ تحمیلی و همچنین مدافعان حرم است، البته خانواده‌های شهیدان نیز در این زمینه مکلف هستند. اگر این خاطرات مکتوب نشود نسل آینده چطور در جریان دلاوری‌ و رشادت‌ مردان و زنانی قرار بگیرد که جان خود را برای حفظ سرزمین و عقایدشان بر طبق اخلاص گذاشتند.» همان‌طور که در مقدمه کتاب هم ذکر شده «روایت ناتمام» به تنظیم و تدوین سمیه عظیمی ستوده کاشانی در برگیرنده بخشی از خاطرات سردار شهید مدافع حرم، سیدحمید تقوی‌فر است. بخشی از اطلاعات این کتاب در نتیجه مصاحبه‌هایی حاصل شده که در زمان این شهید انجام شده و مابقی حاصل همراهی و گفت‌وگوهایی با همسر وی، پروین مرادی است.
روایت جانباز هشت سال دفاع مقدس
بنابر گزارش دیگری ساعات پایانی پنجشنبه‌ای که گذشت با مراسم رونمایی از کتاب تازه دیگری از «مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران» و البته سخنرانی چهره‌های پیشکسوت جنگ و همچنین ادبیات داستانی نیز همراه شد. «مبارزه به روایت مجتبی شاکری» عنوان کتابی است که به قلم راضیه حقیقت، پیش روی علاقه‌مندان قرار گرفته و همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، راوی آن مجتبی شاکری از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است.
راضیه حقیقت، نویسنده این کتاب درباره تألیف «مبارزه به روایت مجتبی شاکری» گفت: «ماجرای این کتاب به سال 1398و زمانی بازمی‌گردد که مصاحبه‌های راوی را به پیشنهاد محمدحسن روزی‌طلب تحویل گرفتم‌؛در جریان مضامین آن که قرار گرفتم نقشه‌ای برای چگونگی تألیف و فصل‌بندی‌های کتاب ترسیم کرده و کار شروع شد. نکته جالب توجه برای خود من این بود که برخلاف اغلب افرادی که تصویر واضحی از سال‌های دور کودکی خود ندارند، راوی با ذکر جزئیات بسیار از آن سال‌ها گفته بود.»
در این رونمایی چهره‌های فعال ادبیات داستانی هم حضور داشتند، محمدرضا سرشار، نویسنده و گوینده برنامه رادیویی قصه ظهر جمعه نیز از سخنرانان این مراسم بود که گفت: «افتخار آشنایی‌ام با مجتبی شاکری به سال‌هایی بازمی‌گردد که وی مسئولیت دفتر «ادبیات ایثار» را بر عهده داشت. با چنان عشق و علاقه‌ای دست به برنامه‌ریزی جلسات می‌زد که بسیار فعال پیش می‌رفتند. در آن سال‌ها دفتر ادبیات ایثار شاهد حضور جمع قابل توجهی از جانبازان و خانواده‌های آنان بود که از جمع‌شان برخی به موفقیت‌های زیادی در زمینه نویسندگی دست پیدا کردند.»
سرشار با اشاره به اینکه وی شهید زنده زمانه ما به شمار می‌‌آید ادامه داد: «شاکری به دلیل محدودیت‌های جسمی امکان اینکه خود دست به تألیف کتاب بزند  ندارد، با این حال از همان سال‌های حضور در دفتر ادبیات ایثار نشان داد که فردی مسلط در زمینه نقد ادبی و همچنین عرصه کتاب است.»
این گوینده رادیو و منتقد ادبی از مهم‌ترین مصداق‌های اثرگذاری خدمات فرهنگی شاکری را در اشتیاق اهالی فرهنگ آن زمان برای حضور در جلساتی می‌داند که به مدیریت و با حضور وی برگزار می‌شد. او تصریح کرد: «آن جلسات در شرایطی برگزار می‌شد که حتی جوانان و نویسندگانی که نسبتی با انقلاب نداشتند هم در آنها شرکت می‌کردند. ناصر ایرانی نویسنده و نمایشنامه‌نویس از جمله شرکت‌کنندگان در آن دوره‌های ادبی بود.»
به گفته سرشار، نادر ابراهیمی نویسنده و فیلمساز هم از دیگر حاضران این جلسات بود که برای ایده‌گرفتن از گفته‌های حاضران برای نوشته‌های خود اغلب حضوری پیوسته داشت. وی در پایان گفته‌های خود، مجتبی شاکری را قهرمانی ملی و از افتخارات زمانه حاضر خواند که مطالعه زندگی و خاطراتش حامل بخشی از رشادت‌های او و دیگر رزمندگان جنگ تحمیلی برای آیندگان به حساب می‌آید. رحیم مخدومی از نویسندگان دفاع مقدس گفته‌های خود را با اشاره به سبک نوشتاری کتاب «مبارزه به روایت مجتبی شاکری» آغاز کرد و گفت: «از آنجایی که کتاب مذکور در زمره مستندنگاری‌ها قرار می‌گیرد باید فاقد جاذبه‌های ادبی باشد. با این حال حتی یک صفحه از این کتاب را هم نمی‌توان فارغ از جاذبه‌های داستانی یافت. همین مسأله سبب می‌شود که خواننده کتاب را بی‌آنکه زمین بگذارد جزء به جزء بخواند.»
برخوردار از روحیه‌ای عجیب در صلح و دوستی
به گفته مخدومی خوانندگان نسل جدید با مطالعه این کتاب می‌توانند سیر شکل‌گیری یک ‌هموطن انقلابی خود را بشناسند، آن هم در شرایطی که «مبارزه به روایت مجتبی شاکری» در کنار روایتی کاملاً مستند برخوردار از شیوه نگارش داستانی نیز هست. معصومه رامهرمزی دیگر نویسنده جنگ در سخنانی به ذکر نکاتی درباره شخصیت و جایگاه حرفه‌ای شاکری اکتفا کرد و اینکه وی با وجود آسیب‌های بالای جسمی اما روحیه عجیبی در آشتی و صلح با اطرافیان خود و جامعه دارد.
مجتبی رحماندوست نویسنده و شاعر به شناخت چهل ساله خود از شاکری اشاره کرد و گفت: «کتابی را که پیش روی شما قرا گرفته‌، هنوز نخوانده‌ام اما من خود مجتبی شاکری را طی سال‌ها دوستی خوانده‌ و شناخته‌ام. با اینکه نیازی به تعریف از کسی ندارم اما شهادت می‌دهم که این دوست قدیمی از شجاع‌ترین و دلسوزترین افرادی است که به عمر خود دیده‌ام.»

بــــرش

مجتبی شاکری، روای این کتاب هم در جلسه رونمایی حضور داشت که بخشی از گفته‌های وی را می‌خوانید: «طی همه این‌ سال‌ها نکته‌ای را همیشه مد نظر داشته و دارم، اینکه هر کاری را طوری انجام بدهیم که انگار مهم‌ترین کار دنیا است. نکته دیگری که نمی‌توانم از آن صرف‌نظر کنم جایگاه و تأثیری است که نویسندگانی همچون محمدرضا سرشار بر من و هم‌نسلانم داشتند. این نویسندگان گره‌های نقد و ادبیات را به روی ما باز کردند و اتفاق مهمی را رقم زدند. مسأله دیگری که در جلسه از سوی دوستان به آن اشاره شد برپایی جلسات ادبی در دفتر ادبیات ایثار است. بی‌هیچ اغراقی معتقدم از آن جمع مشتاق بیش از 30 نفر امروز در کسوت نویسندگان شاخص مشغول فعالیت هستند. امیدوارم همه ما این نکته مهم را به خود گوشزد کنیم که اگر هر یک به بهترین نحو در راستای انجام هدف‌مان در زمینه فرهنگ بکوشیم موفق به انجام کاری مهم، در سطح ملی و در همراهی با دیگران خواهیم شد. از سوی دیگر توصیه ای هم برای همرزمان جنگ و خانواده‌های شهدا دارم، اینکه خاطرات‌تان را بنویسید تا آیندگان بدانند چه بر این سرزمین گذشته و چگونه برای حفظ آرمان‌های انقلاب‌مان تلاش شده است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7912/23/613546/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها