معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی:

مسدودسازی حساب صاحبان چک‌های برگشتی کلید خورد


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: طرح قانونی مسدود کردن وجوه صادرکننده ‎چک برگشتی به اندازه کسری مبلغ چک در حساب‌های بانکی از امروز آغاز شد.
به گزارش بانک مرکزی، مهران محرمیان با بیان اینکه فرایند مسدودسازی حساب صادرکنندگان چک برگشتی به صورت تدریجی و براساس توالی چک‌هایی است که به بانک مرکزی ارسال می‌شود، گفت: این فرایند در روزهای نخست آغاز طرح براساس تعداد پیش‌بینی شده انجام خواهد شد و پس از جمع آوری بازخوردهای طرح از بانک‌ها، این فرایند حداکثر طی حدود یک هفته برای تمامی چک‌های برگشتی تسری پیدا خواهد کرد.
محرمیان گفت: معمولاً در بانک‌ها این گونه مرسوم است که پیش از برگشت چک از سوی شعب بانک با مشتری تماس برقرار می‌شود و معمولاً مهلت کوتاهی به صادرکننده داده می‌شود تا حساب خود را پر کند تا چک برگشت نخورد اما اگر بانک چک را برگشت زد، مابقی فرایند به صورت اتوماتیک و خودکار انجام می‌شود.
وی افزود: در لحظه برگشت خوردن چک اطلاعات چک برگشتی به بانک مرکزی ارسال می‌شود و بانک مرکزی هم فرایند مسدودسازی کسری چک برگشتی را در سایر حساب‌های فرد از همان لحظه آغاز می‌کند.
معاون بانک مرکزی گفت: بانک‌ها موظف هستند پیامک برگشت خوردن چک و همچنین آغاز فرایند مسدود سازی وجوه را برای فرد صادرکننده ارسال کنند.
وی خاطرنشان کرد: آنچه در قانون پیش‌بینی شده مسدودسازی وجوه است نه برداشت آن، لذا مطابق قانون بانک مرکزی مبالغ را مسدود می‌کند و سایر مواردی که در قانون در مورد چک برگشتی پیش از این وجود داشته است، اعم از اینکه فرد به ذینفع چک مراجعه کند و به نحوی رضایت او را جلب کند یا اینکه فرایند قضایی را با طرح شکایت در قوه قضائیه انجام دهد
همچنان در جای خودش پابرجاست و فقط اتفاق جدیدی که حادث شده کمک به احقاق حق افراد است تا فرد هنگام مراجعه به محاکم این مبالغ مسدودی در حساب صادرکننده چک موجود باشد تا با حکم دادگاه برداشت شود.
 امکان استعلام چک تضمینی با شناسه‌دار شدن آن
از نیمه خرداد به بعد چک‌های تضمینی فاقد شناسه ۱۶ رقمی به صورت بین بانکی مبادله نمی‌شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نادعلی‌زاده سخنگوی اجرایی قانون جدید چک در بانک مرکزی گفت: شعب بانک‌ها مکلف هستند که در زمان صدور چک‌های تضمین شده آنها را در سامانه صیاد ثبت کنند و بعد از ثبت صدور در سامانه صیاد، چک تضمین شده را تحویل متقاضی بدهند.وی ادامه داد قرار است از نیمه خرداد چک‌های تضمین شده فاقد شناسه ۱۶ رقمی به صورت بین بانکی مبادله نشود.
نادعلی زاده افزود: شناسه دارشدن چک‌های تضمینی امکان استعلام آن را از طریق اینترنت، خودپرداز و پیامک برای مشتریان فراهم کرده و امکان هرگونه جعل و سوء استفاده را از بین برده است.
افزایش بی سابقه تورم جهانی
فرستاده دبیرکل سازمان ملل متحد به اجلاس جهانی داووس گفت: انتظارات براین است که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین روند تورم به صورت بی سابقه‌ای افزایش یابد.
به گزارش مهر، محمود محی‌الدین، فرستاده دبیرکل سازمان ملل متحد به اجلاس جهانی داووس گفت: انتظارات براین است که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین روند تورم به صورت بی سابقه‌ای افزایش یابد.
محی‌الدین در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، افزود: بحران‌هایی که کشورها از سال ۲۰۲۰ تجربه می‌کنند، بر رشد و نرخ تورم تأثیر گذاشته است.
محی‌الدین توضیح داد که پس از تحولات اخیر در اوکراین، به دلیل وابستگی به نفت و محصولات غذایی، بویژه گندم، از روسیه و اوکراین، مسائل اقتصادی بدتر شده است. وی گفت: قبل از بحران به دلیل زنجیره تأمین، نگرانی از رکود تورمی وجود داشت، اما برخی اقدامات انجام شده برای مقابله با تورم تأثیرات منفی بر نرخ تورم دارد.
فرستاده دبیرکل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: در کشورهای عربی حتی اگر ارزهای ما به هم مرتبط باشند، درمان تورم نمی‌تواند از طریق افزایش بهره یا سیاست‌های پولی صورت گیرد، بلکه باید با تدابیری از طریق سیاست‌های مالی همراه باشد.
وی خاطرنشان کرد: این اقدامات شامل افزایش درآمد و ایجاد فرصت‌های شغلی است که برخلاف آنچه در کشورهای توسعه یافته اتفاق می‌افتد یا تأثیر افزایش نرخ سود بیشتر است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7919/8/614716/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها