«ایران» از آخرین وضعیت صنعت خرده‌فروشی در بازار سهام گزارش می‌‌دهد

زیان 13 درصدی سهامداران صنعت خرده فروشی


گروه اقتصادی/ صنعت خرده‌فروشی به عنوان نبض اقتصاد، جزو مهم‌ترین حوزه‌های اقتصادی یک کشور است. میزان توسعه‌یافتگی صنعت خرده‌فروشی می‌‌تواند نشان‌دهنده کارایی زنجیره ارزش کالا و خدمات و در نتیجه رونق تولید باشد. اصلاح فرایند چرخه توزیع کالا که سبب کاهش قیمت تمام شده سبد مصرف‌کنندگان نهایی می‌‌شود یکی از مهم‌ترین اهداف تعریف شده برای صنعت خرده‌فروشی است که اصلاح ساختار توزیع و بهینه‌یابی  فرایند تولید منجر به ایجاد اشتغال پایدار در کشور خواهد شد. این صنعت در دوسال گذشته با شیوع پاندمی کرونا تحت تأثیر قرار گرفته بود که با توسعه زیرساخت‌ها درخصوص فروش اینترنتی و راه‌اندازی شبکه توزیع و تحویل سریع، کم‌وبیش مشکلات به وجود آمده در حال مرتفع شدن است.از منظر بازار سهام نیز این صنعت با 4 نماد و ارزش بازاری 21 هزار میلیارد توان، به عنوان یکی از گروه‌های کوچک معاملاتی  شناخته می‌‌شود که درحدود 0،3 درصد از ارزش کل بازار را به خود اختصاص می‌‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌‌دهد این صنعت با وجود حاشیه سود پایین خدماتش اما به دلیل ماهیت انجام خدمات و ضریب بالای سرمایه در گردش و گردش دارایی‌ها از پتانسیل بالایی برای سودسازی برخوردار است. همچنین با توجه به  نسبت 85 درصدی تقسیم سود‌های  محقق شده، می‌‌توان این صنعت را در رتبه بالای نسبت پرداخت سود بین شرکت‌های فعال در بازار سهام قرار داد که این موضوع بر جذابیت سهام آن  بیش از پیش می‌‌افزاید. درحال حاضر نسبت P/E صنعت درحدود 12،3 است که از میانگین بازار بالاتر است. آمارها نشان می‌‌دهد گرچه بازدهی صنعت خرده‌فروشی در بازه 3 ماهه با افزایش 15 درصدی روبه‌رو شده اما سهامداران در بازه یکساله با زیان 13،5 درصدی روبه‌رو بوده‌اند که این موضوع با انتشار صورت‌های مالی و روند ضعیف سودسازی آنها در هفته گذشته نیز تشدید شده است. در ادامه به بررسی صورت‌های مالی منتشر شده دو شرکت فعال در این صنعت می‌‌پردازیم.
کاهش 35 درصدی سود خالص «افق»
فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش یکی از شرکت‌های بورسی شاغل در صنعت خرده‌فروشی است که ارزش بازاری آن به حدود 13هزار و 900 میلیارد تومان می‌‌رسد که با توجه به تحقق سود یک هزار میلیارد تومانی در سال مالی 1400، نسبت P/E آن به حدود 13،4 می‌رسد.  صورت‌های مالی منتشر شده برای سال مالی 1400، نشان می‌‌دهد که مجموع کالای فروش رفته شرکت با کاهش روبه‌رو شده و با توجه به افزایش 60 درصدی هزینه‌های فروش، عمومی و اداری و افزایش 56 درصدی سایر هزینه‌های عملیاتی نتوانسته روند سودسازی خود را ارتقا بخشد. همچنین این شرکت درحدود 89 درصد از درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری خود را در سال 1400 از دست داده تا در مجموع کارنامه ضعیفی را در عملکرد خود به جای گذارد. با توجه به افزایش رقابت در صنعت و ورود فروشگاه‌های جدید این شرکت بخشی از بازار خود را نیز به دیگر شرکت‌ها واگذار کرده که می‌‌تواند در آینده بر روند سودسازی شرکت تأثیر بیشتری داشته باشد.در سال 1400، نسبت مبلغ فروش به بهای تمام شده شرکت در حدود 1،22 بود که پیش‌بینی‌های شرکت برای سال 1401، عدد 1،24 را نشان می‌‌دهد. با توجه با افزایش حقوق و دستمزد و سایر هزینه‌های خدماتی به نظر می‌‌رسد حاشیه سود عملیاتی شرکت در سال جاری با کاهش روبه‌رو شود.
«رفاه» همچنان غیرقابل معامله
به نظر می‌‌رسد ماجرای واگذاری سهام فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه که در سال‌های اخیر با حرف و حدیث‌های فراوانی روبه‌رو شده بود، هنوز هم ادامه دارد و سهام این شرکت در بازار پایه فرابورس همچنان غیر قابل معامله است.آخرین صورت‌های مالی منتشر شده  نشان می‌‌دهد که این شرکت تا پایان بهمن ماه سال 1400، توانسته سودسازی خود را تا حدودی بهبود بخشد و در حدود 82 میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند. مبلغی که در مقابل 6 هزار و 707 میلیارد تومان دارایی شرکت بسیار ناچیز است و نشان می‌‌دهد مدیریت این شرکت همچنان در بهینه‌سازی ساختار درآمدی شرکت ناتوان بوده است.این شرکت در زمینه خدمات نوین (خدمات الکترونیک) نیز هنوز در مقابل سایر رقبا حرفی برای گفتن ندارد و برای رسیدن به سطح رقابت، راه درازی را در پیش دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7919/10/614724/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها