یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «ایران» بیان کرد

گرفتن مالیات از پول‌های تنبل شده در نظام بانکی به نفع بازار سرمایه است


گروه اقتصادی/ با بالا گرفتن تب برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی، از یک‌ماه قبل بازار سرمایه هم سهم بیشتری از اخبار اقتصادی را در این موقع سال به خود اختصاص داده است.به‌نظر می‌رسد با نزدیک‌تر شدن به تیرماه و افزایش بیشتر برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی، مخاطبان بیشتری اخبار مربوط به بازار سرمایه را دنبال کنند.بورس درحالی وارد هفته دوم خردادماه شده که بازار سرمایه پس از 5 هفته رشد، در هفته ابتدایی خرداد ماه با کاهش در شاخص‌های عملکردی روبه‌رو شد.شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز با ۱۱ هزار و ۱۱۰ ‌واحد کاهش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۵۳ هزار واحدی قرار گرفت.در جریان معاملات دیروز برخلاف روز چهارشنبه، تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی در بازار سهام منفی شد و حدود 451 میلیارد تومان پول از بورس توسط حقیقی‌ها خارج شد.گروه‌های فلزات اساسی و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری بیشترین خروج پول را داشتند.اما فضای حاکم بر بازار سرمایه چگونه است؟
حسین ایزدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گویی، به سؤالات مربوط به بازار سرمایه پاسخ داده که از نظر می‌گذرد.

دلیل خروج برخی از حقیقی‌ها در آستانه برگزاری فصل مجامع شرکت‌های بورسی در شرایط فعلی چیست؟
خروج فعلی برخی از معامله‌گران حقیقی از بازار بورس ربط چندانی به جاماندگان بازار سرمایه سال 99 ندارد، زیرا بسیاری از جاماندگان بازار سال 99 تاکنون خارج شده‌اند.
افرادی که تاکنون در بازار مانده‌اند، روند حاکم بر بازار را پذیرفته‌اند، زیرا در حال حاضر حدود 60 درصد معاملات مربوط به افراد حقیقی و معامله‌گران خرد بوده و 40 درصد بقیه هم مربوط به معامله‌گران حقوقی است.یکی از دلایل افراد، انگیزه معاملاتی است که به نظر می‌رسد در دو ماه اخیر و با توجه به شرایط تورمی، انگیزه معاملاتی افراد حقیقی بیشتر شده و تمایل به فروش هم افزایش یافته است.ناگفته نماند که تورم جهانی یکی ازعوامل مثبت تأثیرگذار بر رونق سرمایه‌گذاری است، معامله‌گران بازار سرمایه باید توجه داشته باشند که این تورم باعث رونق سرمایه‌گذاری می‌شود.به‌نظر می‌رسد که به دلیل برخی عوامل اثر‌گذار همچون جنگ بین اوکراین و روسیه، تورم جهانی در بازه زمانی سال‌های 2022 تا 2024 روبه افزایش باشد.بسته به نوع سهم‌های خریداری شده و اینکه ریسک اشخاص حقیقی همواره کمتر از اشخاص حقوقی است، به نظر می‌رسد افرادی که در شرایط فعلی مبادرت به فروش سهم‌های خود کرده‌اند، ممکن است متضرر شوند.
وضعیت سهم‌های ارزبر و دلارپایه را در شرایط فعلی بازار سهام چگونه می‌بینید؟
سهم‌های دلارپایه در بازار فعلی سهام دارای ابهام هستند، چون امکان یک تحلیل قطعی درمورد وضعیت نرخ ارز وجود ندارد و هنوز معلوم نیست چه زمانی نرخ دلار کاهش خواهد یافت؟
بنابراین معامله‌گران حقیقی در شرایط فعلی ترجیح می‌دهند روی سهم‌های کم ریسک‌تر همچون بانکی‌ها و حتی صنایع غذایی که به‌تازگی نرخ ارز ترجیحی در آن اصلاح شده و سودآوری بیشتری دارند، مانور کنند.
بیشترین تأثیرات بر بازار فعلی سرمایه از ناحیه ریسک‌های سیستماتیک است یا غیرسیستماتیک؟
عمده‌ترین تأثیرات هنوز از ناحیه ریسک‌های سیستماتیک بوده از جمله ریسک‌های سیاسی و نحوه تصمیم‌گیری مدیران اقتصادی که معلوم نیست چه تأثیراتی بر اقتصاد خواهد گذاشت.این موارد ریسک بازار سرمایه را افزایش می‌دهد.
تحلیل رفتار معامله‌گران حقیقی نشان می‌دهد که عمده حقیقی‌ها به دنبال سهم‌های با p/e پایین هستند، چرا؟
به دلیل اینکه سهم‌های با p/e پایین، نویدبخش بازدهی بیشتری در این بازار هستند، احتمالاً معامله‌گران خرد بازار روی سهم‌های کم قیمت‌تر تمرکز می‌کنند، چون خریدار بیشتری دارد و سهامدار حقیقی می‌تواند ضمن توزیع، تنوع بیشتری را در سبد دارایی سهام خود ایجاد کند.
رفتار حقوقی‌های بازار را در شرایط فعلی چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در شرایطی که برخی از حقیقی‌ها در حال فروش هستند، حقوقی‌ها به بازار روی خوش نشان نمی‌دهند، به عبارتی حقوقی‌ها همچون بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خود را درگیر دارایی‌های منجمد کرده‌اند، در حالی که باید دارایی مولد داشته باشند. در کنار این مورد، برخی از مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم آنچنان که باید کارآزموده نیستند و چندان نمی‌توانند منافع شرکت‌های حقوقی بورسی را تأمین کنند. یک نکته دیگر، شیوه نظارت بر بازار سرمایه است، به نظر می‌رسد که امکانات لازم برای رصد بازار سرمایه وجود ندارد و نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار فقط محدود به داخل بازار و بورس بوده و خارج بورس تحت نظارت آن نیست.
الزام اخذ مالیات از سپرده‌های حقوقی‌ها چه تأثیری بر بورس خواهد داشت؟
در حال حاضر، مالیات سهم عمده‌ای از درآمد کشور را به خود اختصاص نمی‌دهد، بنابراین بهتر است که دولت با کاهش نرخ بهره رقابت بین بانک‌ها و بازار سرمایه را کمتر کند.دولت می‌تواند با کاهش نرخ بهره و ملزم کردن بانک‌ها به رعایت قوانین، یاور بورس و بازار سرمایه شود، زیرا آنچه که باید در اقتصاد کشور افزایش یابد، شفافیت در اقتصاد از طریق بورس و بازار سرمایه است. بنابراین گرفتن مالیات از پول‌هایی که در بانک‌ها تنبل شده‌اند، به‌طور قطع به نفع بازار سرمایه است.
نرخ بازدهی بازار سرمایه را در قیاس با سایر بازارها چگونه می‌بینید؟
بازار طلا و سکه عمق چندانی ندارند، آن هم در شرایطی که ارزش بازار سرمایه حدود 7 هزار همت بوده، بنابراین بازار سرمایه اصلاً قابل مقایسه با بازار سکه و دلار نیست.
با توجه به روابط سیاسی در حال توسعه، آینده خوبی برای بازار مشاهده می‌شود، ناگفته نماند که اگر شرایط سیاسی به‌خوبی پیش برود بازار سهام، بازاری با بازدهی خوب خواهد بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7919/10/614725/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها