مس و ملوان به لیگ برتر بازگشتند

جشن صعود در بندر و کویر


آدرینا ورشینگر/ هفته سی و دوم لیگ یک فوتبال ایران در حالی پیگیری شد که دو تیم مس و ملوان جواز صعود به لیگ برتر را دریافت کردند. ملوان در تبریز برابر تیم سقوط‌ کرده ماشین‌سازی به برتری 2-0 رسید و با توجه به تساوی یک بر یک آرمان‌گهر برابر سایپا در تهران، پس از 6 سال‌ لیگ برتری شد. مس کرمان نیز با تساوی بدون گل برابر شهرداری آستارا ۶۶ امتیازی شد و به لیگ برتری راه یافت تا از فصل آینده، دوباره حضور در این رقابت‌ها را تجربه کند. در جدول مس و ملوان با ۶۶ و ۶۵ امتیاز در رده‌های اول و دوم قرار دارند و به لیگ برتر صعود کردند.
ملوان و بازگشت 3 باره به لیگ برتر
ملوان یکی از باشگاه‌های قدیمی و پرطرفدار فوتبال ایران است که در سال ۱۳۴۸ در بندر انزلی واقع در استان گیلان، با نام نیروی دریایی بنیانگذاری شد ولی از سال ۱۳۵۴ و همزمان با آغاز جام تخت جمشید نام این تیم به ملوان تغییر یافت. تیمی که در این 53 سال با زندگی روزمره و کار مردم انزلی عجین شده و هوادارانش به این قوی سپید عشق می‌ورزند. کافی است در بندر انزلی دقایقی قدم بزنید، همه جا نام و نشانه‌ای از ملوان خواهید یافت. این تیم که با 3 قهرمانی در جام حذفی و 4 بار حضور در فینال این رقابت‌ها، پنجمین تیم پرافتخار جام حذفی است، با این قهرمانی‌ها، دو مرتبه حضور در جام باشگاه‌های آسیا و کسب عناوین متعدد بهترین شهرستانی، تا سال ۸۰ بهترین تیم شهرستانی تاریخ لیگ ایران بود اما بعد از آن جای خود را به تیم‌هایی مانند سپاهان و فولاد داد. ملوان در این سال‌ها بازیکنان بزرگ زیادی را تحویل فوتبال ایران داده است. از غفور جهانی ملقب به شیر گیلان که با گل تاریخی خود برای اولین بار تیم ملی فوتبال ایران را همانند نامش جهانی کرد و به جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین رساند تا زنده یاد سیروس قایقران کاپیتان اسبق تیم ملی که اسطوره این باشگاه به حساب می‌آید تا جایی که هواداران ملوان در سال‌های اخیر ورزشگاه تختی بندر انزلی را سن سیروس می‌نامیدند که معنی سیروس مقدس را می‌دهد و برگرفته از نام ورزشگاه سن سیرو میلان در ایتالیاست. با این حال، با تلاش مسئولان باشگاه ملوان و شورای شهر بندر انزلی، این ورزشگاه در تاریخ 23 فروردین سال‌جاری به ورزشگاه سیروس قایقران تغییر نام پیدا کرد تا آنچه خواست هواداران این تیم بود، عملی شود. ملوان که در لیگ‌های اول و دوم در لیگ برتر حضور داشت، فصل 83-1382 را در لیگ دسته اول سپری کرد ولی پس از یک دوره غیبت دوباره به لیگ برتر بازگشت و تا پایان لیگ پانزدهم در این رقابت‌ها حاضر بود ولی دوباره سقوط کرد و حالا پس از 6 فصل دوباره لیگ برتری شده است. این صعود با مدیرعاملی پژمان نوری و سرمربیگری مازیار زارع به دست آمده که هر دو از بازیکنان باسابقه و کاپیتان‌های ملوان بودند و حالا توانستند مانند دوران بازیگری‌شان برای این تیم مؤثر باشند. ملوان در 436 بازی در لیگ برتر، 121 برد، 145 تساوی و 170 باخت داشته و با تفاضل گل 99-، 508 امتیاز کسب کرده است. بهترین رتبه‌های این تیم در ادوار لیگ برتر، هفتمی در لیگ‌های چهارم و سیزدهم بوده و باید دید در فصل آینده چه شرایطی در لیگ برتر خواهد داشت.
کرمانی‌ها 3 تیمه شدند
باشگاه مس کرمان هم همان‌طور که از نامش پیداست، یکی از تیم‌های زیرمجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران است که ۱۱ اسفند ۱۳۷۶ تأسیس شد و ۲۴ سال قدمت دارد. مس که بازی‌هایش را در ورزشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می‌کند، تیمی با امکانات است که یک استادیوم ۳۰ هزار نفری پیشرفته و با ساختاری مدرن، به نام ورزشگاه شهدای مس در حال ساخت دارد. مس در سال ۱۳۸۵ با هدایت زنده یاد نادر دست نشان قهرمان جام آزادگان شد و به لیگ برتر راه پیدا کرد. این تیم از لیگ‌های ششم تا سیزدهم، در هشت دوره لیگ برتر حضور داشت، 264 بازی در این مسابقات انجام داده که حاصل آن 85 برد، 99 مساوی، 80 باخت، تفاضل گل 18+ و کسب 354 امتیاز است. بهترین رتبه این تیم هم سومی لیگ هشتم است که باعث شد راهی لیگ قهرمانان آسیا 2010 شود و تا مرحله یک هشتم نهایی این مسابقات هم پیش برود. ضمن اینکه این تیم 2 بار به فینال جام حذفی هم رسیده است. مس که هشت فصل گذشته را در لیگ دسته اول سپری کرد، توانست با سرمربیگری فرزاد حسین خانی دوباره به این رقابت‌ها راه پیدا کند. بازیکنی که از سال 1376 تا 1398 تمام دوران فوتبالش را در مس بازی کرد و با 641 بازی در پست هافبک، 14 گل برای این تیم به ثمر رساند. کاپیتان سابق مس که یکی از وفادارترین بازیکنان باشگاهی تاریخ فوتبال ایران به حساب می‌آید، حالا مس را به لیگ برتر آورده تا در مربیگری هم صاحب موفقیتی بزرگ شده باشد و کویرنشینان استان کرمان با حضور این تیم، مس رفسنجان و گل‌گهر سیرجان، صاحب 3 سهمیه در لیگ برتر شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7919/20/614791/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها