نگاهی به تیم «کیا» در بغداد قبل از سفر به تاشکند

«پاریس» همچنان دور است


وصال روحانی
روزنامه‌نگار
تیم فوتبال امید ایران که باید از 11 خرداد در پیکارهای نهایی قهرمانی زیر 23 سال آسیا در ازبکستان شرکت کند، هفته گذشته اردویی در بغداد برگزار و دو بازی دوستانه با تیم امید عراق انجام داد که به یک برد و یک باخت شاگردان مهدی مهدوی‌کیا منجر شد.
البته پیکارهای تاشکند، انتخابی المپیک 2024 نیست و دوره بعدی این رقابت‌ها که در اواخر سال 2023 برگزار می‌شود، سه مسافر آسیایی «آوردگاه پاریس» را تعیین خواهد کرد، با این حال در همین پیکارهای پیش‌ رو در تاشکند «کیا» درمی یابد تیم او در کدامین جایگاه فنی و در چه مرحله‌ای از کارایی قرار دارد و به لحاظ تاکتیکی چکاره است و اگر می‌خواهد مسافر پاریس شود، چه چیزهایی را باید بر کار و عملکرد خود بیفزاید.
سرمربی تیم ملی امید البته با اولویت دادن به نفرات زیر 21 سال از حالا تیمی را ساخته است که از مشروعیت سنی برای شرکت در پیکارهای قهرمانی امیدهای 2023 و فقط دو سه بازیکن تیم اعزامی به ازبکستان به رده سنی زیر 23 سال تعلق دارند و «پاریس» را از دست خواهند داد. این مسأله دوراندیشی کیا را نشان می‌دهد و او بحث‌های تکراری و رنج‌آور مربوط به نداشتن قراردادی درست و سزاوارانه و دریافت نکردن دستمزدی مکفی و دائمی به رغم گذشت بیش از یک سال از زمان شروع کارش را به فراموشی سپرده و گفته است که در این خصوص به آینده چشم دارد و این مسأله اولویت نخست کاری وی نیست. با این حال یکی از موارد مهمی که در اعصار قبلی به مسأله حضور تیم ملی امید در مقدماتی‌های المپیک لطمه‌هایی اساسی زده، وجود ایرادهایی حساس در کارهای اداری و تشکیلاتی این تیم بوده است. شروع‌هایی دیرهنگام و سپردن بسیاری از کارهای مهم به دقیقه 90 و کمبود دیدارهای تدارکاتی مفید در ادوار مختلف انتخابی المپیک سبب شده‌اند غیبت فوتبال ایران در المپیک‌ها 46 ساله شود و اگر می‌خواهیم این غیبت به 48 سال بالغ نشود و به سوی پاریس به پرواز درآییم، باید مهدوی‌کیا و همکارانش از هرجهت حمایت تشکیلاتی شوند و مسائل و نیازهای مالی آنها تأمین شود و انداختن کار امروز به فردا بخصوص با شرایط سست و مبهمی که فدراسیون فوتبال ایران دارد، بی‌خردی محض خواهد بود.
شاگردان مهدوی‌کیا در روزهای 11، 14 و 17 خرداد با تیم‌های امید قطر، ترکمنستان و ازبکستان در مسابقات قهرمانی امیدهای آسیا مصاف می‌کنند و این به واقع برنامه گروه اول این رقابت‌ها است و در صورتی که از صعودکنندگان این دسته باشند، باید در مراحل حذفی از عهده برگزیدگان سه گروه دیگر این پیکارها هم برآیند. اواسط پاییز سال‌ پیش که تیم ملی امید ایران در رقابت‌های انتخابی قهرمانی امیدهای آسیا 2022 در شهر دوشنبه مرکز تاجیکستان پای در صحنه نهاد، هرچند با 3 برد در 3 بازی به عنوان سرگروه بالا آمد اما اگر هت‌تریک یاسین سلمانی هافبک تهاجمی پرتجربه سپاهانی این تیم مقابل تاجیک‌ها در روز آخر نبود، پیروزی بر میزبان حاصل نمی‌آمد و تیم کیا به اما و اگرها کشیده می‌شد و این تیم آن‌قدرها هم که باید، مقتدر نشان نداد. رقابت‌های پیش‌ رو در تاشکند نشان خواهد داد شاگردان کیا در قیاس با آن زمان چقدر پیشرفت کرده‌اند، بخصوص که بسیاری از بازیکنان حاضر در «دوشنبه» اینک در اردوی تدارکاتی بغداد هم حاضرند و به زودی راهی ازبکستان هم خواهند شد. این شاید بزرگترین ریسک عمر کیا، موشک سابق باشگاه هامبورگ آلمان باشد، زیرا «پاریس» و ترک عادت «نرسیدن به المپیک‌ها» همان قدر در دسترس ما است که از آن دور نشان می‌دهیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7919/20/614793/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها