اخبار


رئیس جامعه پزشکان داخلی ایران اعلام کرد
هشدار در مورد شیوع آبله میمون

رئیس جامعه پزشکان داخلی ایران گفت: شیوع آبله میمون علاوه بر امریکا، اروپا و آفریقا در برخی از کشورهای آسیایی نیز مشاهده شده، به همین خاطر به همکاران و مسئولان هشدارهای لازم را می‌دهیم تا نسبت به گسترش احتمالی این بیماری غافلگیر نشوند و امکانات لازم را مهیا کنند.خسرونیا اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که به‌دلیل ضعف سیستم ایمنی و بی‌توجهی به بهداشت فردی و اجتماعی، بیماری‌های عفونی مانند آبله میمون، کرونا، سرخک و غیره شیوع بیشتری پیدا کند.وی ادامه داد: آبله میمون از نظر علائم شباهت‌هایی به آنفلوانزا دارد ولی با بدن درد، لرز، تب، استخوان درد شدید، بخصوص با تورم غدد لنفاوی گردن و دست‌ها همراه است؛ چون بیمار سخت درگیر می‌شود و گاهی منجر به مرگ خواهد شد. هنوز داروی خاصی برای این بیماری در نظر گرفته نشده ولی مهم‌ترین اقدام رعایت نکات پیشگیرانه، بهداشت فردی و زدن ماسک است.
وی با هشدار نسبت به اینکه هنوز ویروس کرونا از کشورمان خارج نشده است، گفت: این انتظار برای شیوع مجدد کووید۱۹ وجود دارد به همین خاطر توصیه می‌شود افرادی که واکسن کرونا تزریق نکرده‌اند حتماً در اولین فرصت اقدام کنند و در صورت لزوم دوز سوم و حتی چهارم را نیز تزریق کنند. همچنین علاوه بر رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، سیستم ایمنی بدن خود را نیز با تغذیه مناسب تقویت کنند.
خسرونیا تصریح کرد: از آنجایی که بیماری آبله میمون در جوندگان بویژه موش نیز قابلیت گسترش دارد، باید از تماس با این‌گونه جانوران خودداری شود. شستن دست‌ها و ماسک زدن مهم است و باید از خوردن غذا و آبی که احتمال آلودگی دارد، اجتناب کرد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
بیش از یک و نیم میلیون نفر از سالمندان ۲ بیماری مزمن دارند

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم اکنون بیش از 8 میلیون سالمند در کشور داریم که بیش از یک و نیم میلیون نفر از آنان دارای بیش از ۲ بیماری مزمن هستند.به گزارش ایرنا، دکتر عباس عبادی در هفتاد و نهمین اجلاس مدیران پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که به میزبانی مشهد برگزار شد افزود: این افراد شاید روزانه بیش از ۱۰ قلم دارو برای کنترل بیماری خود استفاده می‌کنند در حالی که تلاش جدی سازمان یافته‌ای برای کنترل اضافه وزن، دیابت و فشار خون آنها صورت نمی‌گیرد.وی ادامه داد: شیوع گسترده فشار خون، دیابت و انواع بیماری‌های مزمن در کنار سالمند شدن جمعیت و نیز کاهش جمعیت جوان کشور خطرهای بزرگی است که پژواک آن به گوش ما می‌رسد.معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بخش هنگفتی از سرمایه کشور صرف کنترل این بیماری‌ها می‌شود درحالی که استفاده از روش‌های بسیار ارزان‌تر و مبتنی بر ارتقای سواد سلامت مردم، سلامت مردم پایه و سلامت مردم محور و با استفاده از کارکنان کیفی نظام سلامت در عرصه پیشگیری، می‌تواند بسیار اثربخش باشد.وی اضافه کرد: دانشکده پرستاری مشهد در موضوع استفاده از شیوه‌های نوین و به‌روز حوزه پرستاری پیشگام کشور بوده است و ما در زمینه بیماران روحی و روانی، مزمن، سرطانی و دیگر بیماران خاص، نیازمند ایجاد هاسپیس‌ها هستیم که نخستین مرکز آن طی هفته گذشته در مشهد افتتاح شد.وی ادامه داد: طی چندین دهه گذشته ناخواسته و شاید عامدانه به سمت استفاده از روش‌های گران قیمت رفته‌ایم و بارها شنیده‌ایم که حجم و میزان فناوری‌ای که در ایران استفاده می‌شود به لحاظ کمیت بسیار بیشتر از کشورهای اتحادیه اروپاست که این مایه خرسندی نیست بلکه نشان‌دهنده آن است که ما نظام سلامتمان را گران اداره می‌کنیم که این امر منجر به این شده است که روز به روز سطح انتظارات و توقعات از فناوری بالا رود.

زاکانی:میلیاردها تومان ارز ترجیحی در جیب چند نفر آدم مشخص می‌رفت

زاکانی با تأکید بر اینکه کشور در آستانه تغییرات جدی در حوزه اقتصادی است‌، گفت: از سال ۹۷ که ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور مطرح و ۲۷ قلم کالا با این ارز وارد شد، ما در مجلس مشاهده می‌کردیم که این پول و امکان برای مسیر درست هزینه نمی‌شود و در عمل به جیب چند نفر بیشتر نمی‌رود.
به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در نوزدهمین کنگره سرداران و ۳۰۰ شهید محله وصفنارد بیان کرد: امروز کشور در آستانه تغییرات جدی در حوزه اقتصادی قرار گرفته است.
شهردار تهران با اشاره به حضورش در مجلس شورای اسلامی گفت: از سال ۱۳۹۷ که ارز ۴۲۰۰ تومانی در کشور مطرح و ۲۷ قلم کالا با این ارز وارد شد، ما در مجلس مشاهده می‌کردیم که این پول و امکان برای مسیر درست هزینه نمی‌شود و در عمل به جیب چندنفر بیشتر نمی‌رود. چندنفری که آدم‌های مشخصی بودند و میلیاردها میلیارد امکان را از کشور برای خودشان اختصاص دادند.زاکانی در ادامه عنوان کرد: مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ مصوب کرد که دولت وقت باید دست به اقدام اصلاحی بزند، اما دولت گذشته زیر بار اصلاح نرفت، چرا که این اقدام بسیار سخت و سنگین است.وی با بیان اینکه دولت قبل زیر بار اجرای قانون نرفت اما این دولت انقلابی اجرای قانون را قبول کرد، افزود: وظیفه اساسی دولت تبیین و تبلیغ درست از دلایل ماجرای طرح است. همچنین دولت وظیفه دارد که امکانات مورد نیاز بازار و دسترس مردم را تأمین کند و باید توجه داشته باشد که این تأمین استمرار یابد و به زنجیره کالاهای اساسی تسری پیدا کند.
شهردار تهران با بیان اینکه دولت باید از دخالت سوءاستفاده کنندگان در تنظیم بازار جلوگیری کند، عنوان کرد: همه باید دست به دست همدیگر دهیم تا امکانی را که چند نفر در کشور از آن بهره‌مند بودند به دست مردم برسانیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7919/22/614797/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها