اعتراض بی‌پرده پکن به مواضع اخیر واشنگتن درباره مذاکرات هسته ای

چین: امریکا تحریم علیه ایران را کنار بگذارد


گروه سیاسی/ درست در شرایطی که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای زیر سایه تردید امریکا برای گرفتن تصمیم آخر دچار وقفه شده است، این کشور در حال آزمودن مجدد راه پرخطایی درباره ایران است و خود معترف به ناکارآمدی آن بوده؛ رویکردی که اعتراض چین به عنوان یکی از کشورهای طرف توافق را برانگیخته است و به مقام‌های امریکایی یادآور شده که تکرار چنین اشتباهاتی تنها موقعیت جهانی امریکا را بیش از پیش متزلزل می‌کند. این چنین بود که «وانگ ون بین»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به اظهارات اخیر «رابرت مالی»، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور ایران که از قصد کشورش بر ادامه راهبرد «فشار حداکثری» علیه ایران سخن گفته بود، واکنش نشان داد و ابراز تعجب کرد. او با بیان اینکه «جای تعجب است که طرف امریکایی به رغم اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران، همچنان اشتباهات خود را تکرار می‌کند و به تشدید تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد»، یادآور شد که «این امر نه تنها کمکی به خروج از بن‌بست مذاکرات هسته‌ای ایران نمی‌کند بلکه روند مذاکرات را تضعیف کرده و اعتبار امریکا را بیش از پیش مخدوش خواهد کرد.»

موضع سازنده طرف چینی در قبال مواضع تخریبگر
پیشتر «مالی» در نشست استماع کمیته روابط خارجی سنای امریکا با تکرار ادعاهای واشنگتن پیرامون ایران مدعی شده بود که امریکا و شرکای اروپایی‌اش به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند در ازای برداشتن گام‌های مهم ایران برای عقب‌نشینی و محدود کردن برنامه هسته‌ای خود، تخفیف محدودی از تحریم‌ها ارائه کنند و همچنان از مخزن وسیع تحریم‌های باقی مانده برای «تحت فشار قرار دادن و هدف قرار دادن سایر فعالیت‌های خطرناک این کشور» استفاده نمایند.
مخالفت چین با این موضعگیری امریکا در حالی مطرح شد که این کشور در کنار روسیه در جریان مذاکرات وین کوشیده است نقش منحصر به فرد و سازنده‌ای در این گفت‌و‌گوها داشته باشد و تلاش‌های پشت پرده مستمری برای به نتیجه رسیدن مذاکرات به جریان انداخته است. چین بعد از تحریم‌های امریکا همچنان با خرید نفت از ایران و افزایش آن، به تجارت اقلامی مانند قطعات خودرو تا ساخت راه‌آهن نیز مبادرت کرده است. چنانکه روزنامه امریکایی «وال استریت ژورنال» چندی پیش گزارش کرد که صادرات نفت ایران در سه ماه نخست سال میلادی جاری به ۸۷۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت که ۳۰ درصد رشد در مقایسه با صادرات سال ۲۰۲۱ داشته است.

اروپا دوشادوش امریکا
تلاش چین و روسیه به عنوان دو شریک ایران در برجام برای کمک به حفظ این توافق در حالی جریان دارد که در نقطه مقابل آن سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس نه تنها کوچک‌ترین گام عملی در روند کمک به احیای این توافق برنداشته‌اند که در صحنه عمل با طراحی چندوجهی ایالات متحده در زمین برجام همراهی می‌کنند. تا اینجای کار تلاش اروپا برای حفظ برجام صرفاً به سخنرانی سیاسی محدود مانده و اروپایی‌ها با توجه به فشارهای امریکا و به خطر افتادن منافع اقتصادی و امنیتی‌‌شان در ارتباط با امریکا حاضر به پرداخت هیچ هزینه‌ای برای حفظ برجام نشده‌اند. در کنار نشانه‌هایی چون موضعگیری مقامات اروپا در مورد ضرورت حفظ این توافق که هرگز از بیانیه‌های اعلامی فراتر نرفت، این کشورها به رغم فراز و فرودی که در رابطه با دولت‌های مختلف امریکایی ازسرگذرانده‌اند، همچنان بزرگترین و تنها متحد استراتژیک ایالات متحده محسوب می‌شوند و حاضر نیستند بابت برجام این رشته‌های پیونددهنده را براحتی از هم فروبپاشند.

اروپا هزینه انفعال خود را خواهد داد
گرچه اتحادیه اروپا در مواجهه با تحریم‌های امریکا علیه ایران از پذیرش کمترین هزینه‌ای سرباز زده اما بخوبی می‌داند که رهاکردن برجام و فروپاشی آن نیز چندان انتخاب آسانی برای آنها نخواهد بود. در شرایطی که ایران با ابتکارعمل نبض مذاکرات وین را در دست گرفت و پیشنهادات قابل قبولی روی میز امریکایی‌ها گذاشت، کشورهای اروپایی به جای ایجاد فشار بر امریکا جهت تعیین تکلیف هرچه زودتر مذاکرات وین، پا در همان راهی گذاشته‌اند که «مالی» در نشست پرسش و پاسخ با نمایندگان کنگره به صراحت درباره آن سخن گفته است. تداوم راه دونالد ترامپ و حفظ مخزن تحریم‌های ایرانی با هدف تحقق خواسته‌های زیاده از حد این کشور. اما این در حالی است که ایران این بار قصد ندارد حاضر به امضای توافقی شود که امریکا از رهاورد آن بار دیگر امکان یابد از تحقق منافع اقتصادی ایران ممانعت به عمل آورد. از سوی دیگر پیش از این، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعتراف کرده بود که با توجه به بحران اوکراین و تحریم علیه نفت روسیه، کشورهای اروپا نیازمند نفت ایران خواهند بود؛ بنابراین هزینه هرگونه انفعال اروپایی‌ها در قبال تعلل امریکا مستقیماً متوجه آنها نیز خواهد شد.

بــــرش

از سوی وزیر امور خارجه عمان مطرح شد
رد مذاکرات محرمانه درباره احیای برجام

وزیر امور خارجه عمان در بخشی از گفت‌وگو با یک روزنامه فرانسوی صحت برخی گزارش‌ها درباره وجود مذاکرات محرمانه میان ایران، امریکا و عمان درباره احیای توافق هسته‌ای را تأیید نکرد. به گزارش ایسنا، «بدر البوسعیدی» در گفت‌وگو با فیگارو وجود مکالمات محرمانه میان عمان، ایران و امریکا را تأیید نکرد اما گفت که توافق جدید در راستای احیای توافق هسته‌ای که امریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شده بود و تاکنون به مرحله اجرایی نرسیده است، به نفع خاورمیانه و جهان خواهد بود.
عمان از معدود کشورهای منطقه بوده که به تسهیل روند دیپلماسی در زمینه مذاکراتی که به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ انجامید و به تسهیل تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای از زمان آغاز مذاکرات وین کمک کرده و همواره حمایت خود از حصول یک توافق در این زمینه را ابراز داشته است.
در این راستا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران اخیراً در بخشی از جلسه پرسش و پاسخ در حاشیه اجلاس داووس سوئیس درباره توافق هسته‌ای اظهار داشت: من فکر می‌کنم رئیس جمهور بایدن خیلی خوب می‌فهمد که برای بازگشت به برجام چکار کند. به نظرم مهمترین مسأله این است که تحریم‌های اقتصادی ایران و فشارهای حداکثری دوره ترامپ به نحو مؤثری از میان برداشته شود. ما چیز زیادی نمی‌خواهیم. در واقع تمرکز کردن به موضوعات دیگر رفتار و واکنش درستی نیست. امریکایی‌ها خوب می‌دانند واقعیت‌ها چیست و چکار باید بکنند. وزیر امور خارجه تأکید کرد:‌ ما پنجره دیپلماسی را باز گذاشتیم، برای رسیدن به توافق خوب و پایدار مصمم هستیم و همواره ابتکارات طرف ایرانی کمک کرده فضای مذاکره و گفت‌وگو باز شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7919/5/614825/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها