در یک سال گذشته 21 کارمند رنگین پوست دولت بایدن استعفا کردند

در کاخ سفید جایی برای سیاه‌پوستان نیست


لاله مهرزاد/ «ما باید به نژادپرستی سیستماتیک در امریکا خاتمه دهیم»؛ این اظهاراتی بود که «جو بایدن» 11 ژوئن 2020 (22 خرداد 1399) 6 ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری در گرماگرم کمپین‌هایش در حمایت از رنگین پوستان امریکایی بیان کرد. اما اکنون درست دو سال پس از آن زمان، رسانه‌های امریکایی فاش کرده‌اند، 21 کارمند سیاه‌پوست کاخ سفید به خاطر شرایط کاری نابسامان خود، مجبور به استعفا و کناره‌گیری از شغل خود شده‌اند.
به گزارش سایت مجله امریکایی «پولیتیکو» که افشاگر روند جدایی سیاه‌پوستان از کاخ سفید است، این افراد که تعداد زیادی از آنان را زنان تشکیل می‌‌دهند، در 16 ماهی که از شروع کار «جو بایدن» در کاخ سفید می‌‌گذرد، از کار کناره‌گیری کرده‌اند و به سندرومی در کاخ سفید دامن زده‌اند که با الهام از برگزیت و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به «بلکزیت» (Blaxit) معروف شده است. اندک سیاه‌پوست‌هایی هم که هنوز از کار خود کناره‌گیری نکرده‌اند، می‌‌گویند نمی‌دانند چرا هنوز در این کاخ سراسر نژادپرستی مانده‌اند. آنها در توصیف شرایط کاری خود گفته‌اند از کمترین حمایت‌ها برخوردارند و شانس زیادی برای ترفیع کاری خود نمی‌بینند.
 
آغاز موج بلکزیت
بنابر این گزارش، در ابتدای شروع به کار «بایدن»، سیاه‌پوستانی که جذب کار در کاخ سفید شدند، با توجه به شعارهای رئیس جمهوری امریکا چه در ایام انتخابات و چه بعد از راهیابی به کاخ سفید، بسیار خوشبین بودند که شرایط کاری راحتی داشته باشند. اما اولین موج جدایی آنان از محل کار خود، در ماه دسامبر یعنی اواخر پاییز سال گذشته آغاز شد؛ زمانی که «سیمونه سندرز»، مشاور ارشد «کاملا هریس»، معاون اول رئیس جمهور امریکا خبر داد، از سمت خود کناره‌گیری می‌‌کند. در مدت کوتاهی بعد از استعفای «سندرز»، «تینا فلورنوی»، «اشلی اتین» و «وینسنت اوانس» دیگر مشاوران «هریس» که همچون خود او رنگین پوست بودند، از تیم کاخ سفید جدا شدند. پس از آنها «سدریک ریچموند»، رئیس روابط عمومی کاخ سفید نیز از کار خود کناره گرفت و این روند با استعفای نفرات بعدی ادامه یافت.
این استعفاها که شاید بهتر باشد آنها را فرار از کاخ سفید بدانیم، باعث نگرانی ناظرانی شده است که تنوع نژادی در رده‌های دولتی از دغدغه‌هایشان بوده است. در همین ارتباط «اسپنسر اورتون»، رئیس مرکز مشترک مطالعات سیاسی و اقتصادی که تنوع نژادی در دولت امریکا را پیگیری می‌‌کند، می‌‌گوید: «درباره روند استعفای سیاه‌پوستان از کاخ سفید شنیده‌ام و نگران این مسأله هستم، زیرا 22 درصد رأی‌دهندگانی که در انتخابات 2020 به جو بایدن رأی دادند، سیاه‌پوست بودند. بنابراین لازم است کارمندان سیاه‌پوست نه فقط برای پست‌های میانی و ارشد استخدام شوند که از آنها در تصمیم‌گیری‌های مهم و سیاستگذاری‌ها نظرسنجی شده و دیدگاه‌های آنها لحاظ شود تا به این اطمینان برسند که برای پیشرفت فرصت‌های لازم در اختیار آنها قرار می‌‌گیرد.
در همین ارتباط یکی از مقامات کاخ سفید مدعی شده است، حدود 14 درصد از کارکنان فعلی کاخ سفید سیاه‌پوست هستند. او همچنین مدعی شد انتظار می‌‌رود با استخدام سیاه‌پوست‌های جدیدی این رقم به 15 درصد برسد. «کارین پی‌یر»، سخنگوی سفیدپوست کاخ سفید نیز گزارش «پولیتیکو» را رد  و اعلام کرده: «بایدن و دولت او کاملاً مفتخر هستند که دولتی با تنوع نژادی بالا دارند. ضمن اینکه کارکنان سیاه‌پوست نسبت به کارکنان سفیدپوست ارتقای بیشتری گرفته‌اند.» او همچنین مدعی شده کسانی که استعفا داده‌اند، به خاطر دلایل شخصی استعفا داده‌اند و نه شغلی، اما این ادعاها قابل اثبات نیست.
 
چرایی استعفای سیاهان
هرچند طبیعی است که دولت‌ها در طول کار خود با استعفاهای زیادی که ناشی از دلایل مختلف هستند، روبه‌رو باشند. اما تعداد زیاد سیاه‌پوستانی که در دولت «بایدن» استعفا داده‌اند، نشان می‌‌دهد چیزی بیش از دلایل شخصی در تصمیم آنها دخیل بوده است. در همین ارتباط 3 کارمند سیاه‌پوست کاخ سفید که در حال حاضر نیز در سمت‌های خود هستند و به همین دلیل حاضر به افشای نامشان نشده اند، گفتند که بلکزیت باعث شده روحیه رنگین پوست‌ها در کاخ سفید آسیب ببیند و باعث مشکلاتی برای آنها شود. آنها همچنین اذعان داشتند که در شغلی که دارند کمتر از طرف رؤسای خود حمایت می‌‌شوند و به نظر نمی‌رسد فرصت چندانی برای ارتقای شغلی داشته باشند. یکی از آنها به «پولیتیکو» گفته است: «ما اینجا هستیم و کارهای زیادی انجام می‌‌دهیم. اما تصمیم گیرنده نیستیم و هیچ مسیر واقعی را برای اینکه در جایگاهی قرار گیریم که بتوانیم در امور مختلف تصمیم‌گیری کنیم، پیش روی خود نمی‌بینیم. هیچ بازخورد واقعی برای کارهایمان دیده نمی‌شود.»
به گفته برخی از کسانی که استعفا داده‌اند، مسأله حقوق هم یکی از مسائلی است که برای کارمندان سیاه‌پوست آزاردهنده است. به طور سنتی حقوق‌ها در کاخ سفید پایین است و بنابراین برای کارمندان سیاه‌پوست کاخ سفید که اغلب از خانواده‌های فقیر هستند، میزان درآمدشان در این شغل در شهری که هزینه‌های زندگی در آن بسیار بالاست، پاسخگوی نیازهایشان نیست.
اما به نظر می‌‌رسد این استعفاها باعث نگرانی سیاه‌پوست‌هایی که هنوز در کاخ سفید هستند، شده است. زیرا آنها اکنون این نگرانی را دارند که جمعیت آنها که همواره در اقلیت بوده، کوچک و کوچک‌تر شده و در نتیجه قدرت بیان خود را به طور کامل از دست بدهند.
همه اینها در حالی است که بایدن به محض ورود به قدرت متعهد شده بود که دولت او مثل امریکا با تنوع نژادی بالا به نظر برسد. او در ابتدای کارش به وعده خود عمل و طیف رنگارنگی از نژادهای مختلف را در دولت وارد کرد و از جمله با دادن سمت معاون اول رئیس جمهور، قاضی دادگاه عالی و سخنگوی دولت و... به رنگین پوست‌ها تلاش کرد نشان دهد به وعده‌های خود پایبند بوده است. اما او نتوانست در شغل‌های مربوط به سطوح پایین‌تر که کمتر در معرض دید رسانه‌ها هستند، این تعهد را حفظ کند و در شغل‌های میانی خبری از سیاه‌پوستان نیست و اگر هم کسی بوده، استعفا داده است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7923/4/615212/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها