معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» خبر داد

جایزه بزرگ دولت به کشاورزان



محمد قربانی: الگوی کشت قرار است از سال زراعی آینده (مهر 1401)در سراسر کشور اجرا شود

امین محمودی
 خبرنگار
محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: ایران جزو کشورهایی است که تحت تأثیر تغییر اقلیم قرار دارد و به دلیل خشکسالی‌های پیاپی، تبعات آن بیشتر است. متناسب با تغییراتی که در سطح دنیا اتفاق افتاده چند رویکرد را مدنظر قرار دادیم که یکی از آنها تولید بذرهایی است که با شرایط آب و هوایی ما سازگاری داشته باشند.
وی افزود: دومین نکته‌ای که تقریباً همه کشورها به آن سمت می‌روند این است که بر اساس مزیت‌های نسبی شان تولید داشته باشند. مزیت نسبی در برخی از کشورها که فراوانی منابع، آب و زمین دارند تولید محصولاتی است که این کشورها را وارد بازارهای جهانی کند.
قربانی با اشاره به شرایط کم‌آبی در ایران، تصریح کرد: در این زمینه ما نیز تغییر سیاست دادیم و برخی از محصولاتمان را از فضای باز به سمت فضای گلخانه‌ای می‌بریم و حمایت‌های ویژه‌ای هم صورت می‌گیرد.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت جهاد کشاورزی افزود: در زمینه محدود کردن کشت محصولات آب بر نیز طرح‌هایی در دست اجرا است و به عنوان مثال کشت هندوانه محدود می‌شود و کشت در زمین‌های مازاد به سمت نهاده‌های دام و طیور هدایت می‌شود.
وی در خصوص زمان اجرایی شدن الگوی کشت در کشور نیز گفت: در وزارت جهاد کشاورزی به صورت همزمان و به موازات هم دو عملیات را برای اجرایی کردن الگوی کشت در سراسر کشور جلو می‌بریم.
وی افزود: ابتدا از معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی خواسته‌ایم که برنامه‌ها، میزان تولید و تنوع کشت محصولات کشاورزی بهاره را تهیه کرده و بلافاصله برنامه‌‌های خود را برای تولید و تنوع کشت پاییزه به وزارتخانه اعلام کنند.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: قصد داریم صرفاً به افزایش نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای رشد تولید و خودکفایی اکتفا نکنیم چون این تورم قیمتی به ضرر مصرف کنندگان است به همین دلیل به کشت قراردادی خواهیم پرداخت.
قربانی در ادامه یادآور شد: برای اولین بار در تاریخ ایران به همین منظور 200 میلیارد تومان یارانه برای کشت سویا اختصاص دادیم و به ازای هر هکتار کاشت و میزان عملکرد محصول یارانه بیشتری به کشاورز اختصاص می‌یابد به همین دلیل بهره‌وری در بخش کشاورزی افزایش خواهد یافت.
وی افزود: اگر می‌خواهیم الگوی کشت در کشور اجرا شود باید کشاورزی قراردادی، قیمت‌گذاری، سیاست‌های حمایتی همه با هم عمل کرده تا بهترین تولید و بهره‌وری در بخش ایجاد شود.
معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات دولت برای بخش کشاورزی و به ثمر نشستن الگوی کشت، ایجاد سبدگردانی در بخش کشاورزی است که از فصل زراعی آینده عملیاتی خواهد شد به طوری که همانند پورتفوی بورس، دولت به کشاورزان اطلاع خواهد داد که در یک منطقه چه محصولاتی کشت کنند به همین دلیل اگر آنها به عنوان مثال گندم و جو تولید کنند براساس نرخ خرید تضمینی محصولشان را خریداری می‌کنند اما اگر علاوه بر این دو محصول کلزا را نیز که دولت از آنها خواسته بکارند قیمت خرید تضمینی گندم، جو و کلزای آنان بالاتر از میزان اعلامی خرید تضمینی خواهد بود به طوری که مثلاً گندم کیلویی 11 هزار و 500  تومان را دولت 14 هزار تومان خریداری خواهد کرد و به میزان تحقق خواسته‌های دولت کشاورز سود بیشتری خواهد کرد.
قربانی افزود: به همین دلیل با اجرای این طرح الگوی کشت برای کشاورزان سودده می‌شود و کشورمان نیز در بسیاری از محصولات کشاورزی می‌تواند به خودکفایی برسد به همین دلیل امیدواریم در نیمه دوم سال الگوی کشت را در سراسر کشور اجرایی کنیم.
این مقام مسئول وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری قرار است عوارض صادراتی هندوانه افزایش یابد تا صادرات این محصول بشدت کاهش پیدا کند، از طرف دیگر کشت برنج در برخی از مناطق کم آب کشور ممنوع خواهد شد البته کشاورزان برای نیاز مصرفی کشور و خانواده‌های خود می‌توانند در مناطق مختلف به کشت برنج و هندوانه بپردازند.
وی افزود: وقتی کشاورزان با زهکشی در شمال کشور می‌توانند 3.5 میلیون تن برنج کشت کنند طبیعی است که با تنش آبی و خشکسالی در جنوب کشور اجازه کشت برنج داده نشود.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7923/9/615234/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها