کابوس 8 ساله 72 خانوار کرجی رفع می‌شود؟

دستور تخلیه فوری به همسایگان گود «حصارک پایین» کرج


ایران واشقانی فراهانی
خبرنگار
در پی آسیب‌های شدید به بیش از 70 خانه در حصارک پایین کرج (باغ ناصر بخت) که با گودبرداری برای احداث یک فروشگاه بزرگ ایجاد شده است، فرماندار کرج دستور تخلیه خانه‌ها را صادر و اعلام کرد: «این یک دستور است و ساکنان مختار به حضور در این بافت رو به تخریب نیستند.»اما ساکنان این منطقه به‌دلیل واهمه از دست دادن خانه‌های خود حاضر به تخلیه نیستند.
کابوس ویرانی سرپناه 72 خانواده در حصارک کرج، در غفلت مدیران شهری این منطقه و فرافکنی آنها هشت ساله شد و ساکنان منطقه به خاطر آسیب‌های جدی به محل سکونت‌شان، شب‌ها کابوس آوار شدن سرپناه‌شان را می‌بینند.
رنج نامه مردم حصارک پایین از زمانی آغاز شد که یک باغ قدیمی در محدوده خیابان‌های مالک اشتر و فروردین به طور غیرقانونی و در سایه غفلت مدیریت شهری نابود و در محل آن گودالی به مساحت ۶۸۰۰ مترمربع و میانگین عمق ۱۰ متر ایجاد شد تا یک فروشگاه بزرگ بنا شود. اما گودبرداری غیراصولی، منجر به آسیب‌های جدی به منازل مجاور شد و این باغ زیبا را به محلی برای دپوی زباله تبدیل کرد.
رها شدن گودبرداری توسط مالک زمین، خطر جدی و تهدیدی برای ساکنان اطراف این گود شده است. اما حتی ترک‌های عمیق دیوارهای خانه‌های مجاور، ساکنان منطقه را برای ترک این منطقه پرخطر و نجات جان‌شان قانع نمی‌کند، وقتی پای همه داشته‌هایشان درمیان است.
اعتراض‌هایی که بی‌نتیجه ماند
با اعتراض بیش از 70 خانواده، مکاتباتی بین نظام مهندسی، شهردار وقت کرج و مالک زمین صورت گرفت که دستور به پر کردن گود را دادند. اما با تغییر شهردار کرج، گود در همان وضعیت رها شد. در سال ۹۷ برای جلوگیری از ریزش منازل، مالک ملزم به اجرای نیلینگ درون دیوارهای ملک‌های مجاور شد اما اجرای غیراصولی نیلینگ و نیز ممانعت ساکنان منازل مجاور گود موجب ابقای خطر و نارضایتی بیشتر اهالی  شد.
اسفند سال ۹۸ پس از عمیق شدن ترک در یک مهدکودک مجاور گود، آتش‌نشانی کرج با صدور نامه‌ای لزوم مقاوم‌سازی گود توسط مالک یا شهردار را طبق بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها متذکر شد و نظام مهندسی نیز بر لزوم ایمن‌سازی گود و دریافت هزینه آن از مالک تأکید کرد.
با پیگیری مردم در تیرماه ۱۴۰۰ تعدادی ستون فلزی (سازه نگهبان) پشت دیوار اجرا شد اما بدون حضور مهندس ناظر و به طور غیراصولی این اجرا صورت گرفت که ترک‌های جدیدی در منازل مردم ایجاد کرد.
مالک زمین تمکین نمی‌کند
شهردار کرج با بیان اینکه مدیریت شهری با تمام ظرفیت برای ساماندهی ۷۲ خانوار در معرض خطر گودبرداری در منطقه حصارک کرج پای کار آمده است، گفت: انتظار می‌رود مالک این گودبرداری هر چه سریع‌تر به قانون تمکین کند.
مصطفی سعیدی سیرایی با اشاره به موضوع تعیین تکلیف ۷۲ خانوار منطقه حصارک کرج بیان داشت: این گودبرداری مربوط به ۱۰ سال پیش است که به یکی از دغدغه‌های شورای ششم و مدیریت شهری کرج تبدیل شده است.
وی ادامه داد: از روزی که شهرداری در شورای ششم فعالیت خود را آغاز کرد، این موضوع به‌عنوان یک پرونده حساس روی میز مدیریت شهری قرار گرفت و در این زمینه لایحه‌ای به شورای شهر ارائه دادیم.
شهردار کرج بیان داشت: آخرین اقدامات مدیریت شهری کرج این بود که طبق این مصوبه به هریک از خانوارهای محدوده خطر ریزش گودبرداری مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای اجاره مسکن از سوی شهرداری پرداخت شود که این اقدام مورد استقبال ساکنان قرار نگرفت.
 وی در ادامه گفت: در سفر ۱۸ فروردین ماه سال‌جاری رئیس جمهور به استان البرز موضوع مخاطره ۷۲ واحد مسکونی حصارک مورد واکاوی قرار گرفت و دو نشست ویژه در استانداری البرز و نهاد ریاست جمهوری با حضور مسئولان مدیریت شهری کرج، مالک زمین، اداره کل راه وشهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز و فرمانداری کرج برگزار شد.
شهردار کرج بیان داشت: در این نشست‌ها، مالک متعهد شد افزون بر پرداخت مبالغی برای اضافه شدن به مبلغ پرداختی شهرداری کرج به ساکنان ۷۲ واحد مسکونی، ظرف مدت دو سال نسبت به ساماندهی محل گودبرداری اقدام کند.
سعیدی سیرایی افزود: پس از این نشست متأسفانه مالک به بهانه واهی از انجام تعهدات خودداری می‌کند که باید طبق قانون برخورد شود.
شهردار کرج بیان داشت: متأسفانه تاکنون مالک مجموعه همکاری نکرده و شهرداری این آمادگی را دارد بر اساس نظر نظام مهندسی و تصمیم کلان نسبت به ساماندهی و مقاوم‌سازی ۷۲ واحد مسکونی در معرض خطر ریزش در حصارک کرج اقدام کند.
ساکنان باید تمکین کنند
اسدیان عضو شورای شهر کرج در خصوص نتایج بررسی‌های مدیریت بحران شهرستان کرج گفت: هرگونه فعالیت ساختمانی در گودی حصارک و پیرامون آن از نظر سازمان نظام مهندسی که رسمی و مکتوب ارائه شده است باعث خسارت‌های جانی خواهد شد. بنابراین قبل از عملیات ساخت و ساز باید ساکنان به موقعیت دیگری انتقال داده شوند.
وی افزود: مقرر شد یک هیأت کارشناسی سه نفره(یک کارشناس از طرف فروشگاه مالک، یک کارشناس از طرف ساکن و یک کارشناس از طرف دادستانی) در تک تک واحد‌ها حضور پیدا کنند و خسارت کنونی هر واحد صورتجلسه شده و برآورد مالی جهت اجاره بهای هر واحد مسکونی در نقطه دیگر تعیین شود و ۵۰ میلیون تومان را شهرداری و مابقی را فروشگاه یادشده تأمین کند. قیمت کارشناسی هر واحد برای تعیین قیمت خرید(در صورت این که  طی یک سال بعد از انتقال اگر ساختمان مورد نظر تخریب شد) تعیین کنند که در این صورت فروشگاه ملزم به پرداخت آن خواهد شد و در صورتجلسه نیز قید می‌شود.
اسدیان با بیان اینکه مقرر شد ۵ میلیون تومان هزینه نقل و انتقال به هر واحد پرداخت شود، گفت: فروشگاه تا بهمن ماه سال آینده باید عملیات ساخت و ساز را به سطح صفر زمین برساند. بعد از نقل و انتقال نیز امنیت ساختمان به عهده فروشگاه خواهد بود تا در و پنجره‌های خانه‌ها به سرقت نرود. همچنین زمان برگشت دوباره ساکنان، خسارت وارده محاسبه یا جبران خواهد شد و یا دیوارهای ترک برداشته و سایر خسارت‌ها ترمیم می‌شود.
دستور فرماندار کرج برای تخلیه فوری
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کرج با صدور اخطار نهایی برای تخلیه واحدهای مجتمع مجاور گود حصارک کرج گفت: شهرداری کرج و فروشگاه یاد شده ظرف دو هفته فرصت دارند تا مسکن جدید را پیش‌بینی کنند که شهرداری مبلغ ۵۰ میلیون و شرکت رفاه مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان جهت تأمین خانه‌های جدید اختصاص خواهد داد.
غفور قاسم‌پور گفت: حفظ جان شهروندان کرج برای ما در اولویت است و اجازه نمی‌دهیم تعلل در اجرای قانون موجب تکرار حوادثی مشابه پلاسکو و متروپل شود و این جلسه، آخرین جلسه پیگیری و تعیین تکلیف وضعیت ساختمان مجاور گود کرج خواهد بود.
وی با اشاره به دستور استاندار در رابطه با تعیین تکلیف وضعیت ۷۲ واحد مسکونی بحران خیز تصریح کرد: در چهارچوب قانون وظایف مالک و شهرداری مشخص شده و با دادستان و رئیس کل دادگستری نیز هماهنگی قانونی صورت گرفته تا مانعی بر عدم اجرای قانون وجود نداشته باشد.
معاون استاندار در حضور نماینده دادستان عمومی و انقلاب، شهردار کرج و مدیرعامل فروشگاه زنجیره‌ای رفاه مصوب کرد که با احتساب ۷۲ واحد هر واحد ۱۵۰ میلیون تومان جهت اجاره و رهن مجتمع مسکونی جدید از سوی فروشگاه زنجیره‌ای رفاه صورت بگیرد.
وی افزود: تخلیه فوری باید صورت بگیرد. این یک دستور است و ساکنان دیگر مختار به حضور در این بافت رو به تخریب نیستند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7923/11/615241/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها