رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد

میانگین معدل دانش‌آموزان ۱۰ تا ۱۱ است، معلمان پاسخگو باشند


تلاش برای ارتقای معیشت و رتبه استادان و معلمان

اکرم رضایی‌ثانی/ علیرضا منادی‌سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ایران» درباره آخرین اقدامات مجلس برای همسان‌سازی هیأت علمی دانشگاه‌ها واعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح گفت: در مجلس یازدهم در سال اول در بررسی بودجه 1400 عددی را در بند «واو» تبصره 2 برای موضوع همسان‌سازی گذاشتیم که از فروش اموال دولت این اتفاق بیفتد که برخی دانشگاه‌ها آن  را اجرا کردند که در یک مرحله 30درصد و در مرحله دوم 30درصد دیگر، حقوق استادان افزایش یافت و تفاوت بسیار خوب بود.
وی اظهار داشت: کاری که شد این بود که حقوق استادان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سطح استادان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید، ولی عده‌ای در سازمان برنامه و بودجه بی‌مهری کردند و فشار آوردند که دانشگاه‌ها به حالت قبل برگردند و 30درصد را کم کنند که این، مورد اعتراض ما بود و الان پیگیر هستیم تا آن ۳۰درصد به جای خودش برگردد.منادی‌سفیدان در پاسخ به این سؤال که همسان‌سازی برای استادان دانشگاه آزاد و پیام‌نور به چه صورت است، گفت: این موضوع برای دانشگاه دولتی و پیام‌نور بود، البته حقوق استادان دانشگاه آزاد نیز راضی کننده نبود. دو هفته پیش صحبتی با آقای تهرانچی داشتیم که در آنجا گفتیم این استادان وضع حقوقی خوبی ندارند. مثلاً یک استاد دانشگاه در تبریز از یک کارگر تراکتور‌سازی کمتر حقوق می‌گیرد و هیأت امنا جلسه تشکیل داد و اجازه افزایش حقوق استادان دانشگاه آزاد و کارکنانش را دادند‌ که اگر اجرا شود از ماه بعد تغییر قابل‌توجهی در حقوق استادان دانشگاه آزاد و کارکنانش خواهیم داشت. با تغییری که رئیس دانشگاه از سوی مصوبه هیأت امنا اعلام کردند، در صورت اعمال، حقوق استادان دانشگاه آزاد به دانشگاه دولتی نزدیک می‌شود.وی در پاسخ به این سؤال که زمان دقیق اجرای طرح رتبه‌بندی چه تاریخی خواهد بود، گفت: فکر می‌کنم تا آخر خرداد‌ماه حتماً آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی از سوی دولت ابلاغ خواهد شد و اواخر خرداد رتبه‌بندی شروع و در احکام معلمان اعمال شود.
منادی‌سفیدان در پاسخ به این سؤال که شما در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها به میانگین معدل دانش‌آموزان، بین 10‌ونیم تا 11 اشاره کردید و علت افت معدل تا این میزان چیست، گفت: علت‌های زیادی دارد و باید همه موارد بررسی شود. یکی از موانع می‌تواند عدم تحول بنیادین در نظام آموزش‌وپرورش کشور باشد. باید در معلمان انگیزه بیشتری ایجاد می‌کردیم و مدارس به لوازم کمک آموزشی تجهیز می‌شد. ما یک میلیون معلم داریم و اینها باید پاسخگو باشند که چرا معدل دانش‌آموزان تا این حد افت کرده است. وی اظهار داشت: گامی که در مجلس و دولت برداشته شد این بود که  توانستیم معیشت این عزیزان را به نحوی جبران کرده و بخشی از آن را با قانون رتبه‌بندی جبران کنیم که عدد پنجاه هزار میلیارد تومان بودجه برای رتبه‌بندی در نظر گرفته شده، البته بودجه امسال 38000میلیارد تومان است که  قطعاً به همه معلمان پرداخت خواهد شد. پرداخت این هزینه از ۳۱شهریور سال گذشته به عهده دولت بوده است. معلمان عزیز باید پای کار بیایند و برای گرفتن رتبه‌های بعدی و ارتقای خود این کار را انجام دهند تا جایگاه خود را حفظ کنند. از این به بعد باید از وزیر آموزش‌وپرورش گرفته تا بقیه همگی پاسخگو باشند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7923/19/615285/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها