رویترز مدعی شد که غربی‌ها به دنبال ارائه قطعنامه‌ مشترک علیه ایران در شورای حکام آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی هستند

تبانی تروئیکای اروپایی با امریکا علیه ایران


یک روز پس از انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن ادعا شده بود ایران پاسخ‌های کمی به سؤالات گذشته این نهاد در مورد منشأ ذرات اورانیوم پیدا شده در سه سایت هسته‌ای اعلام ‌نشده خود داده است، یک رسانه غربی از تلاش کشورهای غربی برای ارائه قطعنامه‌ پیشنهادی مشترک به شورای حکام آژانس با موضوع برنامه هسته‌ای ایران خبر داده است.
به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، امریکا و سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مشترک خود به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ارائه داده‌اند.
طبق این گزارش، واشنگتن و تروئیکای اروپایی مدعی شده‌اند که حل نشدن موضوعات مرتبط با مواد اورانیوم پیدا شده در سایت‌های اعلام نشده، بشدت مایه نگرانی است.
این چهار کشور غربی همچنین ادعا کرده‌اند که به دلیل همکاری ناکافی ایران، اختلافات و مسائل پادمانی همچنان حل نشده است. امریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان در این پیش‌نویس قطعنامه از ایران خواسته‌اند که «فوراً پیشنهاد آژانس برای تعامل بیشتر برای حل‌وفصل همه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بپذیرد.»
این خبر در حالی منتشر شده است که پیش‌تر در چهارچوب توافق سه ماهه‌ای که اسفندماه سال گذشته ایران و آژانس به آن دست یافتند، قرار شد مدارک لازم برای شفاف‌سازی موضوعات اختلافی بین دو طرف تا آخر خردادماه تبادل شود. حالا در شرایطی که به نظر می‌‌رسد تهران بالاترین سطح از همکاری مسالمت‌آمیز خود را با آژانس به جریان انداخته است، سه کشور اروپایی طرف توافق در تبانی با امریکا درصدد هستند نشست پیش روی شورای حکام را به فرصتی برای گشودن جبهه جدیدی علیه ایران تبدیل کنند.
این در حالی است که ایران به رغم تأکید بر ساختگی بودن استنادات آژانس درباره مکان‌های ادعایی که توسط رژیم صهیونیستی و کشورهای همسویش در اختیار آژانس قرار گرفته است، از خود حسن‌نیت نشان داد و با اعلام آمادگی برای تعامل مستدل و فنی با آژانس، کوشید تا ضمن توافق با این نهاد بین‌المللی برای ورود به یک روند مذاکراتی، توضیحات و مستندات فنی لازم را درخصوص ادعاهای مطروحه در اختیار آژانس قرار دهد.
اما به رغم این تلاش‌ها، گزارش اخیر آژانس هیچ انعکاسی از بررسی‌های مبسوطی که پیرامون موضوعات اختلافی صورت گرفته، نداشته است. همین امر فضا را مهیای فرصت‌طلبان غربی کرده تا برای نشست آتی شورای حکام نقشه بکشند تا بار دیگر عرصه را برای تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت ایران مهیا کنند. این تلاش چیزی جز این نیست، اروپا که تاکنون کمترین اثری در حفظ برجام نداشته ، خود به شریک جرمی در زیاده‌خواهی امریکا از ایران تبدیل شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7923/5/615302/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها