روز پرخبـر پاستـور


اختصاص 70 میلیارد تومان برای آسیب‌دیدگان متروپل

گروه سیاسی/ سخنگوی دولت از تخصیص 700 میلیارد ریال اعتبار برای جبران بخشی از هزینه‌های آسیب دیدگان حادثه متروپل آبادان خبرداد و درعین حال تأکید کرد که هزینه‌های خسارت‌دیدگان در این سانحه را باید مسببان آن پرداخت کنند که بعداً از محل فروش اموال آنان انجام خواهد شد.
برخورد با بانیان فاجعه، در هر مقامی که باشند
به گزارش ایرنا، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، در حاشیه نشست هیأت وزیران با تسلیت درگذشت جمعی از هموطنان در حادثه ناگوار ریزش ساختمان متروپل آبادان، گفت: دولت با جدیت هرگونه کوتاهی از هر مقام محلی در این فساد را پیگیری و با بانیان این فاجعه برخورد می‌کند.  وی افزود: از آنجا که زمان زیادی از صدور مجوز نمی‌گذرد، برخوردهای لازم اعمال می‌شود و بویژه شهردار و اعضای شورای شهر وقت باید در این زمینه پاسخگو باشند.
اختصاص اعتبار برای حادثه‌دیدگان
سخنگوی دولت ادامه داد: در هیأت دولت تصویب شد مبلغ ۷۰۰میلیارد ریال برای تأمین بخشی از هزینه‌های مورد نیاز جهت جبران خسارت حادثه‌دیدگان از محل منابع مدیریت بحران پرداخت شود. بهادری جهرمی در عین حال تأکید کرد که هزینه‌های خسارت‌دیدگان در این سانحه را باید مسببان آن پرداخت کنند که بعداً از محل فروش اموال آنان انجام خواهد شد.
آینده نگری برای جلوگیری از تکرار حادثه
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت همچنین گفت که در جلسه هیأت دولت با توجه به مشکلات مربوط به واگذاری واحدهای صنعتی اطراف تهران و لزوم ساماندهی آنها برای پیشگیری از بروز فاجعه مشابه متروپل برای کارگران این واحدها، آیین‌نامه واحدهای صنعتی حومه تهران به تصویب رسید. بهادری جهرمی توضیح داد که این موضوع پیش از این در کارگروهی با حضور استاندار تهران و مسئولان وزارتخانه‌های صمت و نیرو بحث و بررسی شده بود.

مأموریت رهبری به شورای هماهنگی سران قوا

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره آخرین وضعیت اصلاح ساختار بودجه، گفت: در کوتاه مدت خروج نفت از بودجه امکان‌پذیر نیست و اصلاح ساختار بودجه هم فقط از طریق خروج نفت نیست و اصلاحات دیگری نیز لازم است؛ مانند اینکه بودجه ساده، قابل فهم و قابل رصد باشد و دستگاه‌ها و استان‌ها در قبال بودجه پاسخگو باشند. به گزارش ایرنا، مسعود میرکاظمی با بیان این‌که مراحل اولیه فرایند اصلاح ساختار بودجه در سازمان‌ برنامه و بودجه آغاز شده، در عین حال گفت که سازمان متبوعش در حال تدوین قانون برنامه هفتم است که باید زودتر به نتیجه برسد و قاعدتاً بودجه ۱۴۰۲ نیز باید مبتنی بر این قانون تنظیم شود. میرکاظمی تصریح کرد: یکی از مأموریت‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا همین اصلاح ساختار بودجه است که امیدواریم با همکاری مسئولان ذی‌ربط در شورا تصویب شود و به مجلس شورای اسلامی برود.

کمک به هزینه داروهای جانبازان

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره نارضایتی ایثارگران در دریافت خدمات بیمه تکمیلی، این امر را ناشی از تفاوت منابع و مصارف شرکت‌های بیمه دانست و گفت: سال ۱۴۰۰ که مصارف این شرکت‌ها بیش از ۵ هزار میلیارد تومان بود، اما در بودجه ۳ هزار و۵۰۰ میلیارد تومان برای آنان پیش‌بینی شده بود. به گزارش ایرنا، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه با لطف مجلس و دولت سرانه هر ایثارگر برای بیمه تکمیلی از ۱۶۷ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ به ۳۵۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت، اظهارکرد: بنابراین ما حساب دیگری کردیم که از محل آزادسازی یارانه دارو با ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو به ما کمک شود. البته من مبلغ دقیق آن را نمی‌دانم زیر آن را پوشش نمی‌دهد، ما با احتساب ارز ۴۲۰۰ تومانی، سرانه‌ای را که پیش‌بینی کرده‌ایم، پوشش می‌دهد.

افزایش ۶۰ درصدی وصولی صادرات غیرنفتی

رئیس‌ کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه روز گذشته هیأت دولت با بیان اینکه در دو ماه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته، حدود ۷،۵ میلیارد دلار نفت، فرآورده، میعانات، گاز و پتروشیمی (درآمد) داشتیم، اظهار کرد: این امر سال گذشته در همین مدت حدود ۴،۵ میلیارد دلار بوده که به این ترتیب بیش از ۶۰ درصد رشد در وصولی‌ها داشتیم. به گزارش ایرنا، علی صالح آبادی با بیان اینکه این رشد در وصولی‌ها و نه فقط درآمد بوده است، اظهار کرد: چون درآمد به معنای فروش نیست، بلکه به معنای وصول است. وی درباره قیمت دلار نیز با اشاره به اینکه وضعیت منابع ارزی کشور امسال نسبت به سال گذشته در تمام حوزه‌ها به مراتب بهتر شده است، افزود: در بانک مرکزی و در حوزه صادرات غیرنفتی با توجه به توان خوبی که داریم و عرضه خوبی که در بازار انجام می‌دهیم، تعادل را در بازار ایجاد می‌کنیم. وی گفت: با پوشش کاملی که در بازارها انجام می‌دهیم قطعاً آرامش در بازار ارز ایجاد می‌شود؛ البته بانک مرکزی از ظرفیت قوانین موجود استفاده می‌کند و بزودی اختیارات ویژه‌ای هم برای بانک مرکزی اضافه می‌شود و می‌تواند به تعادل در بازار کمک زیادی کند. صالح‌آبادی افزود: تلاش خواهیم کرد آنهایی که در بخش حواله و اسکناس تقاضای واقعی در بازار دارند، پوشش کامل عرضه در بازارهای نیما و بازارهای متشکل ارزی را داشته باشیم.

تنش گرانی مدیریت می‌شود

گروه سیاسی/ روز گذشته در حاشیه نشست هیأت دولت، معاون اول رئیس‌جمهور توضیحاتی درباره اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها ارائه کرد. محمد مخبر بر این مسأله تأکید کرد که اساساً فرایندهای داخلی و بین‌المللی اقتصاد، حذف ارز ترجیحی و پرداخت مستقیم یارانه‌ها به مردم را ضروری کرده بود و چه بسا اگر این طرح اجرا نمی‌شد، نوسان‌های قیمت ادامه می‌یافت و در این صورت، فشارهای بیشتری به مردم وارد می‌شد؛ زیرا به گفته وی، در شرایط گذشته برخی خانوارها حتی توانایی خرید یک شانه تخم مرغ را هم نداشتند. با وجود این، مخبر ضمن پذیرش وجود نوسان در بازار، هم از همراهی مردم قدردانی و هم خطاب به آنان تأکید کرد که پس از سختی‌ها، آسانی‌ها در پیش است و دولت تنش‌ها و نوسان‌ها در بازار را مدیریت خواهد کرد. وی همچنین گرانی بنزین را رد و تأکید کرد که گرانی نان و دارو نیز خط قرمز دولت است.
الزامات قانونی و عینی طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها
به گزارش ایرنا، محمد مخبر روز گذشته در جمع خبرنگاران، در پاسخ به اینکه ارزیابی شما از سبد غذایی مردم پس از آزادسازی قیمت‌ها چیست، اظهارکرد: یارانه‌های معیشتی ماه اول پرداخت و از سوی مردم برداشت شد و برای ماه دوم نیز این مبلغ در حساب مردم وجود دارد. این جبران هزینه از طریق پرداخت یارانه‌ها برای عده‌ای از مردم در نظر گرفته شده است، اما برای برخی دهک‌ها چنین جبرانی نداریم. وی اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها را الزام قانونی دانست و تصریح کرد: یکی از اهداف این طرح این بود که یارانه‌ها هدفمند شود. تا قبل از این عده‌ای از این هدفمندی حداکثر استفاده را می‌کردند، اما برخی خانواده‌ها ماهانه یک شانه تخم‌مرغ هم نمی‌توانستند تهیه کنند. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه این طرح اثراتی روی همه کالاها دارد که در حال کار روی آن هستیم، اظهار کرد: ما اگر ارز ترجیحی را حذف نمی‌کردیم به‌دلیل تحولاتی که در حوزه بین‌المللی اتفاق افتاده و برخی مصوبات مجلس و مشکلاتی که برای تولیدکنندگان به وجود می‌آمد، گرانی را داشتیم.
همه گرانی‌ها ناشی از حذف ارز ترجیحی نیست
مخبر با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی یکی از پازل‌های برنامه دولت بود، از مردم به‌دلیل همراهی با دولت در اجرای این طرح قدردانی کرد و گفت: از مردم می‌خواهم مقداری حوصله کنند؛ چرا که این مسأله در واقع «عسر» قبل از فرج است. مردم بدانند همه گرانی‌ها ناشی از حذف ارز ترجیحی نیست، دستمزدها و حقوق ورودی‌ها و عوارض‌ها و ارزش افزوده‌ها و قیمت‌های جهانی افزایش یافته است.
بحث گرانی بنزین اصلاً مطرح نیست
معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی پیرامون احتمال گران شدن بنزین و حامل‌های انرژی، تأکید کرد: این بحث اصلاً در دولت مطرح نیست.
برخورد شدید با متخلفان
مخبر با اعلام این خبر که از هفته آینده ۴ کالای بسیار اساسی و مهم قیمت مصرف‌کننده خواهند خورد، از مردم خواست در صورت مشاهده هر تخلفی در عرضه نرخ مصوب کالاها، آن را به سامانه ۱۲۴ سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع دهند. مجوز جدی برای تعزیرات گرفته شده است که برخورد شدید با متخلفان پیش رو خواهد بود.
درج قیمت مصرف کننده روی کالاها
معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه هیچ کمبود کالایی در فروشگاه‌ها نداریم، افزود: یک گروه کالایی مهم نیز در حال برنامه‌ریزی است و بزودی قیمت مصرف کننده خواهد خورد. دولت به‌دنبال قیمت‌گذاری و تثبیت قیمت‌ها است. این تنشی که ایجاد شده تا مدتی ادامه دارد ولی دولت مدیریت خواهد کرد.
نان و دارو خط قرمز دولت است
وی با بیان اینکه نان و دارو خط قرمز دولت است و حتی یک ریال نباید گران شود، گفت: با هر وسیله‌ای که نان را ارائه بدهیم نباید قیمت آن برای مردم تغییر پیدا کند. به‌دلیل قاچاق در منطقه و کمبود آرد و گندم در دنیا و ارزانی آرد در داخل کشور، اولویت اول این بود که این را بتوانیم به‌صورت کالابرگ به مردم بدهیم تا بتوانیم آرد را آزاد کنیم که مردم نان را با همین قیمت سابق تهیه کنند ولی قیمت آن منطقه‌ای شود تا قاچاق آن به صرفه نباشد.
علت سهمیه‌بندی نان در قزوین و زنجان
معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به سؤالی پیرامون سهمیه‌بندی نان در استان‌های قزوین و زنجان، گفت: ارزانی آرد در داخل کشور قاچاق را به صرفه کرده بود کما اینکه در کشور‌های همجوار بعد از اجرایی شدن این طرح، قیمت‌های برخی کالاها چند برابر شد و مشخص شد که از داخل ایران استفاده می‌کردند. وی با بیان اینکه در زنجان و قزوین این کار انجام‌ شده است، اضافه کرد: دولت تا مطمئن نشود که بدون هیچ‌گونه اختلالی این کار پیش خواهد رفت، این طرح، عمومی نخواهد شد و به‌صورت آزمایشی ادامه خواهد یافت. این طرح از استان‌های کم‌جمعیت آغاز شده و در ادامه به سمت استان‌های پرجمعیت خواهد رفت.
توقیف اموال مالک متروپل
معاون اول رئیس‌جمهور سقوط متروپل آبادان را حادثه‌ای تلخ توصیف کرد که در سایه تخلفات جدی مالک و مراکز صدور مجوز رخ داد. وی با اشاره به اینکه دولت تمام امکاناتش را برای رسیدگی به این حادثه بسیج کرده و اگر چه این حادثه و امکانات اختصاص یافته برای حل بحران اصلاً با بحران پلاسکو قابل مقایسه نیست، ادامه داد: از تجربه پلاسکو استفاده کردیم که امیدواریم بزودی با جبران خسارت‌ها این موضوع تمام شود؛ البته اموال مالک توقیف شده تا از محل آن خسارت‌ها جبران شود. مخبر درباره ایمن‌سازی ۱۳۷ ساختمان ناایمن در تهران و دیگر شهرستان‌ها نیز گفت: رئیس‌جمهور به وزیر کشور دستور داد این ساختمان‌ها و مالکان آنها را شناسایی کند و طی دستورالعملی از آنان بخواهد که ایمن‌سازی لازم را انجام بدهند. وی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال شیوع بیماری «آبله میمون» در کشور، گفت: تاکنون هیچ مورد مثبتی از این بیماری در کشور نداشتیم اما در حال مطالعه و بررسی آن هستیم.

پیش‌بینی 70 هزار میلیارد تومان وام ودیعه مسکن

وزیر راه و شهرسازی از پیش‌بینی ۴۰ هزار تا ۷۰ هزار میلیارد تومان وام ودیعه مسکن برای دهک‌های پایین درآمدی خبرداد و گفت که بزودی مردم می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند. به گزارش ایرنا، رستم قاسمی درباره نحوه نظارت بر سقف 25 درصدی افزایش اجاره‌بها نیز گفت: آژانس‌های مسکن باید کارت‌های تخصصی و اعتباری از وزارت مسکن گرفته و در سامانه مسکن ثبت‌نام کنند تا همه فعالیت‌ها رصد و کنترل شود. وی از معرفی ۵۶۰ هزار واحد مسکونی خالی به وزارت دارایی برای اخذ مالیات خبرداد و درباره وضعیت طرح احداث 4 میلیون مسکن اظهار کرد: بر‌اساس آخرین آمار، بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار واحد از خاک‌برداری تا سقف‌کاری ساختمانی را در دست اجرا داریم. وی ابراز امیدواری کرد تا ۲۸ خرداد، این میزان به حدود ۲ میلیون برسد تا در پایان کار دولت این وعده محقق شود. قاسمی تأکید کرد، نخستین مجموعه این واحدها نیز از مهرماه امسال تحویل خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7923/2/615318/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها