«ایران» از روند معاملات بازار سهام گزارش می‌دهد

شاخص در ایستگاه 1,500,000


درجریان معاملات دیروز 158نماد با افزایش و 499نماد با کاهش قیمت به کارخود پایان دادند

گروه اقتصادی/ معاملات بازار سهام دیروز درحالی آغاز شد که گزارش‌های مربوط به کاهش تولید فولاد جهانی و شروع دوباره مذاکرات لغو تحریم‌ها برای نهایی شدن توافق به‌عنوان مهم‌ترین عوامل تحریک کننده بازار، معاملات را تحت تأثیر قرار می‌داد. همچنین انتشار گزارش‌های تولید و فروش شرکت‌ها برای خرداد ماه و افزایش قابل توجه درآمدهای ریالی، بخصوص در شرکت‌های صنعتی و معدنی بزرگ بازار، می‌تواند بر خوشبینی سهامداران در شناسایی سودهای بالاتر در آینده این شرکت‌ها اثر‌گذار باشد و تقاضا را در بازار افزایش دهد.
تداوم روند نزولی شاخص
اگرچه معاملات دیروز با افزایش قیمت در برخی صنایع بزرگ بازار شروع شد اما این روند تغییر کرد تا شاخص‌های بازار با کاهش روبه‌رو شوند و در پایان معاملات، شاخص کل بورس با 18هزار و 995 واحد کاهش به ارتفاع یک میلیون و 501 هزار واحد بازگردد. از نظر کارشناسان نقطه حمایت یک میلیون و 500 هزار واحدی یک نطقه حیاتی برای شاخص کل بورس است که در صورت شکسته شدن، می‌توان رقم‌های پایین تری را برای روزهای آتی شاخص متصور شد. هرچند که تقویت عوامل بنیادی و سود‌سازی بازار به‌عنوان موضوع مهم در روند معاملات در ماه‌های گذشته تقویت شده و صاحبنظران روند یکساله بازار را مثبت ارزیابی می‌کنند.
دیروز شاخص کل هم‌وزن نیز که در روزمعاملاتی قبل یک روند صعودی را در پیش گرفته بود با شاخص کل بازار همراه شد و با کاهش ارتفاع 4 هزار و 976 واحدی به عدد 417 هزار و 673 واحد رسید. شاخص کل فرابورس نیز 236 واحد کاهش یافت و عدد 20 هزار و 347 واحد برای آن ثبت شد.
کاهش 11درصدی ارزش معاملات خرد در روزی که تعداد خریداران حقوقی افزایش یافت
معاملات دیروز شاهد افزایش قابل توجه تعداد خریداران حقوقی در کنار کاهش فروشندگان این طیف از فعالان بازار بود. آمارها نشان می‌دهد در روز یکشنبه، یک هزارو 481کد حقوقی در بازار اقدام به خرید سهام کرده که در مقایسه با روز معاملاتی قبل (یک هزارو 331کد) درحدود 11درصد افزایش داشته است. همچنین تعداد کدهای حقوقی فروشنده در بازار از یک هزار و 391 کد در روز شنبه به یک هزار و 77 کد در روز یکشنبه رسید که حدود 22 درصد کاهش نشان می‌دهد.
با وجود این، فعالان حقیقی بازار از تعداد معاملات خود کاستند تا در مجموع ارزش معاملات خرد بازار با 11درصد کاهش نسبت به روز شنبه، به عدد 3 هزار و 772 میلیارد تومان برسد.
ورود 108 میلیارد تومانی پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت
روند خروج پولی حقیقی از جریان معاملات سهام که در 8 روز گذشته شدت گرفته بود، در روز یکشنبه نیز ادامه یافت و در این روز 526میلیارد تومان دیگر از بازار خارج شد. با وجود این آمارهای معاملات در صندوق‌های با درآمد ثابت نشان می‌دهد که در این روز سهامداران حقیقی استقبال خوبی از واحد‌های این صندوق‌ها داشته‌اند و درحدود 108میلیارد تومان پول جدید به معاملات آنها افزوده شده است.
آمار معاملات از زمان شروع روند اصلاحی قیمت سهام در 28اردیبهشت ماه تاکنون نشان می‌دهد که سهامداران حقیقی در این بازه به سمت این صندوق‌ها روی آورده‌اند و درمجموع 104میلیارد تومان پول جدید به آنها وارد کرده‌اند.ورود پول به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت می‌تواند نشان دهد که نسبت ریسک به بازدهی سایر دارایی‌ها در مقابل دارایی‌های (ماهیت سرمایه گذاری)بدون ریسک کم شده است.
دیروز سه گروه صندوق‌های قابل معامله با 57میلیارد، ماشین آلات صنعتی با 18میلیارد و رایانه با 7میلیارد تومان بیشترین ورود و سه گروه معاملاتی محصولات شیمیایی با 91میلیارد، فلزات اساسی با 83میلیارد و فرآورده‌های نفتی با 72میلیارد بیشترین خروج پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.
ترین‌های بازار
دیروز نمادهای «خگستر»، «خزامیا»و«وساپا» بیشترین ارزش و نمادهای «دی»، «شستا» و«خودرو» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند.
بیشترین ارزش بازاری به نمادهای «فارس»، «فولاد» و «کگل» تعلق گرفت و نمادهای «فملی»، «فولاد» و«فارس» در رده اول تا سوم بیشترین ارزش شناور در بازار قرار گرفتند.
بیشترین رشد قیمت در نمادهای «زقایم»، «تلیسه» و «مفاخر» به ثبت رسید و نمادهای «وبملیت»، «حگهر»و«های وب» بیشترین کاهش قیمت در بازه روزانه را به ثبت رساندند.
از نظر گروه‌های معاملاتی نیز بیشترین کاهش قیمت در گروه‌های تولید فلزات گرانبهای غیر آهن، زغال سنگ و برق رخ داد و گروه‌های ماشین‌آلات صنعتی، نساجی و چوب بیشترین رشد قیمت را به ثبت رساندند.
بیشترین خالص خرید حقیقی در نمادهای «تایرا»، «وساپا» و«مداران» به ثبت رسید و حقیقی را در نمادهای «شپنا»، «فولاد» و«شبندر» بیشترین تغییر مالکیت به سمت خود داشتند.
معامله‌گران دیروز، در دو بازار بورس و فرابورس بیش از هشت میلیارد و ۸۷۹ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار را به ارزش ۶۶هزار و ۵۲ میلیارد ریال معامله کردند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7942/10/617910/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها