روی خط بازار


از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی
قیمت پایه محصولات پتروشیمی اعلام شد

گروه اقتصادی/ دیروز دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی را برای معامله در بورس کالای ایران اعلام کرد. در این لیست نرخ پایه محصولات با نرخ دلار پایه 25هزار و 376 تومان محاسبه شده که در مقایسه با آخرین نرخ‌گذاری انجام شده که  حدود یک درصد افزایش داشته است. تغییرات نرخ ارز پایه، تغییر قیمت تمام شده محصولات و مقدار عرضه محصولات، سه عاملی است که می‌تواند در پیش‌بینی درآمدهای آتی پتروشیمی‌ها از طریق فروش محصولات در بورس کالا مورد اهمیت باشد. سرمایه‌گذاران بورسی با بررسی جداول قیمت محصولات شرکت‌های مورد نظر اقدام به سنجش اززندگی سهام آنها در قیمت‌های فعلی می‌کنند.

نخستین تأمین مالی پرده نقره‌ای از بازار سرمایه از طریق تأمین مالی جمعی

نشست خبری رونمایی از روش نوین تأمین مالی جمعی نخستین فیلم سینمایی از طریق فرابورس، دیروز برگزار شد. در این نشست، عارف علی‌قلی‌پور با اشاره به راه‌اندازی بازار تأمین مالی جمعی اظهار کرد: تا حالا مجموعه‌هایی که بتوانند شفافیت را بپذیرند و مدل اقتصادی را نیز مدنظر قرار داده و به بیانی دیگر، بازگشت سرمایه را به‌عنوان یک اصل بپذیرند، تعداد کمی از پروژه‌ها را در بر می‌گرفت. اما فیلم سینمایی «بخارست» با پذیرش اصل شفافیت و بازگشت سرمایه، در این مسیر گام نهاد. دبیر کارگروه تأمین مالی جمعی شرکت فرابورس ایران با اشاره به دغدغه‌های پیرامون بازگشت سرمایه در این بازار تصریح کرد: طی یک سال و نیم عمر بازار تأمین مالی جمعی، تمامی سرمایه‌ها بازگشت داده شده است و امید می‌رود که در حوزه سینما نیز چنین اتفاقی رخ دهد. علی قلی‌پور با بیان اینکه سکوی تأمین مالی جمعی «کارن کراد» از جمله سکوهای پیشگام در این بازار است، اظهار امیدواری کرد: امید می‌رود با موفقیت در این رخداد، آغازی برای تأمین مالی جمعی در حوزه صنعت سینما رقم بخورد.
در انتهای این نشست خبری، مدیرعامل سکوی تأمین مالی جمعی کارن کراد با اشاره به آمار و اقدامات این سکو عنوان کرد: در سکوی کارن تاکنون 22 پروژه برای تأمین مالی وارد شده است که عموماً آنها دانش‌بنیان بوده‌اند. علی عمیدی با بیان اینکه این سکو تا حالا 42 میلیارد تومان تأمین مالی جمعی کرده است، گفت: تاکنون 2078 سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی در طرح‌های این سکو اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برای نخستین بار در ایران، سکوی تأمین مالی جمعی کارن کراد با همکاری مؤسسه تصویرگستر نبراس از روش نوین تأمین مالی جمعی در حوزه صنایع خلاق، هنر و سینما بهره برده است. فیلم سینمایی «بخارست» به‌عنوان نخستین طرح متقاضی تأمین مالی جمعی در این حوزه معرفی شده است که جذب سرمایه آن از طریق سکوی کارن انجام می‌شود و عموم مردم امکان مشارکت در تأمین سرمایه این طرح را دارند. به گزارش «ایران»، تأمین سرمایه جمعی، تأمین سرمایه برای یک پروژه با جمع‌آوری سرمایه‌های اندک است که معمولاً در پروژه‌های استارتاپی و هنری استفاده می‌شود. تأمین مالی از طریق کمک مالی، بدهی (P2P)، پاداش و حقوق صاحبان سهام از جمله انواع تأمین سرمایه جمعی است.

یک میلیون و 466هزارتن محصول در بورس کالا عرضه شد

دیروز، یکشنبه پنجم تیرماه1401، بورس کالای ایران میزبان عرضه بیش از یک میلیون و 466 هزار و 556 تن انواع کالا در تالار‌های مختلف خود بود.در این روز تالار سیمان بورس کالای ایران میزبان عرضه یک میلیون و 235 هزار و 506 تن سیمان بود و در تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز 35 هزار و 720 تن قیر، 63 هزار تن گوگرد و 638 تن سبدناودانی عرضه شد. 50 هزار تن آهن اسفنجی بریکت، 5 هزار و 500 تن شمش هزار پوندی و 970 تن بیلت آلومینیوم، 30 هزار تن سبد میلگرد صنعتی، یکهزار و 935 تن شمش روی، 4 هزار تن مس کاتد و 11 هزار تن مس کم عیار در تالار محصولات صنعتی و معدنی و60 تن هیپوکلریت سدیم نیز در بازار فرعی بورس کالای ایران عرضه شد. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز شاهد عرضه 28 هزار و 227 تن مواد پلیمری، قیر، گوگرد، لوب کات، دوده صنعتی، اسلاک واکس، روغن پایه، سود کاستیک و سولفات سدیم بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7942/10/617912/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها