استاندار خراسان شمالی در گفت‌و‌گو با «ایران» از دستاوردهای بیست و ششمین سفر استانی هیأت دولت گفت

اختصاص 12 برابر بودجه سالانه خراسان شمالی در سفر رئیس‌جمهور



ایران واشقانی
خبرنگار
خــراســان شمــالی بــــه‌عنـوان میــــزبان بیست‌وششمین سفر استانی رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت، با چالش‌هایی روبه‌رو است که اعتبارات و مصوبات این سفر می‌تواند گره‌گشای مشکلات مردمی باشد که با اعتماد به دولت، پای انتخاب‌شان ایستاده‌اند.
دیدارهای مردمی رئیس‌جمهور و هیأت همراه در این سفر، با اقشار مختلف و از مناطق مختلف به تصویب 26 هزار میلیارد تومان اعتبارمستقیم و تسهیلات منتهی شد تا میزان تأمین نیازهای این استان با قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آن منطبق و همسو باشد. بودجه‌ای که به گفته استاندار خراسان شمالی، 12 برابر بودجه یکسال این استان است. رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت در خراسان شمالی تصریح کرد:  اگر چه از تشکیل این استان سال‌ها گذشته است اما همچنان به‌دلیل برخی از محرومیت‌ها شرایط یک استان را ندارد.
استاندار خراسان شمالی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: در این سفرافزون بر 12 هزار میلیارد تومان اعتبار، ۱۴ هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات در حوزه‌های مختلف استان در سفر رئیس‌جمهور مصوب شده است که بر مبنای شاخص‌های توزیع، در محورهای کشاورزی و صنعت تمامی شهرستان‌ها از آن بهره‌مند خواهند شد.
محمدرضا حسین‌نژاد با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از رویکردهای اصلی دولت است، گفت: تکمیل پروژه‌هایی که بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند، مورد تأکید رئیس‌جمهور است. با وجود این ظرفیت‌ها و کمبودهای استان شناسایی شد و در کنار ۲۰۰ پروژه، آغاز پروژه‌های جدید دیگری چون ساخت بیمارستان راز و جرگلان، انتقال پساب به صنعت پتروشیمی، هدایت آب‌های مرزی و فاز دوم پتروشیمی نیز پیش‌بینی شد.
استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه بیشترین خواسته مردم از رئیس‌جمهور در خصوص تأمین آب شرب استان بوده است، افزود: به خاطر نامناسب بودن الگوی بارشی و خشکسالی‌های پی در پی، با مشکل تأمین آب شرب و کشاورزی مواجهیم که برای حل این معضل در برنامه کوتاه مدت با انتقال آب‌های مرزی برای شرب و پساب برای صنایع اعتباراتی در نظر گرفته شد و انتقال آب از دریای عمان در بلند مدت نیز در دستور کار قرار گرفت. همچنین اعتبارات ویژه‌ای نیز برای روستاهای دارای بحران آب و کمک به طرح‌های تولیدی و کشاورزی در سفر رئیس‌جمهور در نظر گرفته شده که تمامی شهرستان‌ها از آن بهره‌مند می‌شوند. همچنین تأمین اعتبار جهت توسعه زیرساخت‌های گردشگری و تقویت زیر ساخت‌ها، تسریع در اجرایی شدن راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد، احداث و تکمیل باند دوم محور گلستان به بجنورد، تأکید بر اجرای طرح‌های جانبی واحدهای پایین‌دستی صنایع، تأمین اعتبار برای تکمیل پروژه‌های دانشگاهی و آموزشی، استقرار برخی ادارات در شهرستان‌های گرمه و جاجرم و تقویت معادن بویژه معدن آلبلاغ اسفراین از مهم‌ترین مطالبات مردم استان است.
وی با بیان اینکه ایجاد بازارچه مرزی از اولویت‌های استانداری خراسان شمالی است، گفت: همان‌گونه که رویکرد دولت سیزدهم ارتباطات گسترده با همسایگان است، ارتباط و مراودات تجاری این استان به کشور ترکمنستان نیز از اولویت‌ها است که در این راستا پیگیری‌های لازم برای ایجاد بازارچه مرزی انجام خواهد شد. همچنین با توجه به اینکه خراسان شمالی محل عبور زائران است، بازار دائمی برای عرضه محصولات صنایع دستی تولیدکنندگان این استان فراهم خواهد شد.
محمدرضا حسین‌نژاد افزود: اعتبارات تملک و دارایی استان دو هزار میلیارد تومان است اما با سفر با برکت رئیس‌جمهور به استان در بخش راه‌های روستایی، ایمن‌سازی محور جنگل گلستان و بجنورد، آب شرب و گردشگری شاهد تحولات خواهیم بود.
وی تصریح کرد: برای افزایش تولید و رونق زیر ساخت‌های اقتصادی استان، در فاز اول 18 هزار میلیارد تومان تسهیلات اخذ شد. وی با بیان اینکه حدود ۲۰۰طرح اولویت دار استان برای تکمیل در بخش‌های مختلف احصا شده، افزود: ۵۲ طرح زیربنایی، ۱۳ طرح بهداشت و درمان، ۴۰ طرح آب و خاک و کشاورزی، ۲۳ طرح تأمین اجتماعی، ۸ طرح اشتغال، ۴۸ طرح فرهنگی، ۸ طرح انتظامی و قضایی و ۶ طرح صنعت و معدن شامل این طرح‌های اولویت‌دار است.
استاندار خراسان شمالی افزود: برای اجرای اکثر مصوبات سفر رئیس‌جمهور به استان دو سال زمان می‌برد که بیشترین اعتبار برای حوزه راه و مجتمع‌های آبرسانی روستایی دیده شده است.
وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان حوزه گردشگری نیز افزود: پیشینه تاریخی، مختصات استان به عنوان قطب گردشگری، وجود مناطق حفاظت شده و میراث ملموس ثبت شده موجب شده تا استان جایگاه مناسبی را در بخش گردشگری داشته باشد که امیدواریم با مصوبات اخیر در این حوزه شاهد معرفی استان در سطح کشور باشیم.
محمد رضا حسین‌نژاد اظهار کرد: رئیس‌جمهور در این سفر با تأکید بر رفع بیکاری و اشتغال‌زایی خراسان شمالی به عنوان اولویت‌های دولت گفت که استان خراسان شمالی، چهره‌های تحصیلکرده بسیاری دارد و باید زمینه‌ها و جاذبه‌هایی فراهم شود تا این نیروها بتوانند در همین استان شغل شایسته و مناسبی برای خود بیابند و در عرصه تولید فعال باشند. دولت در عرصه‌های مختلف از تولید حمایت کند و دستگاه‌های اجرایی نیز تسهیلات را در اختیار کارآفرینانی بگذارند که می‌خواهند در همین استان فعالیت کنند.

پیگیری اختصاص اعتبارات به جاده بجنورد جنگل گلستان
امام جمعه موقت شهرستان بجنورد نیز گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده برای محور بجنورد جنگل گلستان باید به‌صورت ویژه پیگیری شود.
حجت‌الاسلام رضا براتی‌زاده اظهار کرد: در سفر آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور اسلامی ایران و هیأت دولت به خراسان شمالی اعتبارات بسیاری برای استان در نظر گرفته شد. وزیر راه نیز در پایان گزارش‌های خود در شورای اداری استان اعتبارات در نظر گرفته شده در حوزه راه را اعلام کرد که ضرورت دارد تا مسئولان استانی برای اختصاص آنها پیگیری جدی داشته باشند.
وی بیان کرد: شخصاً بازدیدهایی را از جاده‌های استان داشته‌ام و به‌عنوان شهروندان این استان شرمنده خانواده‌هایی هستیم که عزیزان‌شان برای زیارت از این جاده‌های استان عبور کرده و دچار سانحه شدند.
حجت‌الاسلام براتی‌زاده با بیان اینکه پتروشیمی اکنون یک تهدید برای استان است که باید مدیریت شود، تأکید کرد: مطالبه دوم ما توسعه پتروشیمی است که ۲۵ سال از فعالیت آن می‌گذرد اما فاز دوم آن هنوز راه‌اندازی نشده است. سهامداران پتروشیمی سالانه حدود ۴ هزار میلیارد تومان سود و منفعت از این استان می‌برند اما تاکنون به مطالبه مردم این استان که توسعه پتروشیمی هست عمل نکرده‌اند. موضوع استفاده پتروشیمی از آب شور و کشاورزی نیز یکی دیگر از موضوعات مهم است که به دستور رئیس جمهور باید پیگیری شود تا هرچه سریع‌تر با پساب جایگزین شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7942/16/617924/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها