«ایران» از رکوردشکنی‌های پی‌در‌پی مصرف برق گزارش می‌دهد

نیروگاه‌های برقابی وارد مدار شدند



رکورد تاریخی اوج بار مصرف برق کشور در روزهای اخیر شکسته شد‌؛ اما با وجود این، پایداری شبکه برق کشور حفظ شد و خاموشی‌های سال گذشته رقم نخورد. به این ترتیب که مصرف برق روز شنبه 11 تیرماه به رقم 67 هزار و 318 مگاوات رسید و رکورد تاریخی اوج بار ثبت شده سال قبل -رقم 67 هزار و 12 مگاوات در مردادماه 1400- را پشت سر گذاشت. اگرچه مصرف برق روز گذشته به مدار 63 هزار مگاوات بازگشت اما اکنون صنعت برق کشور در یکی از چهار هفته گرم تابستان 1401 قرار دارد و وزارت نیرو از مشترکان می‌خواهد که برای تداوم این پایداری شبکه، مصرف خود را از ساعت 12 تا 18 روز مدیریت کنند. چراکه نه تنها نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر، بلکه در حال حاضر نیروگاه‌های برقابی نیز در مدار تولید هستند و تداوم این روند، از نظر منابع آبی نیز کشور را در تنگنا قرار خواهد داد.به گزارش «ایران»، درحال حاضر85 درصد مصرف برق کشور از نیروگاه‌های حرارتی و مابقی از نیروگاه‌های برقابی تأمین می‌شود، اما ذخایر آب محدود است و باید به گونه‌ای مدیریت شود که تا آخر تابستان این روند ادامه داشته باشد. راهکارهای ساده‌ای برای کاهش مصرف در ساعات اوج بار وجود دارد. از جمله استفاده از روشنایی روز، دور کند کولرهای آبی، تنظیم کولرهای گازی روی دمای 25 یا 26 درجه سانتیگراد و توقف استفاده از وسایل برقی پرمصرف و غیرضروری در ساعات 12 تا 18 روز.
سخنگوی صنعت برق در این خصوص با بیان اینکه لازم است همه مشترکان توجه لازم را به مدیریت مصرف در این روزهای گرم سال داشته باشند، می‌گوید: بویژه مشترکان تهرانی که در روزهای اخیر بالاتر از سقف مجاز تعیین شده برق مصرف کرده‌اند؛ لازم است به مدیریت مصرف برق در ساعات 12 تا 18 توجه کنند.
به گزارش وزارت نیرو، «مصطفی رجبی مشهدی» بیان می‌کند: روز شنبه مجموع مصرف برق استان‌های تهران، البرز و قم به بیش از 11 هزار مگاوات رسید و در تهران بزرگ نیز در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته حدود 200 تا 300 مگاوات بیش از الگوی تعیین شده برق مصرف شده که بیش از میزان پیش‌بینی و تدارک دیده شده است.
ثبت رکورد 6 ماهه در پیشبرد احداث نیروگاه‌های صنایع
در همین حال، نیروگاه‌سازی برای کاهش ناترازی صنعت برق نیز با جدیت دنبال می‌شود و اکنون توان تولید برق کشور 4 هزار و 300 مگاوات بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. بخشی از این ناترازی نیز با نیروگاه‌سازی توسط صنایع پیگیری می‌شود.
مجری طرح احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه توسط صنایع با اشاره به همکاری و تعامل میان مدیران وزارتخانه‌های نیرو، صمت و صنایع معدنی در زمینه احداث نیروگاه توسط صنایع، می‌گوید: به طور کلی دوره پیشبرد احداث نیروگاه که 14 تا 18 ماه به طول می‌انجامد، با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های انجام شده به شش ماه کاهش یافت که در نوع خود رکورد محسوب می‌شود.
«سید زمان حسینی» در خصوص روند اجرایی احداث نیروگاه‌ها، اظهار می‌کند: در 14 ساختگاه نیروگاهی به طور میانگین شاهد پیشرفت 60 درصدی برنامه اجرای نیروگاه‌ها در مرحله پیشبرد هستیم که از این میان عملیات اجرایی پنج نیروگاه شامل آلومینیوم المهدی، چادرملو، گل گهر سیرجان، معادن و فلزات نیروگاه سمنان و فولاد خوزستان آغاز شده و حتی نخستین واحد از این مجموعه در نیروگاه سمنان در ماه جاری و واحد دوم آن نیز به فاصله 45 روز بعد وارد مدار خواهد شد.
حسینی یادآوری می‌کند: از میان این نیروگاه‌ها، پیشرفت فیزیکی دو نیروگاه در ساختگاه‌های سمنان شامل دو واحد 183 مگاواتی گازی که در ادامه یک واحد 170 مگاواتی بخاری نیز به آن اضافه می‌شود و فولاد مبارکه شامل دو واحد 307 مگاواتی گازی که در ادامه یک واحد 300 مگاواتی بخار نیز در کنار آن ساخته می‌شود، بیشتر از بقیه بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7948/14/618732/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها