افزایش ماندگاری مسافران با ایجاد مراکز گردشگری کشاورزی در خراسان رضوی

گردشگری مزرعه


زهر توکلی
خبرنگار

اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی 15 موافقتنامه اولیه گردشگری کشاورزی(مزرعه) با هدف عملی کردن شعار «رونق تولید»، ایجاد تنوع در فعالیت‌های گردشگری و بهره‌مندی و آشنایی شهروندان و گردشگران با فعالیت‌های کشاورزی صادر کرد.
 یوسف بیدخوری، معاون گردشگری این اداره کل با بیان اینکه در گردشگری کشاورزی ترکیب گردشگری را با کشاورزی داریم در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: بسیاری از کشاورزان درآمدشان مبتنی بر تولید محصولات کشاورزی، دامی و پرورش ماهی و... است. لذا اگر افرادی با هدف آشنایی و مشارکت در فعالیت‌های کشاورزی وارد روستاها شوند، زمینه دیگری برای درآمدزایی ایجاد می‌شود و می‌توانیم شاهد رونق گردشگری روستایی باشیم.
وی ادامه داد: مشارکت گردشگران در جمع‌آوری محصولات کشاورزی، پرورش حیوانات، ماهیان و ماکیان، جاذبه‌هایی دارد که در گردشگری کشاورزی می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد تا منشأ درآمد جدیدی برای روستاییان و کشاورزان باشد.
این مسئول با اشاره به قابلیت‌های ویژه استان خراسان رضوی در زمینه محصولات زراعی، باغی و دامی و داشتن ظرفیت‌های گردشگری کشاورزی، گفت: برای ایجاد گردشگری کشاورزی، به سراغ سرمایه‌گذارانی رفتیم که علاقه‌مند به حوزه گردشگری و مستعد فعالیت در این حوزه هستند.
وی گفت: گردشگری در استان ما ویژه است به طوری که سالانه میزبان بیش از 30میلیون زائر و گردشگر در استان هستیم. این امتیاز می‌تواند به ما کمک کند که این مسافران، بجز زیارت بارگاه منور امام رضا(ع) از ظرفیت دیگر شهرستان‌های استان استفاده کنند. البته در حوزه گردشگری روستایی نیز اقامتگاه‌های بومگردی در استان ایجاد شده که می‌تواند به زنجیره فعالیت‌های گردشگری کمک کند و گردشگری کشاورزی را هم به طور خاص مورد توجه قرار دهد.
وی گفت: تاکنون برای 15مرکز گردشگری کشاورزی موافقت‌های اولیه صادر کرده‌ایم و این تعداد در ماه‌های آینده افزایش می‌یابد اما مهم این است که بتوانیم در چرخه تورهای گردشگری از آنها استفاده کنیم. خوشبختانه در این زمینه اتفاقات خوبی در استان در حال انجام است.
بیدخوری با اشاره به آمادگی اداره‌های جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی استان برای استقرار و حمایت از مراکز گردشگری کشاورزی با هدف توسعه این حوزه در استان گفت: مراکزی که بتوانند فرایند تولید، داشت، کاشت و برداشت را داشته باشند می‌تواند برای گردشگر جذاب باشد. همچنین موضوع کشاورزی، جنبه علمی هم دارد لذا بسیاری از علاقه مندان حوزه گردشگری کشاورزی و علم کشاورزی می‌توانند به این حوزه ورود پیدا کنند تا هم به اطلاعاتشان افزوده شود و هم در مدت زمان حضور خود در آن مناطق، از محصولات تولیدی خرید کنند.
وی با اشاره به نوظهور بودن مراکز گردشگری کشاورزی در کشور افزود: پررنگ شدن این حوزه علاوه بر توسعه گردشگری، موجب کمک به وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بومی و محلی بخصوص در روستاها می‌شود. آشناسازی و تبیین بیشتر این حوزه برای مردم بویژه کشاورزان موجب افزایش گرایش آنها برای فعالیت در این حوزه می‌شود.
بیدخوری تصریح کرد: بیشترین کمک گردشگران به کشاورزان در این حوزه، فراهم کردن زمینه‌های بازاریابی و فروش بیشتر محصولات خواهد بود که حتی ممکن است پس از جمع‌آوری محصولات نیز، سفارش‌های خرید محصولاتی را که قرار است مجدد تولید شود بدهند.
وی درباره تفاوت قیمت محصولات این مراکز گفت: با توجه به اینکه ارتباط مستقیمی بین خریدار و گردشگر در این مراکز ایجاد می‌شود، برخی هزینه‌ها نظیر حمل‌ونقل و... برای کشاورزان و خریداران کاهش می‌یابد لذا می‌توان با قیمت کمتر در اختیار گردشگران قرار داد. حتی در برخی موارد، گردشگران در جمع‌آوری محصولات کشاورزی نیز کمک می‌کنند و این هم می‌تواند هزینه‌های کشاورزان را کاهش دهد که این خود تجربه و خاطره به یادماندنی نیز برای گردشگر خواهد شد.
بیدخوری اظهار داشت: از آغاز صدور دستورالعمل اجرایی گردشگری کشاورزی تا کنون تعداد ۲۲ طرح در جلسات کمیته فنی خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفت. عمده این طرح‌ها در شهرستان مشهد و بقیه در شهرستان‌های گلبهار، سبزوار، کلات، زاوه، طرقبه‌-شاندیز و فریمان قرار دارد.
وی افزود: با توجه به اینکه ساخت و سازها در مراکز گردشگری کشاورزی با هدف ارائه خدمات و دسترسی و ایجاد زمینه حضور گردشگران زیاد نیست، احتمالاً تا 4ماه آینده نخستین پروانه بهره‌برداری مجموعه را برای این طرح‌ها صادر می‌کنیم. البته متقاضیان این مراکز نیز به‌شدت پیگیر هستند تا موافقت‌های اولیه را به پروانه بهره‌برداری تبدیل کنند. در حال حاضر نیز در حال تبلیغ برای ایجاد زمینه حضور گردشگر در این مراکز با برگزاری تورهایی مبتنی بر گردشگری کشاورزی در این استان هستیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7948/17/618739/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها