معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد

30 سال مونتاژ کار خودرو بودیم


منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت که خود زمانی مدیرعامل ایران خودرو بود، روز گذشته از فرایندی که صنعت خودرو طی کرده است، انتقاد کرد و گفت: بیش از ۳۰ سال است که در مرحله مونتاژ، مانده‌ایم و تازه در دهه ۷۰ با تولید برخی محصولات شروع به خروج از این حالت کردیم و این در شرایطی است که مونتاژ یک خودرو نباید بیش از سه الی 5 سال زمان ببرد.
او تأکید کرد: در طراحی شرایط خوبی داریم، اما اینکه چرا به‌جای پنج سال ۳۰ سال در مرحله مونتاژ ماندیم به برخی از سیاستگذاری‌های دولت برمی‌گردد، برای مثال در کشور کره دو عامل کلیدی رعایت زمان‌ها و کنترل مجموعه وزارت صنعت سبب شد که بتواند این مسیر را بسیار سریع طی کند؛ یعنی ضمن کمک در هزینه‌های توسعه، اجازه ادامه مونتاژکاری به مدت ۱۰ سال داده نشد، اما این غفلت در خودروسازی ما وجود داشت.
سعی ما دانش‌بنیان کردن صنعت حمل‌ونقل است
معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: سعی ما دانش‌بنیان کردن صنعت حمل‌ونقل است تا همه ناوگان حمل‌ونقل ازجمله مترو، قطار و کشتی با کاربری‌های مختلف، خودروهای تجاری و خودرو از فناوری و دانش روز بهره‌مند باشند. منطقی افزود: در زمینه دانش‌بنیان شدن سه نکته مهم وجود دارد؛ نخست اینکه حدود ۴.۵ میلیون مهندس فارغ‌التحصیل رشته‌های مختلف در کشور وجود دارد که شاید نیم درصد از این جمعیت، اقدام به مهاجرت کنند، اما ۹۹.۵ درصد آنان علاقه‌مند به فعالیت در این آب‌وخاک هستند؛ پس ما باید از این ظرفیت در صنعت دانش‌بنیان استفاده کنیم. او یادآور شد: نکته دوم دستمزدهاست؛ اکنون برخی خودروسازهای دنیا برنامه دارند که برای انجام برخی طراحی‌ها به ایران بیایند، زیرا نیروی انسانی مناسب و قیمت ارزان در کشور ما وجود دارد و هزینه انرژی نیز پایین است. معاون صنایع حمل‌ونقل وزیر صمت توضیح داد: وقتی به سمت تولیدات دانش‌بنیان بروید در اصل به سراغ محصول کامل نمی‌روید؛ برای مثال در حوزه فناوری فرض کنید ۱۰۰ فناوری در دنیا، یک‌میلیون عرضه‌کننده دارد، بنابراین سراغ جایی می‌روند که آن فناوری را دارد، بنابراین در حوزه فناوری با توجه به طیف گسترده دارندگان آن و اینکه خوشبختانه کشورهای آسیایی در این زمینه فوق‌العاده خوب کارکرده‌اند و روابط مناسبی با آنها داریم؛ باید از این شرایط حداکثر استفاده را ببریم.
توقف مونتاژ بعد از 5 سال
منطقی در پاسخ به وضعیت خودروسازی کره و مقایسه آن با ایران گفت: در خودروسازی سه مرحله وجود دارد، مرحله نخست آغاز به‌کار است که باید با همکاری شروع شود که منجر به یادگیری می‌شود و مونتاژ که نباید بیش از سه تا پنج سال ادامه پیدا کند و ازآنجا باید شروع به نوآوری کرد. مرحله دوم، پنج سال بعد است که برای نوآوری روی اجزای خودرو، موتور، سیستم داخلی ساخت خود هدف‌گذاری می‌کنیم و این قسمت با همکاری‌های بین‌المللی روی اجزا همراه است و درنهایت و در فاز سوم خودمان باید طراحی اجزا و محصول را انجام دهیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7948/12/618748/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها