گرمای 50 درجه رنج زلزله زدگان هرمزگان را دو چندان کرده است

طغیان زمین، تیغ تیز آفتاب


زهره افشار

تخریب یک هزار و 196 واحد مسکونی پیامد زمین لرزه‌های 6.1 و 6.3 ریشتری 14 روستای بندر لنگه هرمزگان بوده؛ واحد‌هایی که تنها با خشت و گل بنا شده بودند و حالا بجز تلی از خاک چیزی از آنها باقی نمانده است. زمین لرزه صبحگاه روز شنبه دومین زمین لرزه شدیدی بود که منجر به فروریختن واحدهای مسکونی روستایی در هرمزگان شد. زمین لرزه 5.6 ریشتری روز چهارم تیرماه بندر چارک و ۸ روستای اطراف آن نیز موجب تخریب 400 واحد مسکونی دیگر شده بود. مردم استان هرمزگان از چند هفته گذشته وقوع بیش از 100 زلزله بزرگ و کوچک را در این منطقه احساس کرده بودند و همین مسأله موجب نگرانی مردم شده بود. وقوع این زمین لرزه‌ها در استان هرمزگان در حالی به وقوع پیوسته که مردم این استان جنوبی گرم ترین ماه سال را می‌گذرانند و در برخی از روزها دما در هرمزگان به بالای 50 درجه می‌رسد و آنهایی که دیگر سقفی بالای سرشان نیست، نمی‌توانند زیر چادر زندگی کنند و آنهایی هم که هنوز سقفی بالای سرشان دارند با تصور وقوع احتمالی زلزله‌های بعدی به زیر سقف خانه‌ها نمی‌روند و ترجیح می‌دهند در فضای باز باشند. گزارش‌های میدانی ما نشان می‌دهد گرمای طاقت فرسا و ترس از وقوع مجدد زلزله عواملی هستند که عرصه را بر مردم این منطقه تنگ کرده است به گونه‌ای که زلزله‌زدگانی هم که هنوز بخشی از سقف خانه‌هایشان باقی مانده حاضر نیستند به زیر این سقف‌های لرزان رفته و وسایل زندگی شان را بیرون بکشند.
اعتبارات برسد خانه‌ها را 6 ماهه می‌سازیم
«شهریار نوری‌زاده» مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان به «ایران» گفت: زلزله روز شنبه، 14 روستای شهرستان بندر لنگه را تحت تأثیر قرار داده است که درصد خسارت در 4 روستای سایه‌خوش، کوشک، کلاتو و برکه سفلین در حد 100 درصد است و بیشترین خسارت‌ها را متحمل شده است.
به محض وقوع زلزله 15 گروه بنیاد مسکن به منطقه اعزام شدند و بررسی‌های ما نشان می‌دهد یک هزار و 196 واحد مسکونی کلاً تخریب شده‌اند و نیاز به باز‌سازی دارند و نکته‌ای که وجود دارد این است که در این منطقه واحدهای مسکونی روستایی از خشت و گل ساخته شده‌اند و هیچ سازه دیگری ندارند به همین دلیل در این زمین‌لرزه همانند زلزله چند روز گذشته بندر چارک، ما واحد تعمیری نداریم و در واقع اصلاً تعمیرات معنایی ندارد.
وی افزود: هر چند باید از سعه صدر و صبوری مردم نجیب این 14روستا تشکر کرد اما با توجه به اینکه گرمای هوا در منطقه در حد 50 درجه است واقعاً امکان سکونت زلزله‌زدگان در چادرهم وجود ندارد و با رایزنی‌هایی که انجام شده امیدواریم هرچه سریعتر اعتبار لازم برای اعزام کانکس جهت اسکان زلزله‌زدگان فراهم شود و امکاناتی همچون یخچال و کولر نیز با فوریت در اختیار زلزله‌زدگان قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: روز گذشته آواربرداری واحد‌های زلزله زده 14 روستای بندر لنگه آغاز شد و بنیاد مسکن کار آواربرداری را با اعتبارات داخلی خود بسرعت انجام می‌دهد ضمن اینگه گزارش واحدهای تخریبی و پیشنهادات بنیاد مسکن برای تسهیلات بلاعوض و نوسازی از طریق استانداری و مدیریت بحران به هیأت وزیران خواهد رفت تا ان شاء الله با گرفتن مصوبه از هیأت وزیران کار بازسازی بسرعت دنبال شود.
مدیرکل بنیاد مسکن هرمزگان تأکید کرد: اگر پس از مصوبه هیأت وزیران، بانک‌های عامل بموقع تسهیلات را ابلاغ کنند بنیاد این آمادگی را دارد که کل 2 هزار واحد مسکونی زلزله‌های تیرماه هرمزگان در بندر چارک و بندر لنگه را ظرف شش ماه تکمیل و به زلزله‌زدگان تحویل دهد.
آبرسانی سیار به روستاهای زلزله‌زده تا‌پایداری شبکه برق
وقوع پس لرزه‌های زیاد در منطقه زلزله زده بندر لنگه موجب شده تا آبرسانی به 14 روستای آسیب‌دیده که آبرسانی به آنها عمدتاً از طریق پمپ‌های برقی صورت می‌گیرد با مشکلاتی مواجه شود.
«عبدالحمید حمزه پور» مدیرکل آبفای هرمزگان در این خصوص به «ایران» گفت: پس لرزه‌های متوالی موجب ایجاد نوسان در شبکه برق و خاموشی مقطعی پمپ‌ها می‌شود و ما برای اینکه خللی در آبرسانی به روستاهای زلزله زده وارد نشود از همان ساعت ابتدای پس از وقوع زلزله آبرسانی سیار را به روستا‌ها شروع کرده‌ایم و تانکر‌های آبرسان در حال تردد بین مخازن آب شیرین منطقه و روستاهای زلزله زده هستند.
از سوی دیگر 10 مخزن که هرکدام گنجایش آبگیری 50 هزار لیتر را دارند به 4 روستایی که متحمل بیشترین خسارت شده‌اند جاسازی شده‌اند و همه تلاشمان را می‌کنیم تا در این گرمای هوا، روستاییان زلزله‌زده حداقل مشکلی برای آب نداشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: درهمین حال اکیپ‌های آبفا برای پایداری شبکه آب روستایی منطقه در حال خدمت هستند.
در حال برآورد خسارت هستیم
در همین حال «مهرداد حسن‌زاده» مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان به «ایران» گفت: هنوز برآورد نهایی از خسارت وارده زلزله منطقه بین بندر لنگه و بندر خمیر را  نداریم ولی کارشناسان بخش‌های مختلف با حضور در منطقه در حال جمع‌بندی نهایی خسارت هستند.
راه های ارتباطی، شبکه برق و تجهیزات آبرسانی در این منطقه از جمله زیر سخت‌هایی هستند که خسارت دیده‌اند.
وی افزود: در جریان این زلزله 5نفر از هموطنانمان جانشان را از دست دادند، 15 نفر هنوز بستری هستند و 64 نفر خدمات بیمارستانی دریافت کرده‌اند. وی افزود: با برپایی چادر برای اسکان موقت زلزله‌زدگان بزودی کولرهای مورد نیاز برای نصب در چادر‌ها از راه می‌رسد و همه در تلاش هستند تا مشکلات زلزله‌زدگان به حداقل برسد.
دام‌های منطقه خسارتی ندیده‌اند
در همین حال «محمد جانباز»مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان هم به «ایران» گفت: وقوع زلزله 6.1 ریشتری در منطقه بین بندر خمیر و بندر لنگه، ساکنان 14 روستای در معرض زلزله را هوشیار کرده بود و خوشبختانه هم خانواده خود و هم دام‌هایشان را از زیر سقف خانه‌ها و اماکن دامی خارج کرده بودند.
به همین دلیل تنها شاید به تعداد انگشتان یک دست تلفات دامی داشتیم ولی با این حال اکیپ‌های دامپزشکی درمنطقه مستقر شدند تا جاهایی را که لازم است  ضدعفونی کنند. وی خاطرنشان کرد: اهالی این روستاها بویژه در دو روستای کلاته و سرخوش بیشتر آبزی پرور هستند و بیشترین خسارت به این بخش مربوط به سایت میگوی سرخوش می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7948/16/618752/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها