سه پهپاد اطلاعاتی مقاومت لبنان بر فراز نیروها و تجهیزات اسرائیلی در منطقه «کاریش» به پرواز درآمدند

نمایش قدرت حزب‌الله در مدیترانه


بنفشه غلامی/ در پی بالا گرفتن تنش‌ها بین بیروت و تل‌آویو بر سر تکاپوی رژیم صهیونیستی برای دست‌اندازی بر میدان گازی کاریش در دریای مدیترانه، حزب‌الله لبنان با به پرواز درآوردن سه پهپاد اطلاعاتی بر فراز این منطقه مورد مناقشه، ارتش رژیم صهیونیستی را به چالش کشید. سران امنیتی تل‌آویو بعد از این قدرتنمایی، به نگرانی خود از توان دریایی و هوایی حزب‌الله اذعان داشتند.
به گزارش سایت شبکه خبری «المنار»، مقاومت لبنان در بیانیه‌ای رسمی به ذکر جزئیات این اقدام پرداخت و اعلام کرد این پهپادها که توسط گروه‌های شهید جمیل سکاف و مهدی یاغی هدایت شدند، همگی پهپادهایی غیرمسلح و در اندازه‌های متفاوتی بودند و مأموریت آنها شناسایی منطقه و فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در آن بود. حزب‌الله در این بیانیه تأکید کرده است: «مأموریتی که این پهپادها باید انجام می‌‌دادند، کامل شده و پیام موردنظر با عنایت آیات قرآن مبنی بر اینکه پیروزی تنها از جانب پروردگار می‌‌آید، ارسال شده است.»
سایت روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نیز با تأیید پرواز پهپادهای حزب‌الله بر فراز میدان گازی کاریش و تجهیزات اسرائیلی که در این منطقه مستقر شده‌اند، به نقل از بیانیه ارتش رژیم صهیونیستی و اظهارات «بنی گانتس»، وزیر جنگ این رژیم مدعی شد، این سه پهپاد توسط واحدهای نظامی این رژیم شناسایی و منهدم شده‌اند اما در عین حال اذعان داشت: «مقاومت لبنان در طول چند سال گذشته موفق به توسعه توان پهپادی خود شده است و در حال حاضر پهپادهای آن به این توان رسیده‌اند که نه فقط به سمت مناطق موردنظر خود حرکت کنند که می‌‌توانند به اهداف خود چه اطلاعاتی و چه تهاجمی دست یابند.» بنا بر آماری که «جروزالم پست» در توصیف قدرت پهپادی و هوایی حزب‌الله منتشر کرده است، مقاومت لبنان در طول 15 سال گذشته موفق به توسعه صنعت پهپادی خود شده و اکنون دارای بیش از 2 هزار هواپیمای بدون سرنشین است. این در حالی است که هرچند رژیم صهیونیستی در تمامی این سال‌ها تلاش کرده توان دفاعی گنبد آهنین خود را بهبود بخشد اما این سیستم دفاعی همچنان دچار نقصان‌هایی است که باعث شده قادر به شناسایی و انهدام موشک‌ها و پهپادهای مقاومت فلسطین و لبنان نباشد.
پیامی برای تل‌آویو در حساس‌ترین برهه زمانی
به گزارش سایت شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، این پهپادها در حالی بر فراز کاریش به پرواز درآمدند که روابط بیروت و تل‌آویو که همیشه تنش‌آلود بوده، درگیر تنش جدیدی بر سر مالکیت این منطقه است. در حالی که لبنان استیلا بر منطقه گازی کاریش را راه‌حلی بر مشکلات اقتصادی کلان خود می‌‌بیند، رژیم صهیونیستی دقیقاً به همین علت و برای تضعیف جایگاه لبنان در منطقه در تکاپو است تا این منطقه را نیز اشغال کند. در این بین مقاومت لبنان که هرگز تجاوزهای اسرائیل را برنتابیده، در تلاش است با ارسال پیام‌های پهپادی به تل‌آویو، به این رژیم درباره عواقب تداوم تجاوزگری‌هایش هشدار دهد. بنابر این گزارش، پرواز پهپادهای حزب‌الله بر فراز تجهیزات و نیروهای اسرائیلی در مدیترانه آن هم در شرایطی که تل‌آویو در بن‌بست سیاسی قرار دارد و مجبور است پنجمین انتخابات خود را در 4 سال گذشته برگزار کند، حاوی پیام‌های بسیاری است که برآمده از سخنان هفته پیش «سید حسن نصرالله» است که اسرائیل را تهدید کرده بود: «مقاومت مقتدر نمی‌تواند در برابر غارت منابع لبنان دست بسته بماند و نخواهد ماند. همه گزینه‌ها روی میز است. وظیفه اصلی مقاومت، کمک به حمایت از سرزمین، دریا، نفت، گاز و کرامت لبنان است. این یک وظیفه دینی، ملی و جهادی است.»
هشداری برای تهدیدی عملی
پرواز پهپادهای حزب‌الله در منطقه کاریش، به این معنا است که این تهدید می‌‌تواند عملی شود. زیرا اگر حزب‌الله بنا داشت، در این عملیات دست به هدف قرار دادن تجهیزات رژیم صهیونیستی بزند، می‌‌توانست این کار را با استفاده از پهپادهای نظامی انجام دهد نه اطلاعاتی. بنابراین حضور این پهپادها در مدیترانه، تنها وسیله‌ای برای هشدار دادن به تل‌آویو و نشان دادن دست برتر بیروت در مذاکرات آتی با تل‌آویو بر سر این منطقه مورد مناقشه بوده است. به اعتقاد «عبدالباری عطوان» تحلیلگر عرب، حزب‌الله به این وسیله همچنین سناریوهای احتمالی پیش‌روی رژیم صهیونیستی در صورت تداوم، این تجاوز را شامل بمباران سکوهای گازی و نفتی و همچنین ناوهای این رژیم در مدیترانه فاش کرده است. این در حالی است که روز شنبه رئیس بخش تحقیقات مرکز «آلما» در سرزمین‌های اشغالی درباره توان دریایی حزب‌الله لبنان ابراز نگرانی کرده و گفته بود: «حزب‌الله در سال‌های گذشته به سه توان ویژه در حوزه دریایی دست پیدا کرده است و اکنون می‌‌تواند نه‌تنها به یک دکل به عنوان یک هدف ثابت حمله کند که قادر است به کشتی‌هایی که در حال حرکت هستند و همچنین بندرگاه‌های اسرائیل حمله کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7948/4/618773/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها