آسیــا


درخواست طالبان از دولت‌های خارجی

طالبان در پایان نشست با هزاران رهبر دینی و قومی، با صدور بیانیه‌ای از دولت‌های خارجی خواست، دولت آنها را به رسمیت بشناسند.
به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، در بیانیه طالبان در این نشست آمده است: «ما از کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه کشورهای اسلامی می‌خواهیم تا امارات اسلامی افغانستان را به رسمیت شناخته و با لغو تمامی تحریم‌ها، دارایی‌های بانک مرکزی را آزاد کرده و از توسعه افغانستان حمایت کنند.»
این در حالی است که رهبر طالبان روز جمعه و در جمع بیش از 4هزار مرد افغانستانی، به شرکت‌کنندگان بابت پیروزی طالبان تبریک گفته و بر استقلال این کشور تأکید کرد. در متن این بیانیه تأکید شده است، افغانستان در امور کشورهای همسایه مداخله نخواهد کرد و آنها نیز نباید دخالتی داشته باشند. اقتصاد افغانستان در بحران به سر می‌برد و دولت‌های غربی اعتبارهای مالی را قطع کرده و با جدیت تحریم‌هایی را اعمال می‌کنند و تأکید دارند دولت طالبان باید درخصوص حقوق بشر بویژه برای زنان تغییر رویه دهد.

آغاز مذاکرات برای تشکیل دولت عراق

چهارچوب هماهنگی شیعیان دیروز برای تعیین نخست وزیر جدید عراق نشستی را تشکیل داد.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المعلومه، «علی الفتلاوی»، عضو ائتلاف فتح اعلام کرد این نشست با حضور همه جریان‌های متحد و با هدف تعیین نخست وزیر و معاون اول رئیس پارلمان برگزار شده است: «اعضای چهارچوب هماهنگی شیعیان متحد و دارای موضع سیاسی مشخص و شفاف درباره تشکیل یک دولت قدرتمند هستند.»
پیش‌تر مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق به رئیس فراکسیون این جریان دستور داد تا استعفای 73 نماینده این حزب در پارلمان را به «محمد الحلبوسی» تحویل دهند. با اجرایی شدن این دستور و پذیرش استعفای نمایندگان صدری، «مقتدی صدر» نیز از روند تشکیل دولت جدید عراق کناره‌گیری کرد و پس از جایگزینی نمایندگان جدید برای کرسی‌های خالی پارلمان، چهارچوب هماهنگی شیعیان به عنوان بزرگترین جریان سیاسی شیعه، رایزنی خود را برای تشکیل دولت آغاز کرد.

آغاز تحقیقات امریکا روی گلوله عامل قتل ابوعاقله

تشکیلات خودگردان فلسطین، گلوله عامل قتل «شیرین ابوعاقله»، خبرنگار شبکه الجزیره را برای انجام آزمایش‌های لازم تحویل امریکا داد.
به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، «اکرم الخطیب»، دادستان کل فلسطین در این‌باره گفت: «مقامات فلسطین موافقت کردند تا با صدور مجوز به طرف امریکایی، اقدامات کارشناسی روی گلوله انجام شود.»
این در حالی است که پیش‌تر تشکیلات خودگردان از تحویل این گلوله به رژیم صهیونیستی خودداری کرده بود. در عین حال چندی قبل فلسطین و اسرائیل، تحقیقات جداگانه‌ای را در این پرونده انجام دادند و فلسطینی‌ها، سربازان رژیم صهیونیستی را عامل قتل «ابوعاقله» اعلام کردند. اما مقامات این رژیم با توجیه اینکه تعیین عامل این جنایت بدون تحقیقات فنی ممکن نیست آن را رد کردند.
در این شرایط پس از تحویل گلوله به امریکا، «آویخای ادرعی»، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «اگر ثابت شود، شیرین ابوعاقله توسط سربازان این رژیم کشته شده است، مسئولیت آن را برعهده می‌گیریم.» اما هنوز نتیجه‌ای از سوی امریکا اعلام نشده؛ رسانه‌های مختلف از جمله عبری زبان‌ها، تقصیر رژیم صهیونیستی را در این جنایت محتمل‌تر می‌دانند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7948/4/618775/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها