زاکانی خبرداد

بازگشت 7 هزار میلیارد تومان به سرمایه‌های شهر تهران


گروه اجتماعی/شهردار تهران 10 ماه و یک روز است که بر صندلی خیابان بهشت تکیه زده است. او دیروز میهمان همسایگان خود در عمارت زمردین شورای شهر تهران بود تا با مرور عملکرد خود در این مدت، از 7 هزار میلیارد تومانی خبر دهد که به شهر بازگردانده شده است. علیرضا زاکانی، با حضور در صحن علنی روز یکشنبه شورای شهر تهران همچنین از مختومه شدن ۱۶ هزار میلیارد تومان از پرونده‌هایی که در محاکم برای شهرداری باز بود، خبر داد.
وی گفت: یک افق بلندمدت ۱۰ ساله در نظر گرفتیم و تلاش ما این است که در عرصه کالبدی شهر بتوانیم با محوریت ۳۲۵ ایستگاه مترو و خطوط بی‌آرتی نوسازی را در شهر انجام دهیم و حتی برای ایستگاه‌هایی که هنوز ساخته نشده‌اند تا شعاع ۸۰۰ متری پیرامون آن برنامه‌ریزی کردیم.
وی با بیان اینکه ماه‌هاست به دنبال مسأله جذب مشارکت در شهر هستیم، گفت: در حال حاضر با جمعیت ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری ساکن تهران حدود یک میلیون مسکن کم داریم و همچنین افزایش تقاضا باعث ایجاد سوداگری مسکن و تبدیل مسکن به یک کالای سرمایه‌ای شده و این در حالی است که ۵۱ درصد شهروندان اجاره‌نشین هستند و باید ۶۵ درصد حقوق خود را صرف اجاره یک خانه ۷۵ متری کنند. در حوزه استیجاری مساعدت‌هایی خواهیم داشت و با ایجاد زمینه‌های نظارت از طریق اطلاعاتی که موجود است به دولت کمک می‌کنیم. چرا که ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی عمدتاً در شمال تهران داریم که می‌تواند وارد چرخه شود و در حوزه ساخت‌و‌ساز نیز، افزایش تسهیلات ساخت‌و‌ساز، کاهش زمان صدور پروانه را مدنظر داریم، به گونه‌ای که در حال حاضر ۳۶۰ روز زمان صدور پروانه است و وعده داده بودیم که این مدت به زیر دو ماه کاهش یابد. البته بر اساس قانون این مسأله باید به زیر یک هفته برسد. وی افزود: البته در برخی مناطق این زمان زیر دو ماه است و در برخی مناطق این زمان پنج ماه است اما دو گلوگاه به نام کمیسیون ماده هفت و نما داریم که در صورت تسهیل، این مدت زمان کاهش می‌یابد. در حوزه برنامه‌های میان مدت در قرارگاه مسکن فعال هستیم و قرار شده که سالانه تسهیلات ساخت ۱۸۰ هزار مسکن فراهم شود که تاکنون تسهیلات ساخت ۱۲۰ هزار واحد فراهم شده و ما در حوزه زیرساختی کار می‌کنیم و کار دستمان نگرفتیم. وی با بیان اینکه حمل و نقل ما فرسوده است و در این زمینه نیز اقدامات کوتاه، میان و بلندمدت داریم، افزود: در بهترین شرایط در گذشته ۷۰۰۰ اتوبوس داشتیم که بیش از ۴۰۰۰ دستگاه آن فعال بودند و تلاش داریم این عدد را به بیش از ۵۰۰۰ اتوبوس فعال برسانیم و به دنبال آن هستیم که ۳۳۰۰ دستگاه اتوبوس اضافه کنیم و حدود ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس جدید نیز جزو تعهدات دولت است که پیش‌پرداخت آن انجام شده و در فازهای مختلف اضافه می‌شود. زاکانی با بیان اینکه بالغ بر ۵۶۰ غرفه در اختیار دستفروشان است، گفت: برگزاری ۴۰ نمایشگاه در شهر آفتاب برنامه‌ریزی شده و به دنبال سرمایه‌گذاری در شهر آفتاب هستیم، همچنین ۶۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار هستیم که البته این رقم در سال قبل ۵۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که یکی از بانک‌ها نیز پول اضافه طلب می‌کرد که دنبال کم کردن این مبلغ هستیم. شهردار تهران با بیان اینکه به دنبال آن هستیم شرایط مناسب و استحکام را در ساختمان‌های ناایمن ایجاد کنیم و تذکراتی را به ساختمان‌های فوق‌العاده ناایمن بدهیم، گفت: در این مدت شاهد کاهش ۸ درصدی تلفات تصادفات بوده‌ایم.
نامگذاری خیابانی به نام مادر شهید محمد بابایی
مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران همچنین در این جلسه پیشنهاد داد که خیابانی به نام مادر شهید محمد بابایی نامگذاری شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7948/22/618798/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها