چرخه رکود بازار نشر با نوآوری شکسته می شود


طی سه سال گذشته، در پی شیوع و مواجهه با اپیدمی کرونا دچار مشکلات بسیاری شدیم. به اقتصاد و کسب و کارها آسیبی جدی وارد آمد، عده‌ای بیکار شده و برخی مشاغل به تعطیلی کشیده شد. 
اتفاقی که متأسفانه به اشکال مختلف گریبان همه جهان را گرفت. این  درشرایطی است که صنعت نشر و اهالی‌اش هم از آن در امان نبودند. الزام‌های بهداشتی که در همه دنیا شاهد آن بودیم برای دوره‌هایی خانه‌نشینی و قرنطینه شهرها را سبب شد. نگرانی مردم از ابتلا به این پاندمی منجر به کاهش رفت‌و‌آمد آنان به کتابفروشی‌ها شد که در نتیجه‌اش تیراژ آثار هم کاهش یافت. 
در یک سال ابتدایی شیوع این بیماری چند مرتبه‌ای قرنطینه اعلام شد و متأسفانه کتابفروشی‌ها جزو فهرست‌ مشاغل ضروری به حساب نیامدند و از تعطیلی‌های ناخواسته در امان نماندند. در این بین نشر با گرفتاری‌های دیگری هم مواجه بود، نوسان قیمت ارز و افزایش عجیب قیمت کاغذ موجب افزایش قیمت کتاب و در نتیجه کاهش توان اقتصادی علاقه‌مندان برای خرید کتاب شد. با این حال حتی طی دو سال ابتدایی شیوع کرونا هم استقبال مردم از برپایی نمایشگاه‌های مجازی کتاب نشان داد که اگر فضای مناسب وجود داشته باشد، علاقه‌مندان به کتاب کم هم نیستند. در کنار همه این مسائل نمی‌توان منکر برخی تغییرات مثبت برآمده از بحران کرونا شد، از آن جمله می‌توان به گسترش فضای مجازی در کسب و کار کتاب اشاره کرد. فارغ از همه این مسائل، حتی در این شرایط هم ناشران حرفه‌ای اجازه ندادند در مسیر تولید کتابشان اختلال چندانی پدید بیاید. 
اتفاقی که خود ما در نشر قدیانی حتی در اوج بحران‌هایی که کرونا رقم زد برای آن کوشیده‌ایم. عناوین منتشر شده در مؤسسه انتشارات قدیانی تا سال ۱۳۹۷ به حدود سه هزار عنوان رسیده بود که از سال ۱۳۹۸ تا امروز که در نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۱ هستیم بی‌وقفه چرخ تولید کتاب را فعال و پویا نگه داشته و خوشبختانه توانسته‌ایم در مجموع در این بازه‌ زمانی ۳۲۹۱ عنوان کتاب را به بازار عرضه کنیم. از سوی دیگر ما طی چند سال گذشته چند هدف را دنبال کرده‌ایم که از آن جمله تلاش برای ترویج و آشنایی کودکان با متون کهن فارسی است که تاکنون بیست مجموعه از آن منتشر شده است که می‌توان به ۱۲ قصه تصویری از قابوس‌نامه و ۱۲ قصه از کیمیای سعادت اشاره کرد. 
در باب مسائل دینی هم پرداخت به مسائل اخلاقی- مذهبی از طریق انتشار آثاری درباره سیره و زندگی ائمه از دیگر کارهایی است که به انجام آنها اهتمامی جدی داریم.مجموعه‌ ۱۴ جلدی همراه با معصومین از نویسنده‌های سرشناس آثار کودکان از کتاب‌های این مجموعه‌اند. در کنار اینها علم اقتصاد هم از جمله مباحثی‌است که آموزش مسائل مرتبط با آن باید از سن کم شروع شود، این هم نکته‌دیگری است که ناشران فعال برای گروه سنی کودک و نوجوان می‌توانند به شیوه‌ای درست به آن بپردازند. بر خلاف تصور عموم، حتی آموزش علومی از این دست را هم می‌توان از کودکی شروع کرد. در این بین ادبیات داستانی و شعر هم از دیرباز طرفداران زیادی حتی میان کودکان و نوجوانان داشته‌اند چراکه مطالعه آنها تأثیر مستقیمی بر قدرت تخیل و رشد ذهنی فرزندان‌مان دارد. علاوه بر کتاب‌های بالا حدود 30 رمان‌ تألیفی برای کودکان و نوجوانان به قلم نویسندگان ایرانی در اختیار این رده سنی قرار گرفته است. اینها را گفتم تا همکاران جوان‌تر بدانند حتی در شرایط دشوار هم می‌توان برای حیات فرهنگ و هنرمان تلاش کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7948/24/618808/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها