در نشست خبری اولین دوره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان مطرح شد

تعامل هنری با ۲۵ کشور مسلمان


گروه فرهنگی/ محمود فرهنگ دبیر اولین دوره بین‌المللی و دوازدهمین دوره سراسری تئاتر صاحبدلان در نشست خبری این رویداد از تعامل با ۲۵ کشور مسلمان برای حضور در این دوره خبر داد. فرهنگ در بخشی از این نشست با اشاره به مسیری که این جشنواره تا امروز پشت سر گذاشته، گفت: ما سال‌های سختی را گذراندیم. همیشه گفته‌ام که شمعی روشن است و هر آن ممکن بود با طوفانی خاموش شود ولی خوشبختانه به امروز رسیدیم که بنا داریم اولین دوره بین‌الملل تئاتر صاحبدلان را برگزار کنیم. او ادامه داد: ما در بخش بین‌الملل نگاه‌مان به ۲۵ کشور مسلمان است و با آنها در حال تعامل هستیم و بعضی از گروه‌ها اعلام آمادگی کردند. 
این هنرمند درباره تفاوت رویداد تئاتر صاحبدلان با جشنواره تئاتر آیینی و سنتی اظهار کرد: رویداد تئاتر صاحبدلان رقابت ندارد، به تولید فکر می‌کند و تفاوتش با جشنواره سنتی و آیینی این است که ما الان به طور جدی به تعزیه فکر می‌کنیم. ما دل‌مان می‌خواست در جشنواره آیینی و سنتی به تعزیه به طور جدی توجه شود، اما جشنواره آیینی وسنتی در فصلی برگزار می‌شود که  تعزیه نمی‌تواند عرض اندام کند. 
دبیر دوازدهمین رویداد تئاتر صاحبدلان بیان کرد: امسال تلاش کردیم تا از ۱۰ گروه تعزیه در شهر تهران دعوت کنیم و البته از ادارات کل بیش از ۱۰ استان دیگر نیز خواستیم تا روستاهایی که فعال‌ترین گروه تعزیه را دارند معرفی کنند این دو رویداد را اساتید می‌بینند و در اختتامیه تلاش می‌کنیم در بخش‌های مختلف از هنرمندان این حوزه تجلیل و تقدیر شود. فرهنگ با اشاره به بودجه جشنواره اعلام کرد: رقم بودجه بد نیست اما به‌دلیل بین‌المللی شدن جشنواره قطعاً نیازمند مشارکت بخش‌های دیگر هستیم. در زمان آقای شاه آبادی بهترین روزها برای تئاتر صاحبدلان بود برای اینکه خیلی جدی به صاحبدلان نگاه می‌کردند و در آخرین روزی هم که رفتند، گفتند من در حق تئاتر صاحبدلان جفا کردم و دلم می‌خواهد یک اتفاق خوب بیفتد و همان سال در دوره آقای قادر آشنا بود که از من خواستند ۱۵ گروه شهرستان را دعوت کنیم و مجموعه تئاتر شهر را در اختیارشان قرار بدهیم. فرهنگ توضیح داد: ما اگر منقبت خوانی یا علی خوانی و... را در برنامه تئاتر صاحبدلان قرار می‌دهیم چون آغاز تئاتر صاحبدلان از قربان تا غدیر است،  در این پروسه زمانی باید آثاری که به زمان مرتبط باشد، اجرا شود. 
صاحبدلان از قربان تا غدیر آغاز  و در دی ماه با فاطمیه تمام می‌شود. در این پروسه ۶ ماهه آثار مرتبط با مناسبت‌ها اجرا می‌شود و تفاوت اصلی با تئاتر آیینی و سنتی در همین است. او اظهار کرد: من دلم می‌خواهد به تعزیه به عنوان هنری که همه عناصر هنری در آن وجود دارد جدی‌تر نگاه شود اما این مجال در جشنواره آیینی و سنتی کمتر برایش پیش آمده است. محمود فرهنگ با اشاره به لزوم تبادل فرهنگی و هنری با کشورهای همسایه در بخش بین‌الملل با توجه به شرایط نرخ دلار  و... هم گفت: کشورهای مسلمان همسایه آثار خوبی دارند که حتماً باید با آنان در تعامل باشیم و  تجربیات مان را با آنان به اشتراک بگذاریم. می‌کوشیم اگر اداره کل هم کمبود بودجه دارد، از دیگر نهادهای دولتی کمک بگیریم. به‌هرحال جشنواره غیررقابتی است. اگر کاری از دیگر کشورها هم نداشته باشیم، فقط به تکرار خود پرداخته‌ایم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7948/23/618813/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها