دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر از پر شدن 90 درصدی ظرفیت اقامتگاه ها در تعطیلات عید فطر خبر داد

تغییر مقصد از شمال به شمال غربی


زهره توکلی
خبرنگار

شهرهای سنندج، بانه و سرعین در سفرهای مربوط به تعطیلات عید سعید قربان، بیشترین مقاصد سفر مردم بودند. اگرچه شهرهای استان‌های گیلان و مازندران همیشه در این زمینه پرچم‌دار بوده‌اند.
دبیر ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در این باره به «ایران» گفت: در تعطیلات عید قربان، استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل، کردستان و آذربایجان شرقی بیشترین سفرها با رزرو بیش از 90درصدی اقامتگاه‌ها را به خود اختصاص دادند.
سیدمصطفی فاطمی افزود: استان‌های همدان، قزوین، زنجان، خراسان شمالی و کرمانشاه نیز در رتبه‌های بعدی سفرها بوده‌اند که رزروی اقامتگاه‌های آنها بیش از 80 درصد بوده است.
وی ادامه داد: کمترین سفرها نیز مربوط به استان‌های گرمسیر کشور نظیر استان‌های جنوب شرقی شامل خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، خوزستان و... بوده است.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی درباره وضعیت سفرها به تهران نیز گفت: سفرها به استان تهران در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته اما نسبت به تعطیلات نیمه خرداد ماه کاهش داشته است.
وی بیشترین مشکلات سفرهای این دوره که از قبل نیز پیش‌بینی شده بود را مربوط به آزادسازی سواحل عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه ایمن‌سازی سواحل آزاد شده کشور به طور کامل انجام نشده، بیشترین مشکلات مربوط به این موضوع بوده است. بر این اساس چند جلسه در استان‌های مختلف برای ساماندهی این سواحل تشکیل شد.
فاطمی با بیان اینکه هنوز گزارشی مبنی بر وضعیت حاد تعداد غرق شده‌ها در سواحل به ما اعلام نشده است، افزود: متأسفانه هرساله مشکلاتی برای هموطنان در سواحل ایجاد می‌شود اما امسال با وجود آزادسازی سواحل و افزایش حجم سفرها، از طریق تمهیدات اتخاذ شده، تعداد غرق شدگان از ابتدای سال‌جاری تاکنون با کاهش 10درصدی مواجه بوده است.
وی تصریح کرد: استخدام غریق نجات و همکاری نیروهای بسیجی برای جلوگیری از ورود مسافران به سواحل ناایمن و نیز حضور دستگاه‌های خدمات‌رسان در ستاد اجرایی خدمات سفر نظیر هلال احمر، اورژانس و... از جمله تمهیداتی بوده که در نظر گرفته شده‌است.
این مسئول، بیشترین شکایت‌های سفر را مربوط به تورها و هتل‌های تهران اعلام کرد و گفت: رسیدگی به شکایات ظرف 24ساعت صورت می‌گیرد اما 10درصد آنها بیشتر از 24 ساعت طول کشیده است. خوشبختانه تیم‌های خوبی در استان‌های مختلف مستقر شده‌اند که با اعلام شکایات به سامانه 09629، پاسخگویی به اغلب شکایات ظرف 24 ساعت انجام می‌شود. لذا درصد رضایت مسافران نیز افزایش نسبی داشته است.
وی گفت: در استان‌های پرمسافر نظیر کردستان نیز بیشتر مشکل ترافیکی داشتیم. همچنین شهرهای سنندج و بانه دچار تکمیل ظرفیت اقامتی شدند که بلافاصله شهرهای مجاور آن به‌عنوان شهرهای مکمل سفر معرفی شدند.
فاطمی اظهار داشت: طبق رزروهای انجام شده بیشتر مسافران روز عید قربان را به‌عنوان روز بازگشت انتخاب کردند. لذا با حجم ترافیک سنگین در مبادی ورودی شهرها بخصوص تهران مواجه شدیم. جاده‌های شمال کشور نیز با اعلام یکطرفه شدن، با ترافیک سنگین مواجه بود.
وی با بیان اینکه برای تعطیلات هفته آینده تعداد کمی رزرو اقامتگاه‌ها صورت گرفته است که در روزهای بعدی تکمیل می‌شود، افزود: برای تعطیلات هفته آینده نیز تقریباً همین استان‌هایی که بیشترین سفر را داشته‌اند، پرمسافر خواهند بود.
فاطمی افزود: 3 شهر در تعطیلات اخیر با حجم بیشتری از مسافر روبه رو بود که شامل سنندج، بانه و سرعین می‌شود. البته اینها علاوه بر شهرهای استان‌های گیلان و مازندران بوده است. وی با اشاره به اینکه توزیع مکانی سفر در این دوره از سفرها نسبت به دوره‌های قبلی بسیار خوب انجام شده است، افزود: سعی کردیم از قبل شهرهای مکمل سفر را آماده کنیم و این موجب شد میزان مسافر در شهرهای کم مسافر، به‌خاطر سرریز مسافر در شهرهای مجاور، افزایش یابد.
این مسئول ادامه داد: در مبادی ورودی شهرهای پرمسافر، راهنمایی از طریق ایستگاه‌هایی که شهرداری‌ها برپا کرده بود، انجام شد به گونه‌ای که با تکمیل مسافر در این شهرها، مسافران به شهرهای مکمل سفر هدایت می‌شدند. همچنین در ایام تعطیلات، اطلاعیه‌های ستاد اجرایی خدمات سفر در شهرستان و استان اعلام می‌شود تا با تکمیل ظرفیت شهرها، مشکلی ایجاد نشود.
با توجه به افزایش آمار کرونا در برخی شهرهای کشور، فاطمی درباره وضعیت محدودیت‌های سفر گفت: هنوز محدودیتی برای سفر ایجاد نشده است اما رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مبادی ورودی به شهرها را تشدید کرده‌ایم. همچنین انجام تست کرونا در شهرهای قرمز و نارنجی نیز از سوی ستاد کرونا تشدید شده است و ما نیز تابع تصمیمات ستاد کرونا هستیم.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی افزود: این هفته نیز جلسه ستاد کرونا را خواهیم داشت تا اگر تصمیم جدیدی مبنی بر اعمال محدودیت سفر باشد، بسرعت اعلام کنیم. البته ستاد اجرایی خدمات سفر در هر شرایطی فعال خواهد بود و سفرها را مدیریت خواهد کرد و قرار نیست سفرها رها شود.

  

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7953/17/619350/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها