پایین آمدن سطوح استرس و افسردگی با ازدواج

جاده آرامش



خداوند، تنهاست ولی زوج آفرین است. در عالم گیاهان، عالم حیوانات و در حیات انسان‌ها نیز این گونه است. توازنی زیبا، نشانگر حکمتی از خدای مهربان است. خدای حکیم، تقدیر کرد که جهان بر پایه زوجیت باشد و ازدواج، زیباترین گل واژه است. خانواده با پیوند زوجیت تأسیس می‌شود و تنها نهاد فطری طبیعی بی‌بدیل و جاودانه بشری است. خانواده، نهادآفرین است و هم عرض با سایر نهادها نیست. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «محبوب‌ترین بنای هستی خانواده است.» اصل دهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز بیان می‌دارد، از آن جایی که خانواده واحد بنیادین جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی‌های مربوط، باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.
هدف نهایی ازدواج، رسیدن به آرامش و تجربه خوشبختی حقیقی است، پس باید فرد آرامش آفرین، مورد انتخاب باشد. فاکتورهای رضایت مندی از ازدواج، احساس آرامش، لذت از جاذبه‌های روانی، عاطفی، رفتاری و نفسانی است. به اعتقاد روان‌شناسان، آرامش و اطمینانی که برای همسران و حتی دیگر اعضای خانواده در محیط خانواده ایجاد می‌شود، در هیچ جایی حاصل نمی‌گردد. خانواده و محیط آن، امن‌ترین و رضایت بخش‌ترین بستر برای ارضای نیازهای روانی بویژه تأمین آرامش روانی است. محبت، غم‌خواری و پذیرش یکدیگر که از بهترین مؤلفه‌ها و ضرورت‌های زندگی اجتماعی است، به بهترین وجه در خانواده تأمین می‌شود. بر اساس مطالعات انجام شده در حوزه روان شناسی، ازدواج، فواید متعدد عاطفی، روحی و اجتماعی را با خود به همراه دارد. از جمله فواید عاطفی ازدواج، پایین آمدن سطوح استرس و افسردگی، همچنین افزایش سطح سروتونین طبیعی است یعنی به تعبیری می‌تواند ضدافسردگی باشد، از سوی دیگر هم یکی از تقویت‌کننده‌های اصلی خلق و خو است که به همراه ترشح بیشتر تستسترون، باعث می‌شود، زوج‌های متأهل، بتوانند آرامش بیشتری را تجربه کنند. سروتونین یک انتقال‌دهنده عصبی است که توسط بدن انسان ایجاد می‌شود و برای حفظ تعادل خلقی و کاهش افسردگی، اضطراب وعصبانیت شناخته شده است. از جمله نقش‌های مثبت دیگری که ازدواج می‌تواند در زندگی مشترک داشته باشد، تشویق برای داشتن رفتاری امن‌تر است؛ به مفهومی دیگر، افراد متأهل به میزان قابل توجهی کمتر درگیر رفتارهای پرخطر مانند مصرف موادمخدر یا حتی رانندگی خطرناک هستند و به علت وابستگی به فردی دیگر به طور آگاهانه، بیشتر از جان خود مراقبت می‌کنند. شاید جالب باشد بدانید که افراد متأهل، خواب راحت تری نسبت به مجرد‌ها دارند، البته پرواضح است که ماندن در یک ازدواج ناخوشایند هم در مقابل می‌تواند عاملی خطرناک و زمینه ساز اختلالات زیادی از جمله اختلالات خواب باشد. مطالعه‌ای که روی 2000 زن انجام شده، نشان داد که زنانی که زندگی زناشویی بهتری دارند، کیفیت خواب بالاتری را هم تجربه می‌کنند. داشتن زندگی طولانی‌تر، از جمله مواردی است که ازدواج به طور مؤثر با خود به همراه دارد و می‌تواند تا چند سال به زندگی شما اضافه کند. در مطالعه دیگری که در این زمینه انجام شده دانشمندان مشاهده کردند که چگونه ثبات در زندگی زناشویی بر کیفیت زندگی و طول عمر تأثیر می‌گذارد و میانسالان فاقد همسر و کسانی که هرگز ازدواج نکرده‌اند، بیش از دو برابر نسبت به کسانی که ازدواج پایدار و طولانی دارند، عمر کوتاه‌تری دارند. همچنین این افراد در خصوص بهبودی از جراحی‌های بزرگ شانس بیشتری دارند، مطالعه‌ای در سال 2011 انجام شد، نشان داد که همسری حامی، می‌تواند کلید بهبود عمل‌های پزشکی تهاجمی باشد و بیش از سه برابر احتمال دارد این فرد 15 سال بیشتر از افرادی که اصلاً ازدواج نکرده‌اند، عمر کند. ابتلای کمتر به بیماری‌های روانی هم از جمله رهاوردهای مثبتی است که ازدواج با خود به همراه دارد. افراد مجرد، به میزان دوبرابر بیشتر از افراد متأهل به اختلالات روانی مبتلا می‌شوند. موارد فراوانی از این دست بی‌شمار هستند و در این فرصت محدود نمی‌توان به تمامی آنها اشاره کرد. در هر حال ازدواج فواید روحی زیادی دارد که فهرست‌وار می‌توان به چند مورد اشاره کرد: زندگی شادتر، زیباتر و سالم تر، افزایش تعهد، افزایش سلامت ذهنی و اجتماعی از جمله اقتصاد موفق‌تر و کاهش خشونت خانگی و اجتماعی و سلامتی جسم از این جمله اند.
خانواده از دیدگاه اسلام و آموزه‌های دینی، بنیادی مقدس، سازمانی حرکت آفرین، ساحلی آرامبخش، بستر رشد و تربیت، جایگاه پیشرفت مادی و معنوی و تجلی گاه شکوفایی و بالندگی است. از نظر اسلام، ازدواج، کمالات معنوی، دوری از گناه، افزایش رحمت الهی، امنیت و آرامش را به‌دنبال داشته و متضمن سلامت و امنیت اجتماعی، تولید نسل و رشد و شکوفایی استعدادهای جدید و در نهایت رشد اقتصادی هر جامعه‌ای است. امروزه مسائل و مشکلاتی سد راه ازدواج جوانان است و در بروز این مشکلات نمی‌توان یک فرد یا یک نهاد را مقصر دانست، بلکه عوامل فرهنگی و اجتماعی زیادی دست در دست هم داده‌اند تا این سنت الهی را در مسیر سخت و دور از دسترس قرار دهند. با این همه خانواده‌ها می‌توانند در این امر نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای داشته باشند. برخی از والدین و در کل خانواده‌ها خود نیز به علل و مشکلات و موانع اضافه می‌شوند و با سخت‌گیری‌های بی‌مورد بر سر راه ازدواج جوانان سنگ‌اندازی می‌کنند و به یکی از بزرگ‌ترین موانع ازدواج آنها تبدیل می‌شوند، این در حالی است که می‌توانند با سهل‌گیری در این امر خیر یاری رسان فرزندان خود باشند. یکی از موارد دیگری که به‌عنوان موانع ازدواج در کشور ما شناخته می‌شود، سنت‌ها و رسوم غلطی است که در بعضی از شهرها و قومیت‌ها به شکل افراطی وجود دارد؛ به‌عنوان نمونه گرفتن مراسم عروسی مملو از تجملات غیرضروری و هزینه‌های گزاف بی‌مورد، موکول کردن ازدواج فرزند کوچکتر به ازدواج فرزندان بزرگتر و اعتقاد به ازدواج فامیلی همه از جمله مواردی هستند که می‌توانند به‌عنوان مانع ازدواج عمل کنند. در نهایت آنچه اهمیت دارد، این نکته است که ازدواج در کنار مشکلات و مسئولیت‌هایی که به همراه دارد، اگر با دوراندیشی و معیارهای صحیح انجام گیرد، فرد را وارد دنیایی بسیار زیبا و دلنشین می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7953/18/619354/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها