گزارش «ایران» از عملکرد آموزش و پرورش در سال تحصیلی 1401-1400 همزمان با پایان سال تحصیلی

از آموزش کاملاً حضوری تا اجرایی شدن رتبه‌بندی معلمان


اکرم رضایی ثانی
خبرنگار

سال تحصیلی 1401-1400 به پایان رسید و دانش‌آموزان کارنامه خود را دریافت کردند. حالا روزهای اوقات فراغت و کلاس‌های تابستانی، آزمون‌ها و ثبت‌نام‌ها برای دانش‌آموزان ورودی پایه‌های هفتم و دهم است. در سال تحصیلی که گذشت بعد از دو سال آموزش  غیرحضوری، دانش‌آموزان بار دیگر رنگ مدرسه را دیدند و آموزش‌های حضوری به شکل پیش از کرونا - و نه کلاس‌بندی شده و نیمه‌حضوری، نیمه‌مجازی- از سر گرفته شد. در حوزه توسعه زیرساخت‌ها تحویل بیش از ۱۴هزار و ۷۰۰کلاس درس در قالب بیش از ۲هزار مدرسه در مناطق مختلف کشور طی سال گذشته از جمله اقدامات مؤثر آموزش‌وپرورش بود که در راستای محرومیت‌زدایی و دسترسی به آموزش برای همه اقشار و همچنین نوسازی مدارس پیگیری شد. از طرفی اجرای طرح نهضت ملی ایجاد ۲۱۰۰فضای ورزشی درون مدرسه‌ای در قالب طرح شهید سلیمانی در مناطق محروم و حاشیه شهرها از دیگر تمهیدات در این حوزه بوده است. یکی دیگر از اقداماتی که سال تحصیلی قبل کلید خورد اجرای طرح آزادسازی و مردمی‌سازی مجموعه‌های ورزشی آموزش‌وپرورش با رویکرد خانواده‌محور بود که مقرر شد پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها این مجموعه‌ها رایگان دراختیار مردم قرار داده شوند؛ هر چند خروجی این طرح هنوز به شکل جدی در بطن زندگی مردم نمود نداشته که امید است در سال تحصیلی بعد یا در همین تابستان با جدیت پیگیری شود و فضاهای وسیع مدارس بتوانند در ساعاتی بجز حضور دانش‌آموزان در مدرسه به‌عنوان پایگاهی فرهنگی، ورزشی دراختیار خانواده‌ها قرار بگیرند. همچنین سال تحصیلی گذشته اجرای طرح تغذیه رایگان دانش‌آموزی با این هدف که از مهرماه سال آینده حدود ۳ تا ۵میلیون دانش‌آموز تحت پوشش تغذیه رایگان قرار داده شوند، به‌صورت آزمایشی در استان سیستان‌وبلوچستان و استان البرز شروع شد. این در حالی است که مدت‌ها بود بحث توزیع شیر رایگان در مدارس و اهمیت به بُعد تغذیه‌ای مانند ارائه قرص‌های مکمل به دانش‌آموزان از دستور کار خارج شده بود.
 صادق ستاری‌فرد معاون سلامت و تربیت‌بدنی و سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش درباره اقدامات اخیر این وزارتخانه پس از شروع به کار دولت سیزدهم به «ایران» می‌گوید: شاید مهم‌ترین کاری که در سال تحصیلی گذشته انجام شد، بازگشایی مدارس و از سرگیری آموزش‌های حضوری بعد از وقفه تقریباً بیش از دو سال بود که آموزش‌‌و‌پرورش را کاملاً تحت‌تأثیر قرار داد. بنابراین آموزش حضوری همه مدارس از جمله تمهیدات مؤثر بود.  وی می‌افزاید: برگزاری آزمون‌های پایان سال تحصیلی به‌صورت کاملاً حضوری  برای صد‌درصد دانش‌آموزان در کنار آموزش حضوری از جمله اقدامات مؤثر بوده است. پوشش دانش‌آموزی ما در آموزش حضوری حدود ۹۶درصد بود. علاوه بر این آزمون پایان سال تحصیلی به‌صورت صددرصد حضوری  و کامل برگزار شد. معاون وزیر آموزش‌وپرورش ادامه می‌دهد: بسترسازی حقوقی و پیگیری جدی اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان طی یک سال گذشته از جمله اقدامات مؤثر دیگر بود. پیگیری تصویب قانون رتبه‌بندی در مجلس و همچنین تأیید آن از طریق شورای نگهبان، تهیه و تدوین آیین‌نامه در  موعد مقرر و در ظرف مدت کمتر از یک‌ماه و ارسال برای هیأت وزیران و اکنون ابلاغ آن از جمله برنامه‌های وزارت آموزش‌و پرورش بوده است. بسترسازی لازم برای اجرای این قانون در بازه زمانی پیش‌بینی شده در مصوبه مجلس و پیش‌بینی برای تجمیع سامانه‌های اطلاعاتی همچنین  سازوکارها و تمهیدات لازم برای جبران کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش از جمله اقدامات مؤثر در این حوزه  بوده است. علاوه بر این اجرای آزمون استخدامی و جذب ۳۴هزار و ۸۱۳نفر از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ و همچنین دریافت ۲۵هزار ردیف استخدامی برای دانشگاه فرهنگیان در آزمون کنکور سراسری 1401 از دیگر کارهای صورت گرفته بوده است. جذب ۳۴۰۰میلیارد تومان کمک‌های خیرین مدرسه‌ساز هم در این مدت انجام شده است. سخنگوی آموزش‌وپرورش به آمار واکسیناسیون دانش‌آموزان، کارکنان و معلمان نیز اشاره کرده و می‌گوید: کارکنان آموزش‌وپرورش در حوزه واکسیناسیون رتبه اول در کشور را داشتند. بیش از ۹۵درصد همکاران دوز اول، بیش از ۹۰درصد دوز دوم و بیش از ۵۰درصد دوز سوم واکسن را دریافت کردند. همچنین در حوزه واکسیناسیون دانش‌آموزان بالای 12سال به همین ترتیب بوده است؛ یعنی بیش از ۹۰درصد دانش‌آموزان دوز اول و بیش از ۸۰درصد دوز دوم را دریافت کرده‌اند.
ستاری‌فرد خاطرنشان می‌کند: همچنین در اجرای واکسیناسیون و بسترسازی برای انجام واکسیناسیون برای آحاد مردم و واکسینه شدن جامعه آموزش‌وپرورش حدود ۹۵۰مکان آموزشی - ورزشی این وزارتخانه به‌صورت رایگان دراختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر متولیان امر گرفت تا واکسیناسیون با دسترسی بهتر و درواقع برای همه مردم سهل‌الوصول باشد؛ لذا آموزش‌وپرورش نقش مؤثری در این امر برای جامعه و تسهیل دسترسی مردم به آن داشت.
وی در ادامه یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات این وزارتخانه را در حوزه ایجاد تحول در آموزش‌وپرورش می‌داند و می‌گوید: استقرار ۳قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین، قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزش و قرارگاه تربیت فناورانه از جمله تمهیدات آموزش‌وپرورش در مدت اخیر بوده است.
معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به تقویت زیرساخت‌های آموزشی از جمله قابلیت‌های شبکه شاد از تولید محتوای چندرسانه‌ای و بسترسازی برای استفاده از ابزار QR کد برای کتب درسی در آموزش‌وپرورش برای استفاده از قابلیت‌های رسانه‌ای و چند‌رسانه‌ای محتوای کتب درسی می‌گوید که کمک شایانی به غنی شدن محتوای درسی  کرده است.
شاید این روزها که همه چیز به آرامی به روال سابق آموزشی خود بازمی‌گردد یکی از سؤال‌ها پیرامون مسابقات دانش‌آموزی باشد. ستاری‌فرد درباره برگزاری جشنواره‌های دانش‌آموزی مانند سابق گفت: برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات علمی، فرهنگی، ورزشی و همچنین پیش‌بینی برنامه غنی‌سازی اوقات فراغت برای دانش‌آموزان در طول تابستان از جمله برنامه‌های در دست اقدام وزارتخانه است. در کنار اوقات فراغت، قرار است موضوع جبران افت تحصیلی دانش‌آموزان نیز در دستور کار قرار بگیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7953/18/619356/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها