تأثیر مثبت افزایش دستمزد

سهم اشتغال ناقص در بهار امسال کاهش یافت


بررسی داده‌های آماری مرکز آمار از کاهش میزان بیکاران فارغ‌التحصیل و اشتغال ناقص در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.
بر پایه داده‌های آماری سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که 9.7 درصد جمعیت شاغل، دارای اشتغال ناقص بوده‌اند که این سهم اشتغال در بهار 1401 نسبت به فصل مشابه سال گذشته به میزان 0.1 درصد کاهش یافته است.
افراد دارای اشتغال ناقص شامل تمام شاغلانی است که در هفته مرجع، حاضر در سر کار یا غایب موقت از محل کار بوده و به دلایل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری... و کمتر از 24 ساعت کار کرده و خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع هستند.
حالا در تازه‌ترین گزارش مرکز آمار، این نرخ اندکی بهبود یافته و این امر نشان می‌دهد که برنامه‌های دولت در زمینه رفاهی و تأمین معیشت مثبت بوده است. بویژه در تعیین افزایش میزان دستمزد که امسال به 57 درصد رسید و یک رکورد به جا گذاشت.
این مسأله نشانه خوبی برای اقتصاد کشور است و نشان می‌دهد که تعداد شاغلان نیاز به کار اضافه یا پاره وقت برای کسب درآمد کم شده است.
به ‌طور کلی اشتغال یکی از عوامل اصلی مهم فقر است و کارگر یا مزدبگیر ناچار است که برای تأمین نیازهای زندگی خود مازاد بر شغل خود به فعالیت پاره‌وقت یا موقتی بپردازد. اشتغال ناقص مشکل عمده کشورهایی هست که با رکود اقتصادی مواجه هستند.
همچنین بررسی مرکز آمار حاکی از این است که در بهار ۱۴۰۱ سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۳۹.۷ درصد بوده است.
بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۶ درصد کاهش یافته است. کاهش سهم جمعیت بیکارفارغ‌التحصیل نسبت به‌مدت مشابه سال قبل است. دربهار1401 سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران 39.7 درصد بوده است
بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.6 درصد کاهش یافته است.
بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ١٤٠١، بخش خدمات با ٥١,٢ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٢.٧ درصد و کشاورزی با ١٦.٠ درصد قرار دارند.
نرخ بیکاری جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاکی از آن است که ٢٤,٠ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ١٤٠١ بیکار بوده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7953/13/619365/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها