دو روز پس از ترور «شینزو آبه»، نخست وزیر ژاپن، حزب کیشیدا و کومیتو، اکثریت مجلس مشاوران را به دست آوردند

خون آبه ، نردبان حزب حاکم


زهره صفاری/ رأی‌دهندگان ژاپنی دیروز در حالی برای انتخاب نمایندگان 125 کرسی مجلس مشاوران پای صندوق‌های رأی رفتند که ترور «شینزو آبه»، نخست وزیر سابق این کشور سایه سنگینی بر آن انداخته بود اما تأثیر بسزایی بر تقویت جایگاه حزب حاکم داشت و کرسی‌های اکثریت را برای نخست وزیر فعلی حفظ کرد.
به گزارش رویترز، بنا بر اعلام رادیو و تلویزیون ملی ژاپن آمارهای اولیه بلافاصله پس از بسته شدن حوزه‌های رأی‌گیری، مجموع کرسی‌های ائتلاف حاکم لیبرال دموکرات و کومیتو را 141 نشان می‌‌دهد که 70 کرسی را بدون انتخابات داشت و در این انتخابات نیز 67 کرسی به دست آورد. این نتیجه به معنای پیروزی قطعی برای دولت کیشیدا است . مخالفان نیز در کل 86 کرسی به دست آوردند. اما همچنان آمار رسمی یک روز بعد (امروز) اعلام می شود.
کارشناسان معتقدند در حالی که نتیجه این انتخابات به نوعی رأی اعتماد به عملکرد 9 ماهه «فومیو کیشیدا»، نخست وزیر فعلی ژاپن به شمار می‌‌رفت میزان مشارکت تا 4 ساعت مانده به پایان انتخابات 28 درصد بود و 15.3 درصد رأی دهندگان نیز روز جمعه به صورت پستی آرا خود را ارسال کرده بودند. در این میان به باور ناظران آنچه ترور «شینزو آبه» به حزب حاکم اعطا کرده است، آرایی است که به نوعی برای ابراز همدردی با لیبرال دموکرات‌ها و به سود آنها به صندوق‌ها ریخته شده است.
 این شرایط آن هم در حالی که «فومیو کیشیدا» و دیگر سیاستمداران ژاپنی همچنان بر تداوم روند دموکراتیک این کشور حتی پس از ترور نخست وزیر سابق نیز تأکید دارند شانس طلایی را در اختیار نخست وزیر و دولت فعلی قرار خواهد داد.
«کیشیدا» در مراسم تدفین «آبه» نیز بر این امر تأکید کرد و گفت: «ما هرگز نباید اجازه دهیم خشونت بر ابراز نظر ما در انتخابات سایه بیندازد چراکه این امر پایه و اساس دموکراسی ماست.»
«جیمز برادی»، تحلیلگر سیاسی ژاپن به الجزیره گفت: «ائتلاف حاکم لیبرال دموکرات و حزب جوان کومیتو با چشم‌انداز یک پیروزی قاطع وارد انتخابات شدند و موج آرای همدردی این پیروزی را تقویت کرد.» این پیش بینی‌ها در شرایطی انجام شد که ترور «شینزو آبه» سبب نیمه تمام ماندن کمپین انتخاباتی حزب لیبرال دموکرات شده بود.
انتخابات حیاتی «کیشیدا»
به باور ناظران گرچه انتخابات مجلس مشاوران که هر سه سال یک بار برای تعیین تکلیف 125 کرسی از 248 کرسی این مجلس برگزار می‌‌شود، نقشی تعیین کننده ندارد اما به نوشته «الجزیره»، اگر ائتلاف لیبرال دموکرات و کومیتو بتواند بیش از 70 کرسی  و به عبارتی اکثریت پارلمان را از آن خود کند، «کیشیدا» بهترین شرایط را برای بازبینی قوانین و رویکردهای پاسفیک ژاپن به دست خواهد آورد؛ موضوعی که «آبه» به رغم تلاش بسیار نتوانست به آن دست یابد. 
«برادی» در این باره معتقد است: «در ماه‌های پیش رو بدون شک دولت به دنبال تقویت امنیت داخلی خواهد رفت و این شرایط آنها را به مسیری سوق می‌‌دهد که به مراتب از سیاستگذاری‌های آبه جلوتر است.»
ژاپنی‌ها درصدد تقویت قوای نظامی
آنچه نظرسنجی‌های پیش از انتخابات نیز نشان می داد اکثریت مردم ژاپن خواستار تقویت توان نظامی کشورشان هستند. 
به گزارش «ژاپن تایمز»، در سایه جنگ اوکراین، کمپین‌های انتخاباتی بیش از هر چیز بر مواضعی مانند تقویت اقتصاد و بحران افزایش قیمت‌ها تأکید داشتند و حزب محافظه‌کاران ژاپن به عنوان مهم‌ترین اپوزیسیون نیز به این امر با عنوان «تورم کیشیدا» متمرکز شده بود اما حزب لیبرال دموکرات همچنان بر شعار توان دفاعی و دیپلماسی تأکید داشت و همین امر نیز مورد استقبال رأی دهندگان قرار گرفت.
از سوی دیگر همراهی دو سوم کرسی‌های پارلمان با دولت می‌‌تواند مقدمه ای برای نخستین رفراندوم قانون اساسی ژاپن باشد و این موضوع تا شمارش کامل آرا و قطعی شدن کرسی‌ها قابل پیش بینی نخواهد بود. در عین حال فراهم نشدن این شرایط، با ایجاد شکاف در درون حزب لیبرال دموکرات بر سر رقابت قدرت می‌‌تواند اجرای دستور کار «کیشیدا» را با اما و اگرهایی همراه کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7953/4/619375/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها