امروز، روز سرنوشت اسکوچیچ

تماس سرپرست فدراسیون فوتبال با ملی‌پوشان؛ به دودستگی پایان دهید


 گروه ورزشی/ تیم ملی فوتبال کشورمان، روزهای بسیار حساسی را سپری می‌کند. روزهایی سرنوشت‌ساز که ملی پوشان تنها باید دغدغه حضور در جام جهانی 2022 را داشته باشند اما وضعیت نابسامان فدراسیون فوتبال که باعث ابهام در قطعی بودن حضور دراگان اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی در قطر شده، دو دستگی بازیکنان را در پی داشت. تعدادی از بازیکنان به رهبری سردار آزمون از سرمربی کروات حمایت کردند و تعدادی دیگر نیز از جمله مهدی طارمی، احسان حاج صفی و علیرضا جهانبخش از استوری آن گروه دیگر اعلام برائت کرده و گفتند این حمایت نظر همه ملی‌پوشان نیست. این دو دستگی باعث نگرانی شدید علاقه مندان به فوتبال ایران شده و همه متفق‌القول بر این باورند این وضعیت به تیم ملی در جام جهانی آسیب خواهد زد. البته وحید امیری ملی‌پوش بااخلاق فوتبال ایران موضعی متفاوت با سایر ملی پوشان اتخاذ کرد و با انتشار پرچم ایران در استوری‌اش نوشت: «ما همه تنها یک هدف داریم، اعتلای این پرچم. دو دستگی وجود نداره، ما این رو بارها در زمین مسابقه ثابت کردیم.» با این حال، این موضوع ساعاتی بعد با واکنش میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون فوتبال نیز مواجه شد و او گفت: «حاشیه‌سازی‌های اخیر و انتشار اخبار و گمانه‌زنی‌های غیررسمی موجب ایجاد دوقطبی یا چندقطبی‌هایی در اطراف تیم ملی می‌شود که انسجام و اتحاد ملی‌پوشان را تهدید می‌کند و این موضوع به هیچ‌وجه مورد تأیید فدراسیون فوتبال نیست. فدراسیون متولی تصمیم‌گیری در خصوص تمام موضوعات مرتبط با تیم ملی است و مقابل هرگونه حاشیه‌سازی و اختلاف‌افکنی خصوصاً در مقطع حساس کنونی ایستادگی می‌کند.» ابراهیم قاسمپور سخنگوی کمیته فنی فدراسیون نیز با بیان اینکه دو دستگی‌ها به تیم ملی لطمه می‌زند، در گفت‌و‌گو با برنامه «سلام صبح بخیر» گفت: «اینکه بازیکنان بخواهند درمورد سرمربی اظهارنظر کرده و برای تیم ملی تصمیم بگیرند شکل خوبی ندارد و اصلاً ارتباطی به آنها ندارد. شاید من مخالف دراگان اسکوچیچ باشم اما اکنون زمان را برای تغییر کادرفنی از دست داده‌ایم. هرچند همان زمانی که کی‌روش بود به دلایل مختلفی مخالفش بودم زیرا از بالا به همه چیز نگاه می‌کرد و رئیس فدراسیون را رعیت خودش می‌دانست.»
اسکوچیچ: هیچ قصدی برای واگذاری جایگاهم ندارم
داغ شدن موضوع برکناری اسکوچیچ و دو دستگی ملی‌پوشان باعث شد تا سرمربی تیم ملی هم بالاخره به حرف بیاید و به دفاع از عملکردش بپردازد. اسکوچیچ با انتشار یک پست اینستاگرامی نوشت: «ظاهراً گروهی حداکثر تلاش‌شان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای کنار گذاشتن من از تیم ملی به کار بسته‌اند. ضمن تبریک بابت پشتکارشان، پیامی شفاف و صریح برایشان دارم. من زمانی هدایت تیم ملی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده گرفتم که احتمال حذف از جام جهانی بسیار زیاد بود و عده کمی باور داشتند که می‌توانیم به قطر صعود کنیم. من سخت تلاش کردم و ثابت کردم ظرفیت انجام این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دارم. در برابر تمام توهین‌ها و فشارها مقاومت کردم و نشان دادم می‌توانم از پس تمام این موقعیت‌ها برآیم. به لطف تلاش تک‌تک اعضای کادر فنی تیم ملی سریع‌ترین صعود تاریخ آسیا را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رقم زدیم اما شایستگی‌ها و نقش من و کادر فنی در این موفقیت‌ غیرقابل انکار است. به خودم، نتایجم، تصمیماتم و مقاومتم در برابر لجن‌پراکنی‌ها افتخار می‌کنم. مستحق آن هستم که همراه تیمم به جام جهانی بروم و آرامش لازم برای مهیا کردن تیمم به بهترین نحو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشم. آرامشی که اکنون برقرار نیست اما با یکدلی از این موقعیت نیز گذر خواهیم کرد. هیچ کس به اندازه من برای این جام جهانی انگیزه ندارد، خصوصاً بعد از سختی‌هایی که از سر گذراندم. بنابراین هیچ قصدی برای واگذاری جایگاهم ندارم. گروهی از بازیکنانم در شبکه‌های اجتماعی حمایت شان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از من نشان دادند و از تمام شان قلباً تشکر می‌کنم اما بهتر این بود چنین کاری انجام نمی‌شد. همچنین گروهی دیگر از بازیکنانم لزومی برای این کار ندیدند که آن هم برایم قابل احترام است. چرا که هیچ نیازی به چنین کارهایی نیست. چیزی که اکنون بیش از همیشه به آن نیازمندیم اتحاد و یکدلی است، چه از درون و چه از بیرون باید شکل یک تیم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته باشیم. برای بازیکنان، مهم‌ترین موضوع باید تمرکز روی کارشان باشد و اینکه برای کشورشان از جان مایه بگذارند و درگیر موضوعات خارج از تخصص‌شان نشوند. بازیکنان تیم ملی نباید در هیچ موضوع دیگری که خارج از حوزه مسئولیت‌شان است دخالت کنند. اما کسانی که سعی می‌کنند با گل آلود کردن آب ماهی بگیرند و من را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر سؤال ببرند، کسانی که توانایی‌های خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیادی دست بالا گرفتند، اما نتایج گذشته‌شان قابل دفاع نیست و کسانی که سعی دارند حقیقت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نادیده بگیرند یا تحریف کنند، باید فکری دوباره کنند. در فوتبال هیچ استدلالی قوی‌تر از نتایج کسب‌شده نیست و نتایجی که من کسب کرده‌ام خود گویا است. در مقام سرمربی تیم ملی با تک‌تک سلول‌های وجودم برای دفاع از منافع ملی و ایرانیان خواهم جنگید، هیچ گاه تمرکزم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ روی چیزهایی که از کنترلم خارج بوده‌اند نگذاشته‌ام و اکنون هم رویکردم همین است، بنابراین اجازه نمی‌دهم شایعات تمرکز من و تیمم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بهم بریزد.» جالب اینکه علیرضا فغانی داور بین‌المللی ایران که در جام جهانی هم قضاوت خواهد کرد، با انتشار یک استوری از عملکرد اسکوچیچ در تیم ملی، از این مربی کروات حمایت کرد.
اسکوچیچ می‌رود یا می‌ماند
با توجه به این شرایط، ماجدی، به صورت مجازی جلسه‌ای با ملی‌پوشان برگزار کرده و از آنها خواست تا از واکنش‌های احساسی که می‌تواند به ضرر تیم باشد، خودداری کنند. احسان اصولی سخنگو و عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال در گفت‌وگو با برنامه «تهران ورزشی» این موضوع را تأیید کرد و گفت: «از جمعه با تماس‌ها و گفت‌وگوهایی که انجام شد و مذاکراتی که صورت گرفت، این فضا مدیریت شد. ان‌شاءالله به این مسائل دامن زده نمی‌شود.» البته اصولی اعلام کرد، قرار است امروز در جلسه هم اندیشی مسئولان و اعضای فدراسیون فوتبال درمورد وضعیت تیم ملی و اسکوچیچ تصمیم‌گیری شود.
روایت رسانه‌ها از بازگشت کی‌روش
ابهام درباره ادامه فعالیت اسکوچیچ در تیم ملی و بازگشت کارلوس کی‌روش موضوعی است که مورد توجه برخی رسانه‌ها نیز قرار گرفت. سایت«فی گول» مصر درباره مذاکره فدراسیون ایران با سرمربی سابق مصر نوشت: «فدراسیون فوتبال ایران به صورت مستقیم با کی روش وارد مذاکره نشده ولی به دلیل اختلافات در فدراسیون این کشور، اسکوچیچ سرمربی کنونی ایران در آستانه برکناری قرار دارد. همچنین عمر قحطان خبرنگار شبکه «الکاس» قطر با ابراز تعجب از دو‌دستگی بازیکنان ایران نوشت: «برخی از بازیکنان تیم ملی با مدیریت آزمون خواهان حفظ اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی ایران شدند اما در مقابل برخی دیگر از بازیکنان ایران با مدیریت طارمی خواهان رفتن اسکوچیچ شدند. این اختلاف در بدنه تیم ملی ایران درحالی است که فقط چند ماه به آغاز جام جهانی زمان باقی مانده است.» در این میان نشریه قطری استاد الدوحه مدعی شد: «فدراسیون فوتبال ایران با کی‌روش تماس مستقیم گرفته تا او تیم ملی را برای جام جهانی هدایت کند.»

برش
نشست هماهنگی جام جهانی با حضور وزیر امور خارجه 
​​​​​​​
نشست هماهنگی بازی‌های جام جهانی، شنبه با حضور وزیر امور خارجه و وزیر ورزش و جوانان برگزار شد. در این جلسه رئیس کمیته ملی المپیک، سرپرست فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان مناطق آزاد تجاری و دیگر مسئولین مرتبط با این رویداد نیز حضور داشتند و پیراهن تیم ملی به امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه اهدا شد. حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در خصوص حضور تیم ملی در جام جهانی عنوان کرد: «همسایگی و ارتباط ما با قطر و شرایط ورزشی ما در منطقه می‌توانست فرصت‌هایی برای ما ایجاد کند و شاید برنامه‌ریزی در این موارد دیر شده باشد. باید زودتر برنامه‌ریزی می‌کردیم. شاید این نشست‌ها باید ۳ سال پیش برگزار می‌شد و ما امروز ثمره‌های آن را می‌دیدیم تا با خیال راحت‌تری به استقبال جام جهانی می‌رفتیم اما به هر دلیل تقدیر بر این شده که در این ماه‌های آخری خدمت شما عزیزان باشیم.» سجادی همچنین در مورد لزوم ایجاد آرامش برای تیم ملی یادآور شد: «تنها فیفادی ما، در شهریور ماه خواهدبود که حدود ۷، ۸ روز است. بنابراین یکی از نیازهای ما آرامش دادن به جامعه است چرا که اتفاق عجیب و غریبی رخ نداده اما امکان دارد کادرفنی یکی دو هفته از لیگ را تعطیل کنند تا به هماهنگی بیشتری برسند. امیدوارم در این جلسه به این تعاملات برسیم.» همچنین کاوه اشتهاردی، دستیار معاون اول رئیس جمهور نیز با انتشار یک توئیت به بحث دخالت دولت در انتخاب سرمربی تیم ملی واکنش نشان داد و نوشت: «دولت در انتخاب کادر و سرمربی تیم ملی فوتبال هیچ نظری ندارد و دخالتی نخواهد کرد. در جلسه اخیر با دکتر مخبر معاون اول محترم و اعضای دولت هم هیچ صحبتی در این خصوص نشده و صرفاً پشتیبانی جدی و حداکثری از برنامه‌های موردنظر تیم ملی، فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش مورد تأکید قرار گرفت.» گفتنی است ماجدی و حسن کامرانی‌فر دبیر کل فدراسیون فوتبال، دیروز جلسه‌ای هم با سید حمید سجادی برگزار کردند تا به بررسی حواشی اخیر تیم ملی و بررسی برنامه‌های آتی این تیم بپردازند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7953/20/619406/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها