قهرمانی ویمبلدون به ستاره متولد روسیه رسید

ریباکینا پدیده جدید تنیس جهان


گروه ورزشی/ مقام قهرمانی تنیس زنان ویمبلدون به یک ستاره روسی‌الاصل رسید. چند ماه بعد از شروع فصل 2020 یکی از جذابترین اتفاقات دنیای تنیس زنان، پیداشدن پدیده‌ای به نام النا ریباکینا بود. فصل قبل وارد رنکینگ شده بود و بعد از آن دیگر کنارگذاشتنی نبود. در تورنمنت‌ها یکی بعد از دیگری با سرویس‌ها و بازگشت‌های فوق‌العاده شگفتی می‌‌آفرید و مصمم بود راهی را که شروع کرده ادامه دهد. او صبورانه منتظر ماند تا لحظه اش فرا برسد و در آخر همین‌طور شد. در پایان دو هفته استثنایی که فرم و خودباوری او به اوج رسید، ریباکینا در قله ورزش تنیس قرار گرفت. در نخستین حضورش در فینال گرنداسلم‌ها بر خودش مسلط شد و در حالی که ست اول بازی با انس جابر، شانس سوم قهرمانی، را 3-6 باخت، در دو ست بعدی 2-6 برنده و قهرمان ویمبلدون شد. این تنیسور 23 ساله نخستین قزاقی است که قهرمان گرنداسلم انفرادی می‌شود. او اما متولد روسیه است اما در سال 2018 با حمایت فدراسیون تنیس قزاقستان ملیت خود را به این کشور تغییر داد. در حالی که مسئولان برگزاری ویمبلدون به خاطر حمله به اوکراین بازیکنان روسیه و بلاروس را از حضور در تورنمنت منع کردند، جالب است که بهترین استعداد متولد روسیه به قهرمانی رسید ضمن اینکه بازتابی منفی از سیستم تنیس روسیه را نشان می‌دهد که به دلیل نبود سرمایه‌گذاری مناسب بسیاری از استعدادهایش را از دست داده است.
جابر 27 ساله و تونسی هم اولین بازیکن عرب و زن آفریقایی است که به فینال یک گرنداسلم می‌رسد، او نیز مصمم بود با بازی متنوع و پیچیده خود بتواند در این فینال حساس به موفقیت برسد، او در میان تماشاگران طرفداران خیلی بیشتری داشت.
در تورنمنت امسال ویمبلدون امتیازها در رنکینگ در نظر گرفته نمی‌شود و برای همین ریباکینا به رده بیست و سوم سقوط می‌کند اگرچه در شرایط عادی او تا حدود رتبه ششم بالا می‌رفت. به هر حال این یک پیروزی فوق‌العاده است و او وارد سطح دیگری در دنیای تنیس شده است. او شرایط لازم برای بردن تورنمنت‌های متعدد در زمین‌های مختلف را دارد. او که همواره رفتاری متواضعانه دارد گفت: «شاید ثابت کردم نیاز نیست یک تیم بزرگ از سنین پایین شما را هدایت کند چون من تا 18-17 سالگی مربی خاصی نداشتم. فکر می‌کنم ثابت شد که همه بدون در نظر گرفتن شرایط مالی و اینکه چه سابقه‌ای دارند، می‌‌توانند بازی کنند و به بهترین نتایج برسند.»جابر هم گام بلندی در دوران حرفه‌ای خود برداشت و حالا در موقعیتی قرار گرفته که می‌‌تواند به راه خود ادامه دهد. جابر گفت آنقدر برای قهرمانی در این تورنمنت مصمم بوده که صفحه قفل گوشی را عکس جام قهرمانی زنان گذاشته و در کنفرانس خبری آن را به حضار نشان داد: «من از ابتدای امسال هر کاری کردم تا تمام تمرکزم روی این تورنمنت باشد. عکس جام را روی گوشی‌ام گذاشتم اما این گونه نشد، بعضی چیزها دیگر دست ما نیست. شاید هنوز برای قهرمانی در گرنداسلم‌ها آماده نیستم، منتظر تورنمنت بعدی می‌‌مانم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7953/21/619414/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها