«ایران» از عملکرد سه ماهه شرکت‌های دارویی در بازار سهام گزارش می‌دهد

درآمد بهاری دارویی‌ها 84درصد بیشتر از سال گذشته


گروه اقتصادی/ با انتشار آمارهای تولید و فروش شرکت‌های دارویی مشخص شد این صنعت توانسته در سه ماهه فصل بهار سال‌جاری ارزش فروش خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 84درصد افزایش دهد. آمارها نشان می‌دهد افزایش ارزش فروش این شرکت‌ها با رشد در مقدار تولیدات و افزایش میزان صادرات نیز همراه بوده تا درمجموع شرکت‌های دارویی کارنامه روبه رشدی را در ماه‌های ابتدایی سال 1401 به نمایش بگذارند. همچنین روند معاملات سهام شرکت‌های دارویی نیز نشان می‌دهد ارزش بازاری این صنعت در سه ماهه گذشته حدود 5.76درصد وحجم معاملات در همین بازه به میزان 30درصد افزایش یافته است. گزارش پیش‌رو به بررسی عملکرد شرکت‌های دارویی فعال در بازار سهام در فصل بهار می‌پردازد.
نگاهی به نماگرهای صنعت دارو
صنعت دارو با 42نماد و ارزش بازاری 70هزار میلیارد تومان در حدود یک درصد از ارزش کل بازار سهام و یک درصد از حجم معاملات روزانه را به خود اختصاص می‌دهد. همچنین این صنعت با نسبت قیمت بر درآمد (P/E) 8.92، به‌عنوان یکی از صنایع ارزنده در بازار سهام (از نظر نسبت قیمت به درآمد) شناخته می‌شود. آمارهای مربوط به مجامع سال‌های قبل شرکت‌های دارویی نشان می‌دهد این صنعت در حدود 79درصد از سودهای محقق شده خود را میان سهامداران توزیع کرده که از این نظر برای سهامداران بنیادی نیز دارای جذابیت است. از این رو بخش بسیار کمی از سهام شرکت‌های دارویی از طرف سهامداران عرضه می‌شود و این امر درصد شناوری سهام آنها را به زیر 20درصد آورده است. در کنار این موارد، آمارهای مربوط به نوسانات قیمتی سهام دارویی در بورس نیز نشان می‌دهد ارزش سهام این صنعت در جریان معاملات یک هفته گذشته 0.31درصد رشد داشته است. این رقم برای بازه یک ماهه منفی 6.09درصد و برای بازه سه ماهه مثبت 5.76درصد و در بازه یک‌ساله منفی 0.36درصد بوده است.
حقوقی‌ها خریداران اصلی سهام دارویی
آمارهای مربوط به فعالیت‌های سهامداران حقیقی و حقوقی در صنعت دارو نشان می‌دهد در طول یک سال گذشته، با وجود اینکه در دو مقطع زمانی تیرماه تا شهریورماه سال 1400و اسفند‌ماه 1400تا اول خرداد 1401، انتقال مالکیت سهام از طرف حقوقی به حقیقی بوده است اما در مجموع یک سال گذشته، حقوقی‌ها 152میلیون برگ سهم را از حقیقی‌ها خریداری کرده‌اند و به همین میزان مالکیت خود را بر سهام شرکت‌های دارویی افزایش داده‌اند که براین اساس، حقوقی‌ها در طول این بازه خریداران اصلی سهام شرکت‌های دارویی لقب می‌گیرند. لازم به ذکر است اگر به روند معاملات از سال 1397 توجه داشته باشیم، مشخص می‌شود که از این سال تا مردادماه سال 1399، جهت تغییر مالکیت از سمت حقوقی‌ها به حقیقی‌ها بوده و در این بازه حقوقی‌ها حجم قابل‌توجهی از سهام خود را به حقیقی‌ها واگذار کرده‌اند.
افزایش 5درصدی صادرات دارویی
اختصاص ارزدولتی به صنعت دارو، موضوعی بود که در طول یک سال گذشته با حرف‌وحدیث‌های فراوانی روبه‌رو شده است. در این بازه، برخی کارشناسان با توجه به آثار اجتماعی حذف ارز ترجیحی و گرانی قیمت دارو درکشور، با این سیاست مخالف بودند و حذف یارانه‌های مربوط به دارو را برای وضعیت سلامت جامعه زیانبار اعلام می‌کردند.از طرفی شرکت‌های تولید‌کننده دارو اعلام کردند حذف ارز ترجیحی می‌تواند قدرت رقابت محصولات ایرانی را با نمونه‌های خارجی افزایش دهد که این امر به تقویت تولید و رشد صنعت داروسازی در کشور می‌انجامد. این شرکت‌ها طی اطلاعیه‌هایی به آثار مخرب پرداخت یارانه وارداتی به محصولات دارویی اشاره کرده و بیان داشتند اختصاص ارزترجیحی به داروها نتوانسته کمکی به ثبات قیمت آنها در بازار کند و اقلام دارویی که از ارز 4200تومانی برخوردار بوده‌اند، همواره با افزایش قیمت روبه‌رو شده‌اند. حال آمارهای تولید و فروش شرکت‌های دارویی فعال در بازار سهام نشان می‌دهد این شرکت‌ها نه تنها مقدار فروش محصولات داخلی خود را به میزان 55درصد افزایش داه‌اند بلکه در امر صادرات نیز موفق عمل کرده و توانسته‌اند مقدار فروش صادراتی خود را نیز ارتقا بخشند. بررسی آمارهای 20شرکت برتر بورسی صنعت دارو  در این رابطه نشان می‌دهد در سه ماهه فصل بهار، شرکت‌های داروسازی دانا، داروپخش، داروسازی اکسیر، داروسازی البرز، لابراتوارهای رازک، پارس‌دارو، داروسازی شهید قاضی، تولید مواد اولیه داروپخش، داروسازی ابوریحان و داروسازی کاسپین، تأمین فروش صادراتی داشته‌اند که در مجموع فروش صادراتی این شرکت‌ها 5درصد افزایش داشته است. جدول بالا تغییرات ارزش و مقدار فروش20شرکت برتر صنعت دارو از نظر ارزش بازاری را نشان می‌دهد. همچنین آمارهای مربوط به نسبت قیمت به درآمد و تغییرات قیمت سهام این شرکت‌ها به تفکیک ارائه شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7953/10/619427/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها