اخبار


مبارزه هوشمندانه با قاچاق کالا

در طراحی فرایندهای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حوزه پیشگیری و مقابله، مجموعه اقدامات ایجابی و سلبی در چهار حوزه مشخص سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی طراحی شده است. در فرایند جدید توجه ویژه‌ای به ایجاد سامانه‌های موضوع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شده است. مبارزه هوشمندانه با این پدیده با استفاده از سامانه‌هایی که قبل و همزمان با کشف را رصد می‌کنند، بسیار سودمند است زیرا شفاف‌سازی را در دستور کار دارد و رسیدگی به پرونده‌های تخلف در این بخش و تعیین‌تکلیف آن نیز قابل رؤیت خواهد بود. در فرایند بهره‌برداری از سامانه‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز حتی در سطح عرضه با توجه به اطلاعات سامانه‌ها با مقابله هوشمندانه بر اساس ماده ۱۳ قانون، شناسه و کد رهگیری کالا موجود است که می‌توان از این طریق به کالاهای هدف مراجعه و با تشخیص تخلف، برخورد لازم بدون آسیب‌های گذشته را انجام داد.
بر اساس آخرین برآوردها حجم قاچاق کشور 12میلیارد دلار است که ۸۰درصد اقلام قاچاق شامل ۱۷گروه کالایی است که ۶۰درصد آن پوشاک، لوازم‌خانگی، لوازم‌یدکی خودرو، دخانیات و لوازم بهداشتی‌ و آرایشی است. تمرکز برای مقابله با این واردات غیرقانونی مربوط به اقلامی با بیشترین حجم قاچاق است، بدین جهت مقرر شده تا مصوبات و تصمیمات ستاد و دولت در ارتباط با تجارت و قاچاق گرفته شود، در سامانه‌ها بارگذاری شود و دراختیار بهره‌برداران قرار گیرد. بر این اساس مبارزه هوشمندانه شامل رصد کالا پیش از مبادی ورودی تا سطح عرضه می‌شود که در صورت موفقیت در این طرح، قاچاق مهار و واردات آن کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر باید این فرهنگ‌سازی صورت بگیرد تا کالای قاچاق را نتوان به‌راحتی در بخش توزیع فروخت و به‌طور جدی در سطح عرضه با آن مقابله شود.


هیأت تجاری ایران در صربستان

هیأت تجاری ایران به سرپرستی علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت به صربستان رفت. سفر ۵روزه هیأت تجاری ایران به صربستان به منظور توسعه همکاری‌های دوجانبه، پیگیری موضوعات مطرح شده در کمیسیون مشترک دوجانبه، برنامه‌ریزی برای برگزاری دور بعدی اجلاس این کمیسیون در ایران و توسعه مناسبات تجاری است. طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است در روز اول همایشی در اتاق بازرگانی صربستان برگزار و فرصت‌های تجاری دو کشور معرفی شود و تجار دو کشور با یکدیگر گفت‌و‌گو خواهند کرد.  در این سفر همچنین پیمان‌پاک با مسئولان عالی‌رتبه صربستان از جمله وزیر امور خارجه، وزیر کشاورزی، وزیر معدن و انرژی، قائم مقام وزارت تجارت و نیز وزارت دارایی صربستان دیدار خواهد کرد. نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران، رئیس اتاق بازرگانی قزوین و جمعی از تجار حوزه‌های مختلف از جمله تجهیزات پزشکی، گردشگری، صنایع غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی، مواد اولیه پلیمری و کامپاند، فرتیلایزر و اوره، پارافین، مبلمان و صنایع چوب، بذر و سم و کود، محصولات کشاورزی، فناوری اطلاعات و محصولات دانش‌بنیان در این سفر حضور دارند.


مردم گرانفروشی‌ها را در سامانه 124 ثبت‌ کنند

قاسم نوده‌فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران گفت: مردم گرانفروشی‌ها را در سامانه 124 ثبت و از طریق این سامانه موضوع را پیگیری کنند. گرانفروشی از سوی برخی اصناف را رد نمی‌کنم اما گرانی کالا مربوط به اصناف نیست، کالا در جایی دیگر‌ گران می‌شود و اصناف فقط عرضه‌کننده کالا با قیمت تعیین‌شده و سود مشخص هستند و نقشی در گرانی کالا ندارند.
به گفته او برای جلوگیری از معضل گرانفروشی‌، خریداران در زمان خرید حتماً از واحدهای صنفی فاکتور دریافت کنند تا در صورتی که با گرانفروشی مواجه شدند، بتوانند از طریق فاکتور موضوع را پیگیری نمایند. سود واحد صنفی کاملاً مشخص است و وقتی فاکتور ارائه شود بازرسان می‌توانند به راحتی در صورت بروز تخلف رسیدگی لازم را انجام دهند.
نوده‌فراهانی با بیان اینکه 280هزار واحد صنفی در تهران بزرگ وجود دارد، گفت: قطعاً ممکن است در بین این واحدهای صنفی متقلب هم ‌‌ وجود داشته باشد اما وظیفه ما حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است.


صدور شناسه کالا برای ۳هزار گروه کالای اولویت‌دار

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تاکنون وزارت صمت برای ۳۰۰۰گروه کالای اولویت‌دار شناسه کالا صادر کرده است و برای شناسه سایر کالا‌ها کار با شتاب پیش می‌رود؛ البته سایر دستگاه‌ها نیز باید شناسه کالا را در فرایند خود اجرایی کنند تا وزارت صمت بتواند پایش دقیق کالا‌ها را در سامانه جامع تجارت رصد کند.

بررسی تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس از فردا

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس روز سه‌شنبه (فردا) گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس را درباره تشکیل وزارت بازرگانی بررسی می‌کنند.
گسترش حوزه عمل و افزایش حجم فعالیت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، لزوم مجزا شدن متولیان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده به عنوان دو تخصص متفاوت، مجزا بودن بخش تولید از بخش بازرگانی در تمام دنیا و عدم متولی در بخش بازرگانی و تجارت کشور، تقویت و تجمیع ابزارهای نظارتی دولت بر بازار، افزایش تجارت خارجی، سیاستگذاری واحد در امور بازرگانی و نیز عدم بار مالی جدید برای اجرای این طرح، از اهم دلایل ایجاد وزارت بازرگانی است.

گردش ۸میلیارد دلاری صنعت مبلمان

حسن احمدیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنعت مبلمان گفت: گردش مالی صنعت مبلمان در ایران بیش از ۸میلیارد دلار است و با توجه به اشتغالزایی و ارزش افزوده بالا، جزو صنایع با ارزش کشور محسوب می‌شود. صادرات نفت، پتروشیمی، معدن و... خام‌فروشی است، اما صنعت مبلمان با توجه به اینکه از مواد اولیه و نیروی انسانی ارزش افزوده ایجاد می‌کند، ثروت‌آفرینی بالایی برای کشور به همراه دارد.
فروش خودرو بیشتر از تولید شد
بررسی آخرین آمار مربوط به تولید و فروش خودروسازان مربوط به بهار امسال نشان می‌دهد  کل فروش سه خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) در بهار امسال ۲۵۰هزار و ۲۴۹دستگاه بوده و این در حالی است که تولید خودروسازان در بهار امسال ۲۲۶هزار و ۲۴۵دستگاه بوده که بیانگر پیشی گرفتن فروش از تولید است که می‌تواند یکی از نتایج تکمیل خودروهای ناقص و کاهش خودروهای دپویی باشد. همچنین میزان فروش خودروسازان در مقایسه با بهار پارسال (فروش ۱۸۶هزار دستگاه) رشد ۳۵درصدی را نشان می‌دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7953/12/619433/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها