آخرین وضعیت کووید 19 در کشور

کرونا دوباره «جان» گرفت!


گروه اجتماعی/بعد از هفته‌ها آرامش در وضعیت کرونایی کشورکه تعداد شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی در کشور صفر بود تعداد شهرها در وضعیت قرمز به 4 عدد و تعداد شهرهای نارنجی به ۱۴ رسید و ۱۴۲ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۸ شهر آبی هستند. این در حالی است که پس از تجربه کردن روزهایی که آمار فوتی‌های کرونا در کشور 
تک رقمی بود و چندین روز عدد صفر را تجربه کردیم، در شبانه روز منتهی به روز گذشته این آمار به 10 نفر رسید. 
اینها در حالی است که حالا دو هفته‌ای است آمار خبر از صعودی شدن روند مبتلایان در کشور را می‌‌دهد و در شبانه روز منتهی به روز گذشته نیز ۲۳۷۵ بیمار جدید شناسایی شدند که 296 نفر از آنها بستری شدند.  تعداد موارد بستری جدید در هفته دوم تیرماه ۵۹۱ نفر نسبت به هفته قبل آن (۳۱۱ نفر) افزایش داشته و افرادی که به صورت سرپایی بر اساس ابتلا به کرونا به مراکز درمانی مراجعه کردند نیز ۳ هزار و ۲۶۰ نفر بودند در حالی که این رقم هفته قبل از آن هزار و ۴۱۴ نفر بود.
محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی جمعیت آسیب‌پذیر راه پایان کروناست و باید واکسیناسیون را به حد بسیار قابل قبولی برسانیم زیرا پوشش‌های بالای ۸۰ درصد در دو نوبت اول داشتیم ولی در نوبت سوم به این موفقیت دست نیافتیم. وی گفته است: زمانی که واکسیناسیون گروه زیر ۱۸ سال را شروع کردیم، ابتدا جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال را انتخاب کردیم که بسیار خوب پیش رفت و تقریباً مانند جمعیت بالای ۱۸ سال پوشش در جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال داشتیم، اما در جمعیت ۵ تا ۱۱ ساله هنوز آنطور که باید به موفقیت نرسیده ایم. باید برای بعد از مرحله همه‌گیری کرونا برنامه‌ریزی کنیم و هنوز خیلی راه داریم.
حمید عمادی اپیدمیولوژیست نیز به ایرنا گفت: کاهش میزان ابتلا به کرونا و پایدار ماندن شرایط موجود، نیازمند توجه به اجرای شیوه‌ نامه‌های بهداشتی و حساسیت در رعایت اصول پیشگیری است.چند هفته ای وضعیت آرامی از لحاظ کنترل کرونا در کشور شاهد بودیم، اما با کاهش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به زیر ۶۰ درصد و نبود تکمیل پوشش واکسیناسیون تزریق دوزهای سوم و چهارم، باعث شد دوباره اوج بیماران بستری و سرپایی ناشی از ابتلا به کرونا رو به افزایش باشد و ممکن است دوباره به همه‌گیری شدید تبدیل شود.
در حال حاضر مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۴۹ هزار و ۹۷۶ نفر رسیده است  و مجموع جانباختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۴۳۹ نفر رسیده و ۳۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. این آمار در صورتی می‌‌تواند ثابت بماند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی جزئی از زندگی مردم همراه با کار و فعالیت روزانه شود. از جمله موارد پیشگیری نیز تزریق واکسن است که تاکنون ۶۴ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۲۹۱ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۳۳ هزار و ۱۲۷ نفر دوز دوم و ۲۷ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۸۹۹ نفر نیز دوز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۰ میلیون و ۵۹۹ هزار و ۳۱۷ دوز رسیده است. حالا برای همه افراد جامعه تزریق دوز چهارم واکسن نیز توصیه شده است. در حال حاضر در دنیا مهم‌ترین راه مقابله با کرونا و پایان دادن به این پاندمی تزریق واکسن به جمعیت قابل توجهی از جمعیت است. فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به افزایش مراجعات کرونایی به مراکز بهداشتی و درمانی تهران، نسبت به موج‌های جدید این بیماری هشدار داد و گفت: تمامی افرادی که شش ماه از آخرین واکسن آن‌ها می‌گذرد نسبت به دریافت دوز یادآور اقدام کنند.دکتر علیرضا زالی  گفت: مجموع کسانی که در استان تهران تاکنون واکسن کرونا دریافت کرده‌اند ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است، که ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از آن‌ها دوز اول را دریافت کرده و ۹ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر دوز دوم و ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دوز سوم و ۴۵ هزار نفر نیز دوز چهارم و برخی گروه‌های خاص که تعداد آن‌ها به ۵۸۲ نفر می‌رسد، دوز پنجم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
 دکتر سید احمد طباطبایی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز درباره شرایط فعلی کرونا در کشوربه ایسنا  تأکید کرد: تقریبا با فاصله یک یا دو ماه از سایر کشورها ما هم همان الگویی را که آنها طی کردند تجربه می‌کنیم. در رابطه با کرونای آلفا، بتا، دلتا و... این اتفاق افتاد که ما با فاصله دو تا سه ماه از جهان همان الگوها را در کشور دیدیم. اکنون در برخی کشورهای اروپایی کرونا شیوع زیادی داشته است.  با توجه به افزایش درصد واکسیناسیون در کشور که می‌تواند عاملی برای جلوگیری از بروز فرم شدید بیماری باشد اما هنوز هم عوامل افزایشی بیماری وجود دارد؛ به عنوان مثال اگر به مهر و آبان برسیم شاید دوباره همان الگوی افزایشی سایر کشورها را در ایران طی کنیم.
 عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پایان، تأکید کرد: خستگی مردم که ناشی از رعایت نکات بهداشتی طی دو سال گذشته است، ممکن است سبب شود که رفتارهای نامناسب درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه در سفرهای فصل تابستان داشته باشند که نباید این اتفاق رخ دهد و حتماً نکات بهداشتی را رعایت کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7953/22/619438/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها