امید به اتفاق‌های خوب در حوزه کاغذ با حمایت دولت


پنجمین نمایشگاه تخصصى بین‌المللی کاغذ، مقوا، کارتن، فرآورده‌‌هاى سلولزى و ماشین‌آلات مربوطه دوم تا پنجم مرداد ماه با حضور 120 شرکت‌ داخلی و خارجی برگزار خواهد شد. برای حضور در این دوره از نمایشگاه تاکنون نمایندگان کشورهای چین، روسیه، هند و امارات ثبت‌نام کرده‌اند و قرار شده هیأت‌های تجاری از هندوستان، قزاقستان، عراق و... برای بازدید و تهیه و تأمین مواد مورد نیاز خود در حوزه سلولزی از این رویداد فرهنگی - اقتصادی بازدید کنند. این نمایشگاه، درحالی امسال در آستانه پنجمین تجربه برگزاری خود قرار دارد که حتی روزهای سخت کرونایی، طی دوسال گذشته هم نتوانست خللی در برپایی آن ایجاد کند، اگر نگاهی به کارنامه چهار دوره قبل داشته باشیم خواهیم دید که این رویداد با وجود جوان بودن خود توانسته با در کنار هم قرار دادن فعالان حوزه کاغذ و مقوا از ایران و سایر کشورها زمینه خوبی برای توسعه و تقویت فعالیت در این بخش ایجاد کند.
برگزاری دوره جدید این نمایشگاه، در حالی که دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور تأکید ویژه‌ای بر تولید کاغذ در داخل کشور دارند اهمیت و ضرورت بسیاری پیدا می‌کند. بویژه که بخش زیادی از فعالان حوزه چاپ و نشر به‌دلیل قیمت بالای کاغذ وارداتی با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند. از سوی دیگر شرایط سخت کرونایی طی دو سال گذشته نیز مزید بر علت شده و از همین بابت فعالان این بخش با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. خوشبختانه دولت قول داده با حمایت از دست‌اندرکاران و فعالان حوزه کاغذ در کشور این وضعیت را سامان بدهد.
طی سال‌های گذشته، با وجود بهره‌مندی کشور از دو کارخانه چوب و کاغذ مازندران و صنایع چوب و کاغذ ایران چوکا در شمال کشور و یک کارخانه در جنوب کشور، به‌دلیل به روز نبودن تجهیزات و ماشین‌آلات و مشکلات در تأمین مواد اولیه مورد نیاز هنوز نتوانسته‌ایم در این بخش به خودکفایی برسیم. البته نباید فراموش کرد که این موضوع دلایل زیادی دارد، از جمله اینکه بخش زیادی از حمایت‌ها در دولت‌های قبل چون به اختصاص ارز برای واردات کاغذ اختصاص پیدا کرد، تولید داخلی در کشور ابتر و ناقص ماند و امید است حمایت از تولید داخلی به همت دولت سیزدهم به شکل بهتری انجام شود.با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تأکیدات دولتمردان بر لزوم تجهیز و نوسازی کارخانه‌های موجود کاغذسازی و اختصاص تسهیلات برای راه‌اندازی کارخانه‌های جدید کاغذسازی، این امیدواری ایجاد شده که می‌توان در آینده‌ای نزدیک شاهد اتفاقات خوبی برای کاغذ باشیم.
در این میان نمایشگاه کاغذ و مقوا نیز می‌تواند به‌عنوان یک بازوی اجرایی با گردهمایی و در کنار هم قرار دادن فعالان این حوزه به برنامه‌ریزی و باروری این اقدامات در بخش کاغذ کمک کند. این نمایشگاه با هدف حضور فعالان این صنف و ایجاد بستری برای معرفی محصولاتشان برگزار خواهد شد، امکان برقراری ارتباط مستقیم بین عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان این حوزه و مشاهده محصولات در فضایی کاملاً رقابتی، از جمله مزیت‌های آن به شمار می‌آید. در کنار آن حضور انواع شرکت‌های ارائه‌دهنده محصولات سلولزی از کشورهای خارجی و ایجاد فضای رقابتی بین‌المللی نیز از دیگر ثمرات برگزاری این رویداد محسوب می‌شود.
در پایان باید گفت که در کنار همه این مسائل که به اختصار درباره‌شان خواندید، معرفی آخرین دستاوردهای تولیدی، صنعتی و فناوری شرکت‌های داخلی و فراهم‌سازی زمینه صادرات محصولات باکیفیت ایرانی و ارزآوری برای کشور را هم باید به اهداف و مقاصد این نمایشگاه اضافه کرد، موضوعی مهم و جدی که برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7953/24/619449/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها