تیم ملی والیبال برای نخستین بار با کادر وطنی به دور نهایی لیگ ملت‌ها صعود کرد

شاهکار برند ایرانی


مهری رنجبر
خبرنگار اعزامی به لهستان

ستاره‌های جوان تیم ملی والیبال با هدایت کادر تمام ایرانی در آسمان گدانسک لهستان درخشیدند و از آنجا به ایتالیا سلام کردند. تیم ملی در آخرین بازی از هفته سوم و پایانی مرحله مقدماتی، شنبه‌شب به مصاف صربستان رفت و با از پیش‌رو برداشتن حریف، صعود مقتدرانه به مرحله نهایی لیگ ملت‌های والیبال 2022 را جشن گرفت. 
1- تیم متحول شده ایران، دور مقدماتی را در برزیل خوب شروع نکرد و با 2 برد و 2 باخت هفته اول بویژه مقابل ژاپن، انتقادات زیادی متوجهش شد و در هفته دوم هم 2 برد کسب کرد اما شکست امریکا فشار انتقادات را کمتر کرد، چرا که اولین شکست امریکای بدون باخت را رقم زد و به کانادا هم رحم نکرد. شاگردان بهروز عطایی اما برای صعود به دور نهایی لیگ ملت‌ها دو راه داشتند، یا باید دو پیروزی مقابل تیم‌های پایین جدول یعنی اسلوونی و صربستان می‌گرفتند یا لهستان و ایتالیای بالای جدول را شکست می‌دادند. 
2- گدانسک با اینکه میدان خیلی سختی برای ملی‌پوشان کم‌تجربه ایران بود، اما خوش‌یمن بود. آنها در شب اول با لهستان میزبان مقابل چشم ۱۵ هزار تماشاگر قرار گرفتند و با زهرچشم از تیم مدعی قهرمانی، برای بقیه حریفان خط‌و‌نشان کشیدند. ایتالیا دومین حریف ایران بود که وقتی برتری ایران را مقابل لهستان دید، سرمربی‌اش دی جورجی ریسک نکرد و با اینکه به دلیل میزبانی جواز حضور در دور نهایی را داشت اما دو ستاره‌اش ایوان زایتسف و روسو را به بازی گرفت تا مقابل ایران کم نیاورد. با اینکه ایران ۳ بر یک باخت اما فردیناند دی جورجی همان موقع با تمجید از تیم ایران گفت: «ایران بازیکنان خیلی جوانی دارد اما خوب والیبال بازی می‌کنند، حتی زمانی که عقب هستند.»
با باخت مقابل ایتالیا همه امید بهروز عطایی و شاگردانش به دو پیروزی مقابل اسلوونی و صربستان بود. اسلوونی سومین حریف ایران هم کاری از پیش نبرد، حتی با به راه انداختن جنگ روانی و اعتراضات زیاد در بازی. اسلوونی با نتیجه ۳ بر صفر مقابل ایران تسلیم شد تا ایران با گرفتن جای این تیم در جدول، امیدش به صعود بیشتر شود. برای مارک لبدوف سرمربی اسلوونی هم چاره‌ای جز تمجید از بازیکنان ایران نماند: «تیم ملی ایران در بازی مقابل ما خیلی عالی بازی کرد. این تیم را از 4 هفته پیش در برزیل زیر نظر داشتیم. پیشرفت خوبی داشته‌ و فرم خود را ارتقا داده‌اند. آنها حتی مقابل تیم لهستان به پیروزی رسیدند، کاری که اصلاً آسان نیست. در مجموع بازیکنان ایران والیبال خوبی ارائه می‌کنند.»
3- بالاخره شام آخر رسید، بازی با صربستان؛ شبی که پیروزی جواز حضور تیم ملی ایران برای اولین بار با کادر ایرانی در دور نهایی لیگ ملت‌ها را صادر می‌کرد. شکست هم برابر بود با حذف، اما شاگردان با انگیزه بهروز عطایی به گفته خودشان با اینکه برای تجربه‌اندوزی آمده بودند، بدشان‌ نمی‌آمد کار را با صعود تمام کنند. نتیجه‌ای که با آن خودشان را به منتقدان بی‌حوصله اثبات می‌کردند. از سویی صربستان، ایگور کولاکوویچ سرمربی سابق ایران را روی نیمکتش داشت اما تجربه مردان صرب هم جلودار انگیزه جوانی پسران پارسی نشد تا به قول کاپیتان میلاد عبادی‌پور شاهکار رقم بخورد. ایران با درخشش ستاره‌های جوانش با نتیجه ۳ بر صفر و اقتدار کامل به برتری رسید و به ایتالیا، میزبان دور نهایی لیگ ملت‌های والیبال 2022 سلام کرد. کولاکوویچ سرمربی صربستان بعد از شکست تیمش گفت: «از عملکرد آنها سورپرایز نشدم، چرا که می‌دانستم بازیکنان جوان ایران در رده‌های پایه قهرمان جهان شدند و در این تورنمنت فرصت این را پیدا کردند که توانایی‌های خود را اثبات کنند. وقتی بازیکنان جوان به این شکل بازی می‌کنند به آنها افتخار می‌کنم. میلاد هم به عنوان رهبر این تیم بود که تا آخرین لحظه آنها را همراهی کرد.»
عطایی:به تیمم می‌بالم
بهروز عطایی سرمربی تیم ملی والیبال هم بعد از ۴۰ روز سخت با صعود تیمش به دور نهایی نفس راحتی کشید: «خوشحالم که تیمم کیفیتی عالی ارائه داد و باعث سربلندی کشورمان شدیم. مسابقات خوبی پشت سر گذاشتیم و مرحله به مرحله بهتر شدیم. در نهایت عملکرد ما طوری بود که به مرحله نهایی صعود کردیم. تاکنون 9 بار در این مسابقات شرکت کرده‌ایم و این سومین صعود والیبال ایران به مرحله نهایی است. این نتیجه را به مردم خوب کشورم و بازیکنان تیم تبریک می‌گویم و از اینکه این مردم را خوشحال کردیم، خرسندم و به این تیم می‌بالم.»
عبادی‌پور: از منتقدان متشکرم که به تیم انگیزه دادند
کاپیتان میلاد عبادی‌پور معتقد است، به رغم همه انتقادات، ملی‌پوشان بهترین نتیجه را رقم زدند: «صعود تیم به دور نهایی بهترین اتفاق ممکن بود. از همان اول می‌دانستیم که تیم جوانی داریم و برای تجربه‌اندوزی بازی می‌کردیم، خدا را شکر که این تجربه باعث خوشحالی مردم شد و جوانان تیم ایران بیشتر از روزهای قبل پیشرفت داشتند و بهترین خودشان بودند.» او‌ از مردم بابت حمایت تیم تشکر می‌کند: «از مردم عزیز ایران که در برد و باخت‌ها پشت تیم ایران را خالی نکردند و در همه مسابقات با ما همراه بودند، تشکر ویژه دارم. دست تک‌تک این مردم را می‌بوسم که در بدترین شرایط و باخت‌ها تیم ملی را تنها نگذاشتند، البته نباید با این بردها انتظار بیش از حد از تیم و بازیکنان داشت.» کاپیتان تیم ملی به منتقدان هم کنایه زد: «از اول هم کاری به منتقدان مغرض والیبال نداشتیم و دشمن را در بیرون از ایران می‌دیدیم در حالی که دشمن داخل ایران بود. حتی اگر الان قهرمان المپیک هم می‌شدیم باز همین منتقدان می‌گفتند این اتفاق شانسی بود. با این افراد کاری نداریم همان‌طور که در گذشته هم با این نقدها کاری نداشتیم. جا دارد حتی از آنها تشکر کنیم که اگر این منتقدان نبودند شاید این اتفاقات سال‌های اخیر برای والیبال رخ نمی‌داد. از آنها تشکر ویژه دارم به خاطر اینکه این انگیزه را به بازیکنان دادند تا با تلاش صد درصدی اکثر مسابقات را ببریم و خوب پیش برویم.» به این ترتیب برزیل، امریکا، لهستان، ایتالیا، فرانسه، ژاپن، ایران و هلند مسافران دور نهایی هستند که از ۲۹ تیرماه تا ۳ مردادماه برای تعیین قهرمان با هم رقابت می‌کنند.

بازتاب
پیام تبریک مسئولان کشوری به ملی‌پوشان والیبال

صعود تیم ملی والیبال به دور نهایی لیگ ملت‌های 2022، بازتاب مثبت زیادی میان مردم و البته تعدادی از مسئولان رده بالای کشور داشت. محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامش نوشت: «صعود افتخارآمیز تیم ملی والیبال به مرحله نهایی و حضور در جمع 8 تیم برتر لیگ ملت‌های والیبال مایه خشنودی و مباهات شد. جوانان غیور کشورمان در شب خجسته عید سعید قربان عیدی بزرگی به مردم دادند.ضمن تبریک این پیروزی برای تیم ملی در ادامه مسابقات آرزوی موفقیت می‌کنم.» امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه هم در توئیتی نوشت: «صعود مقتدرانه تیم ملی والیبال به مرحله نهایی لیگ ملت‌ها را به ملت غیور و جامعه ورزش تبریک می‌گویم. فتح قله‌های افتخار توسط نمایندگان ورزشی کشورمان در عرصه‌های جهانی، برگ زرین ارزشمندی از دیپلماسی ورزشی کشورمان است.» حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان هم در پیامی این افتخارآفرینی را تبریک گفت: «درخشش فوق‌العاده والیبالیست‌های کشورمان در مسابقات لیگ ملت‌ها و پیروزی قاطع بلندقامتان مقابل تیم ملی صربستان و صعود به مرحله نهایی این رقابت‌ها یکبار دیگر ارزش‌های جوانان مستعد ایرانی را در بالاترین آوردگاه جهانی به اثبات رساند. این پیروزی‌های غرورآفرین که باعث خوشحالی ملت بزرگ ایران شده را به بازیکنان، مردم و کادر فنی و مدیریتی تیم ملی تبریک می‌گویم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7953/1/619464/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها