پس از استعفای بنت و جانسون، زمزمه لزوم کناره‌گیری رئیس جمهور امریکا از قدرت بیش از هر زمان دیگری شنیده می شود

دومینوی سقوط بایدن


گروه سیاست/ بعد از فروپاشی دولت در رژیم صهیونیستی و موج استعفای کابینه در انگلیس و سرانجام استعفای بوریس جانسون رهبر حزب محافظه‌کار از ریاست این حزب، به نظر می‌رسد موج تحولات و شکست سیاست‌های اروپایی‌ها در منطقه و جهان به امریکا هم سرایت خواهد کرد. از زمان روی کار آمدن جو بایدن موج نارضایتی‌ها از وی به بالاترین حد خود رسیده است. ناتوانی در توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای، در حالی که وی شعار بازگشت به توافق هسته‌ای را می‌داد و رویکرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور قبلی امریکا را اشتباه می‌دانست، بحران اوکراین و تحریم روسیه که باعث افزایش تورم بخصوص در حوزه انرژی در امریکا شده است، نزاع با چین بر سر تایوان و نظم موجود و در نهایت بحران‌های داخلی و منطقه‌ای همگی دامنگیر جو بایدن شده است. امریکا چه در عرصه بین‌المللی و جهانی و چه در عرصه داخلی با چالش‌هایی مواجه شده است. از سویی دیگر دموکرات‌ها  بر ناتوانی جو بایدن در واکنش به چالش‌های کنونی امریکا انگشت می‌گذارند و شواهد نیز نشان از این دارد که از او ناامید شده‌اند. شبکه سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه گزارش داد: اعضای حزب دموکرات امریکا به طور فزاینده از راه و روشی که بایدن در پاسخ به چالش‌های کنونی در پیش گرفته است، از جمله شیوه پاسخ بایدن به تورم بی‌سابقه و حکم تازه دیوان عالی فدرال درباره حق سقط جنین، در حال ناامید شدن هستند. ده‌ها نفر از سیاستمداران سرشناس دموکرات بر این اعتقادند که دولت بایدن برای پاسخگویی فوری به چالش‌ها و تقاضاهای جدیدی که هر روز با آن رو به روست، مدیریت مؤثری ندارد. هیچ یک از اقدام‌های تازه دولت بایدن، خواه اقدام به آزادسازی ذخایر نفتی راهبردی امریکا (که تاریخی است) یا توسل به اصل تولید دفاعی برای رفع کمبود شیر خشک کودک مشکلات را حل نکرده است. سی‌ان‌ان از یکی از اعضای کنگره نقل قول کرد که کاخ سفید «بی راهبر، بی‌هدف و ناامید» است. در نتیجه، دموکرات‌ها نگران هستند که تصمیم نگرفتن  و بلاتکلیفی  بایدن به فرصت آنها در جریان انتخابات میاندوره‌ای پاییز امسال آسیب بزند؛ تصمیم نگرفتن بایدن به این احساس دموکرات‌ها دامن می‌زند که رئیس‌جمهور قادر نخواهد بود برای انتخاب دوباره در (انتخابات ریاست جمهوری) سال 2024 نامزد شود و این احساس دموکرات‌ها را تقویت می‌کند که بایدن آن قدر پیر است که برای آن لحظه مناسب نخواهد بود.
بحران‌های اقتصادی
بحران‌های مختلف دامنگیر اقتصاد امریکا هم شده است. در حالی که اقتصاد تورم زده امریکا به سمت رکود پیش می‌رود، شاخص بورس اس‌اندپی 500 این کشور در نیمه نخست 2022 بدترین عملکرد خود طی 50 سال گذشته را تجربه کرد. به گزارش رویترز، این شاخص در نیمه نخست سال‌جاری 20.6 درصد افت کرده که شدید‌ترین سقوط آن از سال 1970 به این‌سو به شمار می‌رود. افت بیش از 20 درصدی شاخص اس‌اندپی 500 در حالی اتفاق افتاده که سرمایه‌گذاران شاهد افزایش نرخ تورم امریکا به بالاترین رقم طی چند دهه گذشته بوده‌اند و نگرانند رکود به اقتصاد این کشور بازگردد. اوراق قرضه امریکا نیز در همین مدت ضربه خورده و بیش از 10 درصد ارزش خود را از دست داده است. این موضوع می‌تواند سرمایه‌گذاران را وادار کند در استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود تغییراتی بدهند. سرمایه‌گذاران در حال حاضر با توجه به عواملی که طی چند ماه گذشته به بازارهای مختلف ضربه زده‌اند تمایل چندانی به خرید سهام ندارند. از سوی دیگر جنگ فدرال رزرو با تورم، نگرانی‌ها از بازگشت رکود به اقتصاد امریکا را افزایش داده و انگیزه‌ای برای ورود به بازارهای سهام امریکا باقی نگذاشته است. در ماه جاری قرار است فدرال رزرو برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش دوباره نرخ بهره تشکیل جلسه دهد. تورم فزاینده، مقامات فدرال رزرو را واداشت که در نیمه نخست امسال نرخ بهره را بسرعت افزایش دهند و سیاست پولی سهل‌گیرانه‌ای را که باعث رشد دو برابری شاخص اس‌اند پی 500 از مارس 2020 به این سو شده بود، کنار بگذارند.
بایدن در آینه نظرسنجی ها
نظرسنجی مؤسسه تحقیقاتی (pew) پیو که روز پنجشنبه هفته گذشته منتشر شد، حاکی از آن است که فقط 43 درصد امریکایی‌ها معتقدند جو بایدن در واکنش به همه‌گیری کرونا عملکرد خوب یا عالی داشته است. در حالی که چهار ماه مانده به برگزاری انتخابات میاندوره‌ای ماه نوامبر، جایگاه جو بایدن در ارتباط با عملکردش در مقابله با همه‌گیری کرونا افول پیدا کرده است. نظرسنجی مؤسسه پیو نشان می‌دهد، اکثر امریکایی‌ها (56 درصد) معتقدند بایدن در مقابله با همه‌گیری کرونا عملکرد ضعیفی داشته است و فقط 43 درصد عملکرد وی در این زمینه را خوب یا عالی می‌دانند. این در حالی است که در آغاز دوره ریاست جمهوری بایدن، در نظرسنجی مؤسسه پیو 65 درصد امریکایی‌ها اعلام کردند به توانایی وی برای مقابله با این همه‌گیری اطمینان دارند. بنا بر اعلام مؤسسه پیو، بایدن اکتبر سال 2020 به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری بر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت برتری داشت چرا که رأی‌دهندگان بایدن را نامزدی می‌دانستند که در مقابله با همه‌گیری کرونا از توانایی بیشتری نسبت به ترامپ برخوردار است. علاوه‌بر این، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد اکثر امریکایی‌ها عملکرد کلی کشورشان را در مقابله با همه‌گیری کرونا ضعیف می‌دانند. نشریه اکونومیک تایمز در گزارش خود به قلم نیک پارسونز به«ارقام قابل توجه از وضعیت اقتصادی امریکا»  پرداخته است. وی می‌گوید: «بازدهی اوراق قرضه در حال افزایش است. قیمت نفت اکنون حدود 100 دلار در هر بشکه است و این نشان می‌دهد تقاضا برای نفت کاهش یافته است. رشد اقتصاد جهان در حال تنزل است. در 100 سال گذشته هرگاه منحنی بازدهی اوراق قرضه معکوس شده اقتصاد امریکا در عرض 9 تا 22 ماه دچار رکود شده است.  این احتمال هست که نرخ خرده فروشی نسبت به سال قبل کاهش یابد و ارقام مربوط به تولید صنعتی منفی شود. معمولاً رکود همواره با افزایش بیکاری همراه بوده است. دلیل اینکه آمار بازار کار را بررسی می‌کنم این است که این آمار علامتی از میزان پولی است که در جیب مصرف‌کنندگان هست و می‌توانند خرجش کنند.» 
بر این اساس، تورم از طریق ضربه زدن به درآمد حقیقی مردم همان عواقب منفی را به‌دنبال دارد که افزایش بیکاری ممکن است داشته باشد. شاید این بار رکود در عین کاهش ارقام بیکاری رخ دهد زیرا پول قابل خرج مردم همان قدر ضربه می‌خورد که هنگام افزایش بیکاری می‌خورد. یک مسأله مهم هم هست و آن اینکه این بار پاسخ دولت به رکود چندان ساده نیست زیرا ممکن است نمایندگان حزب دموکرات در انتخابات میاندوره در ماه نوامبر شکست بخورند و این موجب خواهد شد سیاستگذاری برای پاسخ به اوضاع اقتصادی پیچیده شود. در حال حاضر حزب دموکرات یک اکثریت بسیار نحیفی در انتخابات دارد اما رئیس‌جمهور بایدن نمی‌تواند با این اکثریت نحیف سیاست‌های خود را به بار بنشاند. بایدن ممکن است نتواند سیاستگذاری خود در پاسخ به رکود احتمالی را در کنگره تصویب کند و جایگاه سیاسی‌اش بعد از نوامبر بسیار بدتر خواهد شد.
سخن پایانی
شبکه خبری سی‌ان‌ان هشدار داد: بسیاری از عوامل کلیدی (همچون تورم و اختلافات سیاسی داخلی) چشم‌انداز اقتصادی امریکا را مورد تهدید قرار داده و بر بیم وقوع یک رکود اقتصادی در این کشور افزوده است. سی‌ان‌ان افزود: بیم از مشکلات اقتصادی، فضای تنش‌آلود و آشفتگی‌های جدید داخلی در امریکا به‌وجود آورده که با توجه  به در پیش بودن انتخابات میاندوره‌ای و (احتمال) تقسیم قدرت میان جمهوری خواهان و دموکرات‌ها، می‌تواند در مسیر بهبود وضعیت اقتصادی اختلال ایجاد کند و یک رکود اقتصادی را به همراه داشته باشد. بر اساس این گزارش، هم اکنون خانواده‌ها در امریکا برای تهیه مواد غذایی و کالاهای اساسی به علت افزایش قیمت‌ها با مشکل مواجه هستند و در برخی از شهرهای بزرگ کشور مسئولان با مشکل وضعیت بی‌خانمانی شمار بالایی از شهروندان دست به گریبانند.
همچنین اختلاف‌های سیاسی درون حزبی و اینکه دو حزب اصلی کشور قادر به اقدامی هرچند اندک درباره برخورد با مسأله اسلحه و تیراندازی‌های هولناک (در امریکا) نیستند و همچنین نتایج کمیته تحقیق کنگره درباره واقعه (تروریستی) ۶ ژانویه که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق امریکا قصد کودتا در این کشور را داشته است، حالتی از یک تنش ملی را موجب شده که به نظر موجب تشدید و وخیم‌تر شدن اوضاع داخلی در امریکا شده است. از دیگر سو برخی موارد حل نشدنی خارجی برای امریکا هزینه بر شده‌اند. تلاش واشنگتن برای حمایت از اوکراین درجنگ علیه روسیه برای این کشور هزینه‌های بالایی در بردارد و تقابل با چین به‌عنوان یک ابرقدرت اقتصادی نیز موجب می‌شود امریکا بر منابع خود فشار(مصرف کردن) آورد، بدون شک امریکا در زمانه مشکل‌زایی به سر می‌برد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7953/1/619467/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها