گزارش «ایران» از دستاوردهای سفر 5 روزه رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به صربستان

«هیأت ایرانی» دست پر از صربستان بازگشت


گروه اقتصادی/ هفته گذشته هیأتی از سازمان توسعه تجارت و نمایندگان بخش خصوصی به صربستان رفتند، کشوری که می‌‌تواند ایران را به اروپا وصل کند. این کشور محصور در خشکی در مرکز جنوب خاوری اروپا است که بخش جنوبی جلگه پانونی و جنوب شبه‌جزیره بالکان را دربر گرفته ‌است. این کشور با مجارستان در شمال، رومانی و بلغارستان در شرق، مقدونیه شمالی و مونته‌نگرو و کوزوو در جنوب و کرواسی و بوسنی و هرزگوین در غرب هم‌مرز است.
سفر 5 روزه هیأت ایرانی با هدف توسعه همکاری‌های دوجانبه، پیگیری موضوعات مطرح شده در کمیسیون مشترک دوجانبه و برنامه‌ریزی برپایی دور بعدی اجلاس این کمیسیون در ایران و توسعه مناسبات تجاری بود. در نشست‌های تخصصی که در بلگراد برگزار شد، طرفین بر توسعه روابط تجاری تأکید کردند و قرار شد این کشور پل ارتباطی ایران با کشورهای اروپایی شود. تا پیش از این یکی از نقدهایی که به دولت گذشته وارد می‌‌شد، عدم توجه به پتانسیل و توان کشورهای منطقه بود و اینکه دولت حسن روحانی در توسعه روابط تجاری تنها به همکاری با کشورهای اروپایی علاقه‌مند بود و حتی اصرار داشت و تصور کابینه وقت این بود که از طریق اروپا می‌‌توان به صادرات غیرنفتی رسید، اما دولت سیزدهم با گفت‌وگو با کشورهای همسایه معادلات جدیدی از روابط تجاری را رقم زد. در این میان پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت در فضای مجازی نوشت: در سفر اخیرم به صربستان و پس از جلسات مؤثر و توافقات متعدد با وزرای امور خارجه، مالی و دارایی، معدن و انرژی و نیز ۲ قائم مقام وزیر کشاورزی و وزیر تجارت و توریسم آن‌کشور، به این نتیجه رسیدم که دولت قبل حتی به دنبال توسعه روابط تجاری با اروپا هم نبود!
 تجارت آزاد با صربستان
سفر 5 روزه رئیس سازمان توسعه تجارت به صربستان علاوه بر اینکه موجب توافقات مالی و بانکی جهت انجام تبادلات مالی، توافق برای صادرات و تولید مشترک محصولات دانش بنیان ایرانی شد، مقدمه‌ای برای انعقاد توافقنامه تجارت آزاد با این کشور بود. این سفر در حالی پایان یافت که بنا به گفته پیمان پاک و هیأت تجاری همراه وی، صرب‌ها مشتاقانه خواهان سرمایه‌گذاری‌های مشترک درخصوص تولید مشترک محصولات دانش‌بنیان، فناوری بالا و تجهیزات پزشکی با ایران شدند. این سفر از آن جهت اهمیت دارد که با توجه به برنامه‌های صربستان جهت پیوستن به اتحادیه اروپا و همین طور توافقنامه تجارت آزادی که این کشور با اتحادیه اروپا دارد، صربستان می‌‌تواند دروازه ورود محصولات ایرانی به بازار اروپای شرقی و اتحادیه اروپا باشد. شور و اشتیاق صرب‌ها به همکاری با ایران به حدی بود که وزیر انرژی و معدن این کشور با تمام معاونان و قائم مقام‌های خود در جلسه با رئیس سازمان توسعه تجارت حاضر شده بود و با حذف بروکراسی اداری در همان جلسه دستورات لازم را به معاونان خود ابلاغ می‌‌کرد.
 همکاری بانکی با صربستان
وزیر دارایی این کشور نیز وقتی صحبت از طراحی ساز و کار مناسب برای تبادلات مالی و ارتباط بانک‌های منتخب دو کشور شد، در همان جلسه به چند بانک منتخب صربستان دستورات لازم را ابلاغ کرد.
آمادگی صربستان برای سپردن فرآوری معادن مس به ایران
در دیدار علیرضا پیمان پاک با زورنا میهایلوویچ، وزیر معدن و انرژی صربستان، میهایلوویچ در ابتدای این دیدار تأکید کرد که این جلسه با تأکیدات شخص رئیس جمهور این کشور و در حضور تمامی معاونان و قائم مقامان وزارت انرژی صربستان برگزار می‌‌شود و تمام موارد مطرح شده در این جلسه به سرعت پیگیری می‌‌شود. در این دیدار طرفین درخصوص نحوه تأمین محصولات پتروشیمی و مشتقات پایه نفتی مورد درخواست صربستان به گفت‌وگو پرداختند و طرف ایرانی پیشنهادات و سازوکار مدنظر خود را ارائه کرد که با استقبال وزیر انرژی صربستان و دستور وی، کارگروهی جهت انجام مذاکرات تکمیلی معرفی شد. در ادامه وزیر انرژی صربستان که کشورش دارای منابع غنی مس است، از آمادگی این کشور برای سپردن موضوع فرآوری مس به جمهوری اسلامی خبر داد که مورد  استقبال هیأت ایرانی قرار گرفت. همچنین طرفین درخصوص تأمین انرژی‌های تجدیدپذیر به گفت‌وگو پرداختند که با توجه به وجود زنجیره کامل تأمین انرژی خورشیدی در ایران، طرف ایرانی پیشنهادات خود را به طرف صرب اعلام کرد. از سوی  دیگر طرفین بر تشکیل کارگروه مشترک توافق کردند و مقرر شد تا مدت 10 روز ساختار این کارگروه از طرف ایران آماده و به صورت متن پیشنهادی به طرف صرب ارائه شود. تهاتر دیگر موضوعی بود که طرفین در مورد آن به گفت‌وگو پرداختند و با تفاهم بر فهرست کالایی مشخص، مقرر شد این اقدام در دستور کار کارگزاری‌های منتخب قرار گیرد.همچنین طرفین بر سر تبادلات مالی به صورت رمزارز توافق کردند و مقرر شد تا به صورت آزمایشی معاملات از این طریق صورت گیرد. در حوزه سرمایه‌گذاری‌های مشترک نیز مقرر شد تا طرفین فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در اختیار شرکت‌های یکدیگر قرار دهند. همچنین جمهوری اسلامی ایران ضمن آمادگی درخصوص صدور خدمات فنی و مهندسی به صربستان، از آمادگی خود برای صادرات در حوزه محصولات دانش بنیان، نانو، تجهیزات پزشکی و داروهای نوترکیب خبر داد که مورد استقبال ویژه طرف صرب قرار گرفت و خواستار انتقال این تکنولوژی‌ها به صربستان شد. در این سفر نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، رئیس اتاق بازرگانی قزوین و جمعی از تجار در حوزه‌های مختلف از جمله تجهیزات پزشکی، گردشگری، صنایع غذایی محصولات آرایشی بهداشتی، مواد اولیه پلیمری و کامپاند، فرتیلایزر و اوره، پارافین، مبلمان و صنایع چوب، بذر و سم و کود، محصولات کشاورزی، فناوری اطلاعات، محصولات دانش‌بنیان و... معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران را همراهی کرده بودند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7958/8/620037/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها