بورس کالا، سازوکاری برای هدایت قیمت محصولات نهایی به سمت پایین


شادا- یک کارشناس بازار سرمایه در مورد عرضه خودرو در بورس کالا بیان کرد: عرضه محصولات خودرو در بورس کالا یکی از راهکارهایی است که می‌تواند موجب شفافیت و اصلاح قیمت محصولات دو شرکت خودروسازی شود.
فردین آقابزرگی ادامه داد: با ورود این محصولات به بورس کالا، یکی از رسالت‌هایی که بورس می‌تواند به نحو شایسته انجام دهد بحث شناسایی خریداران واقعی، رهگیری و ردیابی متقاضیان اصلی و مصرف‌کنندگان نهایی و در نهایت کوتاه کردن دست واسطه‌هایی است که به‌ نوعی موجبات اختلاف قیمت در درب کارخانه و بازار آزاد را فراهم می‌کنند.
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: مزایای ورود خودرو به بورس کالا، سرعت بالای تأمین سرمایه در گردش از طریق بازگشت مبالغ فروش به شرکت‌ها است؛ هرچند در بازار آزاد نیز این کار صورت می‌گیرد، اما ثبت‌نام خودرو برای خرید معمولاً به‌ صورت اقساط و مرحله‌ای است و در زمان تحویل عاید شرکت خودروساز می‌شود، اما اگر این کار در بورس کالا صورت گیرد، انتظار می‌رود  دوره زمان بازگشت سرمایه در گردش و درآمدهای حاصل از فروش، تغییر شگرفی داشته باشد.
وی ادامه داد: تأثیر مستقیم این نوع قیمت‌گذاری، کوتاه کردن دست واسطه‌ها و سوداگری است، بدین ترتیب که به‌عنوان ‌مثال 110هزار میلیارد تومانی که در سال 1400 مابه‌التفاوت درب کارخانه و بازار آزاد بوده و چه بسا برای 1401 روند افزایشی داشته، رو به کاهش بگذارد.
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این روش عرضه محصولات با شفاف‌سازی فرایند از تولید تا فروش نهایی محصول به مصرف‌کننده نهایی، زمینه حذف رانت‌ها و سوداگری در این خصوص را فراهم می‌کند.
وی افزود: این طرح موجب می‌شود نقدینگی شرکت‌های خودروساز تأمین و تجهیز شود و این شرکت‌ها دیگر نیازی به استقراض، تأمین مالی و اخذ تسهیلات که بخش مهمی از سود این شرکت‌ها را کاهش می‌دهد، نداشته باشند.
آقا‌بزرگی در ادامه گفت: این کار قطعاً به سرانجام خواهد رسید؛ هرچند تجربه‌ای در سطح بین‌المللی در این خصوص وجود ندارد، اما اتفاقی که خواهد افتاد این است که ما به سمت شفافیت و شناسایی مصرف‌کنندگان نهایی حرکت خواهیم کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر مصرف‌کننده واقعی، قیمت محصولات را به قیمت بازار آزاد دریافت می‌کند و به‌ صورت مطلق این مابه‌التفاوت قیمت از درب کارخانه تا بازار آزاد عاید سوداگران، سفته‌بازان و سایر استفاده‌کنندگان از این رانت می‌شود و معاملات صورت گرفته توسط آنها بدون ثبت در دفاتر و بدون پرداخت مالیات انجام می‌شود.
این کارشناس بازار خاطرنشان کرد: بورس کالا بهترین سازوکار و روش برای هدایت قیمت محصولات نهایی به سمت پایین و همین‌طور شفافیت دسترسی مصرف‌کنندگان نهایی به این محصولات است و به‌ مرور زمان این فرایند باعث تنزل قیمت و حمایت از مصرف‌کننده خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7958/8/620040/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها